Du har ikke glemt gigantskipet som besøkte Drammen havn, har du? Nei, selvsagt har du ikke det, for det skjedde så sent som i forrige uke. Mer eksakt 14. mai.
Det var selvsagt knyttet stor interesse til om «Morning Lady» som er 232 meter langt og 32 meter bredt faktisk kom seg inn til Drammens havn, for så stort skip hadde aldri tidligere besøkt nybilhavna.
-->
Men den koreanskeide dronningen oppførte seg som en smidig kajakk da hun elegant forserte Svelvikstrømmen, en av Norges sterkeste tidevannsstrømmer, og la seg til kai uten problemer. Ja, du skal få se innseilingen litt lengre nede.
Mange har nok også fått med seg at skipet fraktet 6.500 nybiler, og gledelig nok for mange av de som har bestilt seg den nye Ioniq 5 inkluderte frakten noen hundre slike også.
Her ruller de første produksjonsutgavene av Ioniq 5 ut av skipet og får norsk jord under dekkene for aller første gang.
Da Hyundai åpnet for salg av den nye elbilmodellen Ioniq 5 for knapt tre måneder siden handlet det aller først om spesialutgaven kalt Ioniq 5 Project 45. Her ble det satt sluttstrek for 3.000 eksemplarer i Europa, og Norge fikk likegodt 42 prosent av disse som er tilnærmet full utstyrt introduksjonsutgaver. Kanskje ikke så rart, for 14.000 norske kunder hadde meldt sin interesse for Ioniq 5 på forhånd.
Salget gikk selvsagt unna som en Ingebrigtsen, og Hyundai holder også tempoet oppe som en mellomdistanseløper. For en del av kvadratmeterne til «Morning Lady» var altså dekt av Ioniq 5 Project 45, og de første av i alt 1.300 norske kundene kan dermed forvente seg sin nye elbil i løpet av de nærmeste ukene.
Så mange kom ikke med gigantskipet, men Hyundai Norge melder at alle som har bestilt en Ioniq 5 Project 45 kan forvente seg bilen i løpet av sommeren.
Det ordinære salget av Ioniq 5 startet 3. mai, og Hyundai melder at et stort antall kunder allerede har bestilt denne bilen.
Dette er Hyundais aller første rene elbilmodell som er laget på en ny plattform kalt E-GMP, og ettersom Hyundai-gruppen har tatt høyde for biler uten forbrenningsmotor og tradisjonell girkasse betyr det enda bedre plassutnyttelse.
Faktisk slår Ioniq 5 til med en akselavstand på 3 meter, noe som selvsagt betyr en enda større kupé. Totalt måler elbilen 4,64 meter i lengden, og plasserer seg dermed midt i det særs populære folkebil-segmentet.
Ioniq 5 tilbyr også 800 volt lynlading som skal gjøre at 10-80 prosent skal gå unna på 18 minutter, mens den med trekk på bakhjulene har en oppgitt rekkevidde på 481 kilometer og den med firehjulsdrift 460 kilometer. Elbilen kan uavhengig av drift også trekke tilhenger på 1.600 kilo.
Og det beste av alt er at den allerede er her.
Det takket være «Morning Lady», som åpenbart er en tøff kvinne som håndtere de fleste utfordringene. Slik så det ut da denne ladyen ankom Drammen havn:
Les også: