Annonse
Hjem Elbiler Ioniq 5 ble revet bort på minutter ‒ nå lanseres digitalt roadshow

Ioniq 5 ble revet bort på minutter ‒ nå lanseres digitalt roadshow

Det hjalp lite at Norge fikk 42 prosent av alle førsteutgavene til Ioniq 5, for det tok bare minutter før de var utsolgt. Nå skal elbilen vises fram under et digitalt roadshow.

Hyundai er godt i gang med sin elektriske satsing med sine elbilversjoner av Kona og Ioniq, og det er selvsagt viktig.

Men skal Hyundai møte den kommende konkurransen hvor det er ventet mange hundre nye elbilmodeller på markedet de kommende årene må de ha enda mer moderne elbiler, og det andre steget i elbilplanen innledes med Ioniq 5.

Dette er en crossover i det populære C-segmentet, og er satt sammen på en helt ny plattform dedikert elbiler kalt E-GMP (Electric-Global Modular Platform).

Den første modellen i den nye helelektriske Ioniq-serien (må ikke forveksles med modellen som kun heter Ioniq) byr da også på mye av det en moderne elbil skal, med lang akselavstand, lynraskt lading og mulighet for firehjulsdrift. Rekkevidden er opp til 481 kilometer, og det hjelper selvsagt at den har fått et litt retrodesign som skal hedre prototypen av Pony ‒ Hyundais første egne masseproduserte bil.

Saken fortsetter under Annonsen

Ioniq 5 har selvsagt og fått det meste Hyundai har tilgjengelig av teknologi, materialer og førerassistenter, og summen av alt dette er en enorm interesse ‒ spesielt i elbillandet Norge.

Her hjemme har Hyundai opplevd en voldsom suksess med Kona Electric, og det har selvsagt den sørkoreanske produsenten fått med seg. Så da de skulle fordele de 3.000 eksemplarene av lanseringsutgave Ioniq 5 Project 45 valgte de først ut fem europeiske land, og deretter fordelte de bilene.

Norge fikk nesten halvparten, men det var langt fra nok.

‒ Vi lanserte Ioniq 5 i slutten av februar, og på tross av litt startproblemer med reservasjonsløsningen må vi kunne si at bilen allerede er en enorm suksess, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

‒ Bilene ble revet bort i løpet av minutter, og vi så raskt at det var flere tusen nordmenn som forsøkte å reservere bil. Alle de som ikke fikk bil er nå på en venteliste, og vil få prioritet når vi i løpet av våren åpner for salg av ordinære Ioniq 5.

Det var altså en enorm norsk interesse rundt elbilen, men problemet for Hyundai og alle de andre som har nye biler på gang er at de ikke får vist de fram i disse covid-19-tidene. Dette er selvsagt også et problem for de som vil kjøpe seg en ny bil, og resultatet kan bli at de må kjøpe den usett.

Men Hyundai Norge har kommet opp med en mellomløsning.

‒ Vi fikk ideen om å lage et digitalt roadshow for Ioniq 5, der vi i stedet for å sende bilen rundt i landet, inviterte alle våre forhandlere til å ha gjennomganger med sine kunder. Både kundene som fikk bestilt Project 45 og de som nå står på venteliste ble invitert, og responsen fra publikum har vært enorm. I tillegg har vi gjennomført fem livesendinger på utvalgte kvelder der vi fra sentralt hold har holdt åpne digitale visninger med spørsmålsrunder for alle som ønsker å oppleve Ioniq 5, forklarer Stenbo.

Tidligere denne måneden fikk importøren tilsendt en glassboks med Ioniq 5 fra Hyundai Motor Europe. De håpet at denne kunne sendes rundt i hele landet slik at kundene kunne få se bilen med egne øyne, men med stadig strengere smittevernsregler skjønte de raskt at de tenke nytt rundt kundevisninger av bilen.

Dette har resultert i at mer enn 3.000 norske kunder har fått oppleve Ioniq 5 på nært digitalt hold i løpet av de siste par ukene.

‒ Vi har kjørt et interaktivt opplegg via Zoom, med kunder og forhandlere på videolink, og et team i Oslo som har stått på for å vise frem flest mulig av bilens fantastiske egenskaper. Gjennom live interaksjon mellom forhandler, kunder og teamet, og med en avansert flerkameraproduksjon, har kundene virkelig fått oppleve bilen på nært hold, uten selv å være tilstede, sier Stenbo og fortsetter:

‒ Vi har gjort oss flere veldig positive erfaringer. Viktigst av alt er at vi har fått vist frem bilen på en god måte til så mange kunder som mulig. I tillegg har vi sett at smittevernshensyn har gjort at vi har måttet tenke nytt, og dermed etablert nye og smartere måter å interagere med våre kunder på. Vi skulle aller helst ha vist frem bilen fysisk, men må si at dette har vært en stor digital suksess.

Den første bilen i en ny helelektrisk Ioniq-serien treffer midt i den nye folkebil-størrelsen på rundt 4,6 meter, og med et crossoverdesign med 16 centimeter bakkeklaring bør Ioniq 5 friste mange.

Den måler 4,64 meter i lengden og 1,89 meter i bredden, og plasserer seg dermed midt mellom Tucson og Sante Fe rent størrelsesmessig. Men akselavstanden er på 3 meter, så dermed byr den på et interiør på størrelse med bilene vi finner i D-segmentet. Den byr også totalt på 584 liter med oppbevaringsplass og mulighet for hengerfeste og taklast.

De første bilene er ventet til Norge i sommer, mens det ordinære salget skal startet i løpet av våren.

Her er bilder av Ioniq 5:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,122FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker