Annonse
Hjem Elbiler Ingen elbil-revolusjon ‒ ennå

Ingen elbil-revolusjon ‒ ennå

Norge er elbil-nasjonen nummer en, men faktisk utgjør disse kun 4 prosent av den totale bilparken.

Vi er ikke mange her i Norge i forhold til mange andre nasjoner i Europa, men likevel registreres det flest elbiler her. I tredje kvartal i 2017 ble det registrert 8.451 slike, mens for eksempel Tyskland, rundt 15 ganger mer befolket enn Norge, endte på 6.244 elbiler. Og selv om salget totalt økte med 88 prosent i forhold til tredje kvartal 2016, er vi faktisk langt unna en elbil-boom.

– Så mye fokus som transportbransjen nå har på batterier og hydrogen, kan man få inntrykk av at vi er langt inne i el-revolusjonen, men ennå er vi bare i startgropa. Selv om elbiler nå riktignok utgjør 15 prosent av nybilkjøpene, er fortsatt bare 4 prosent av den norske bilparken elektrisk. Veitransporten er i all hovedsak fossil, påpeker utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Transporten i seg selv øker, og spiser dermed opp mye av elbileffekten. Og Enova forventer at denne skal fortsette å øke. Men den gode nyheten er at klimagassutslippene per transportmengde går ned.

– På veien mot lavutslippssamfunnet må utslippene fra bilparken ned mot null, men for at utslippene i det hele tatt skal minke, må klimavennlige alternativer tas i bruk i langt større grad, sier Leistad.

Saken fortsetter under Annonsen

Med det mener han at transportsektoren også må gå over på nullutslippskjøre, slik som storkjøkkengrossisten Cater i Drammen har gjort med sin ellastebil som skal levere mat og Ragn-Sells første elektriske renovasjonsbil.

Men hvordan vil økt elektrifisering påvirke kraftnettet? Siden 2011 har effektbruken vokst raskere enn før den tid.

– Det er for tidlig å si om den raskere økningen i effektbruk er en ny trend som vil fortsette. Flere andre utviklingsforhold i samfunnet peker riktignok i retning av dette, hvor økt antall elbiler er ett av dem. Faktorer som befolkningsvekst, større bygningsmasse, elektrifisering av sokkelen, mer kraftkrevende industri og landstrøm til skip vil også øke behovet for å levere mer elektrisitet samtidig, sier Leistad.

Enovas markedsutviklingsrapport viser at apparater med høyt effektbehov – som elbiler – ikke har gitt synlige utslag for belastningen på det overliggende kraftnettet ‒ ennå.

– Dagens kraftnett er ikke bygget for at alle norske husstander setter en elbil på lading omtrent samtidig når man kommer hjem fra jobb. Å skulle bygge ut nettet for slike effekttopper ville blitt meget kostbart, mener utviklingsdirektøren.

Og han er langt fra sikker på at det vil bli nødvendig.

– Nye, digitale strømmålere med gode tilleggsløsninger åpner for smarte tiltak som for eksempel tidsriktig lading av elbiler, og sammen med effektprising kan dette bidra til å redusere effektproblematikken. Batteriene i elbilene kan til og med brukes som buffer for å ta unna toppene i energibruk i hjemmene, sier han.

Norge leder som sagt an i satsingen på elbiler, men fortsatt er vi langt unna noen revolusjon.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker