- Annonse -
HjemElbilerImponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over i Kina, er allerede på vei til Norge.

Bilene Xpeng sammenligner sitt nye SUV-flaggskip G9 med, viser med all klarhet hva de tenker rundt den ganske store, raske og luksuriøse modellen. For når det kommer til kjøreegenskapene er det Porsche, og for den luksuriøse følelsen er det Mercedes.

- Annonse -

Men så er det også den neste Xpeng-modellen en ganske så imponerende bil med en rekke løsninger som både Porsche og Mercedes kunne vært stolte av. Ja, den har til og med 5D!

Dette er altså modellen som følger i hjulsporene til Xpeng G3i og P7, og det nye flaggskipet er 4,89 meter i lengden og kan skilte med en ganske så gavmild plass på innsiden ‒ noe du selv kan se ut av bildeserien helt nederst. Den er også 1,94 meter bred og 1,68 meter høy, mens akselavstanden er på akkurat 3 meter.

Xpeng er ikke snauere enn at de tror at G9 blir deres mestselgende bil, så tror den til og med kommer til å selge enda bedre enn P7-sedanen som akkurat har kommet til Norge.

Xpeng G9 er da også fullstappet av den aller nyeste teknologien til Xpeng, noe som betyr en rekke førerassistenter gjennom hele 31 sensorer, en nærmere 15 tommer stor senterskjerm og et voldsomt lydsystem fra danske Dynaudio på 2.250 watt.

- Annonse -

ADAS-assistentene og de mange sensorene gjør også bilen blant de aller mest selvkjørende som er her, og bilen kan selvsagt parkere selv. Og ja, man kan kanskje tenke at det blir dyrt å krasje med en slik bil. Men Xpeng sier at de har bygd disse slik at de skal takle de aller fleste litt mykere smellene som jo oppstår en gang i blant.

Når det gjelder lyd. Faktisk har Xpeng vært så opptatt av denne at de har laget fire lydlommer til hver av de fire store setene i bilen, og samtlige kan også gi lydkommandoer til bilen ‒ altså ikke kun føreren. Den kan også være stille, faktisk like stille som en Mercedes GLS som de har målt desibelen opp mot.

Et ekstremt understell og oppheng skal sørge for best mulige kjøreegenskaper i Porsche-klassen, og når det kommer til komfort ‒ det er til og med massasje i baksetene. Og 5D kommer fra luftanlegget som kan blåse luft på deg som en ekstra effekt.

Når det gjelder de tekniske tingene, så er G9 laget med en 800V-arkitektur, noe som først og fremst ladingen drar nytte av. Og den er lynrask.

- Annonse -

Da Xpeng viste den fram sammenlignet de ladingen mot Tesla, og G9 gikk seirende ut av alle testene. Det er kanskje ikke så rart.

Ladesystemet kan ved maks hastighet fylle voldsomme 200 kilometer kun ved fem minutter lading, og 10-80 prosent går om forholdene tillater det unna på et kvarter. Det er raskt.

Bilen i seg selv er også raskt, og den store SUV-modellen fyker opp til 100 km/t på godt under 4 sekunder med to elmotorer og langt over 500 hestekrefter. Den kommer også med bakhjulsdrift med drøye 300 hk.

Ettersom bilen hadde premiere på samme dag som dette skrives, er det foreløpig ikke kjent hvilke versjoner og hva slags spesifikasjoner bilene som er på tur til Europa har. Xpeng opplyste selv rekkevidder på opp mot 570 kilometer, så vi får se hva de ender opp med. De viste for øvrig fram fem forskjellige versjoner av bilen.

De kinesiske prisene startet også under en halv million kroner for de rimeligste, så det blir veldig spennende å se de norske prisene ender på.

Og vi trenger nok ikke å vente så veldig lenge på verken spesifikasjoner, rekkevidder eller priser, for Xpeng Norge melder at bilen allerede er på tur til Norge. De lover en Norges-premiere «i løpet av kort tid», og legger til at de gleder seg til å kunne fortelle mer om Xpeng G9.

Før vi vet konkret hva som faktisk bor i de norske utgavene av Xpeng G9, kan vi sjekke ut bildene. For både utsiden og innsiden er lik de som blir solgt i Kina, så sjekk ut bildene av det nye og ganske så imponerende flaggskipet Xpeng G9:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her