Hjem / Elbiler / Imponerende elbil nærmer seg
Byton ser ut til å våre i rute med sine første elbiler. (Alle foto: Byton)
Byton ser ut til å våre i rute med sine første elbiler. (Alle foto: Byton)

Imponerende elbil nærmer seg

Noen av det mest imponerende vi har sett så langt i år er Bytons elbiler. Og de er godt i rute. Se video.

Det er ikke bare de etablerte bilprodusentene som utvikler elbiler, og det er flere nykommere som vil ha tak i det markedet som nå er på vei til å åpne seg.

Annonse

En av disse hører ikke overraskende hjemme i Kina og er kalt Byton. Og det er all grunn til at ta disse folkene på alvor. For de er dønn seriøse.

Det hele begynte med Future Mobility Corporation i 2016. Bak det navnet står de to kinesiske selskapene Tencent og Harmony New Energy Auto samt taiwanske Foxconn. Og de fikk med seg sjefen for BMW i8-programmet, Carsten Breitfeld, og en tidligere leder i både Infiniti og BMW, Daniel Kirchert.

Deretter har de brukt en velkjent taktikk; å tappe konkurrentene for kloke hoder.

Det gikk verst utover BMW, som mistet en rekke nøkkelpersoner, men også selskaper som Tesla, Google og Apple opplevde at viktige personer forsvant over til det ambisiøse kinesiske selskapet.

Deretter har det gått unna.

Annonse

I 2017 ble det kjent at selskapet skulle komme med biler under merket Byton, og i januar i år presenterte de den aller første konseptbilen.

De satser i første omgang på to modeller, SUV-modellen M-Byte og K-Byte. Den første skal etter planen lanseres i Kina til neste år, før USA og Europa står for tur i 2020.

Vi snakker altså om elbiler, og batteripakkene er på henholdsvis 71 kWh for den som er bakhjulsdrevet og 95 kWh for den med firehjulstrekk. Rekkevidden er på rundt 400 kilometer for den minste pakken, og 520 kilometer for storesøsteren. Motorene har henholdsvis 268- og 470 hestekrefter.

Prisen er heller ikke avskrekkende, spesielt når vi vet hva slags imponerende teknologi som sitter i disse (litt mer om det lenger ned). Startprisen skal ligge på rundt 370.000 kroner, så den ligger godt innenfor de fleste norske budsjett om avgiftsfritakene fortsatt består når bilene er her.

For denne kommer helt sikkert til Norge. Faktisk er vi et av de aller viktigste landene for Byton, til tross for at de kinesiske, har tyske grunnleggere og er på plass i Silicon Valley.

Byton startet året med en verdenspremiere med M-Byte i Las Vegas i januar, før de dro til Milano og moteuka der i april. Deretter fant de veien til Auto China senere samme måned, og det var første gang kineserne selv fikk stiftet kjennskap med Byton.

I mai tok de bilen med seg til München, hvor en av avdelingene holder hus, før K-Byte hadde verdenspremiere i juni. Samme måned var de på plass under messen CES Asia.

Den aller første uavhengige visningen skjedde 29. juni. Da tok de turen til Oslo, og viste den fram på Aker Brygge fram til 1. juli. Norge ble altså spesielt plukket ut.

De er akkurat nå i Nederland, et annet land som har fått litt fart på elbilsatsingen. De kom til Amsterdam i går, og reiser derfra søndag.

Og det er alt de har planlagt så langt.

Så Norge er helt klart inne i varmen. Faktisk er vi blitt så gode venner med Byton at de like godt skryter av Oslo i en video som de akkurat har publisert. Her viser hovedstaden og Aker Brygge seg fra sin beste side:

Men vi må selvsagt snakke om bilene. De imponerende bilene. Eller som den norske kvinnen i videoen over sa: «Vi har allerede satt oss på liste hos tre andre biler. Men det finnes ingenting som en Byton.»

Det første man biter seg merke i, foruten designet, er instrumentpanelet. Det er ikke overraskende digitalt, men vi snakker en helt annen klasse en for eksempel Tesla. Her er det divisjonsforskjell.

Byton har nemlig plassert en 49-tommers skjerm foran frontrute. Ja, en like stor skjerm som TV’en som henger i stua til folk flest.

Denne kan deles opp i tre seksjoner, og vise alt mulig av informasjon ‒ også TV-sendinger om det er ønskelig.

Glem nøkler eller apper når det kommer til å låse opp bilen. Det sitter nemlig små kameraer på bilen som har ansiktsgjenkjenning, så det er bare å titte inn i kameraet så åpner bilen seg.

Profilen husker selvsagt alle innstillingene, og justerer alt automatisk før du har rukket å få rumpa ned i setet.

Det er alt mulig annen teknologi som inkluderer nettilkobling via 5G, stemmestyring, kunstig intelligens (AI) og til og med helseovervåkning.

Og ja, bilen får selvkjørende teknologi. Dette er faktisk noe Byton har valgt å utvikle selv, og de sier at målet er en fullstendig autonom bil. Hva de første modellene ender opp med er ikke så godt å si, men at det når nivå 3 på skalaen som går til 5 (helautomatisk bil) er slettes ikke utenkelig.

De har altså lansert konseptmodeller for både M-Byte og K-Byte, så de er allerede godt i gang.

Og som videoen under viser ser det ut til at de følger tidsskjemaet rimelig greit med tanke på produksjonsstart i 2019.

Det er like greit å lære seg navnet Byton, som spiller på byte (elektrisk informasjon) og on (på), med en gang.

Her viser de oss hvor langt de er kommet i produksjonen av det kommende elbilmerket:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *