Annonse
Hjem Forbruker Ikke stol 100 prosent på denne

Ikke stol 100 prosent på denne

De fleste har lært seg hva det gule lyset med et utropstegn i midten betyr i instrumentpanelet. Nemlig et varsel om lavt dekktrykk.

Dekktrykkindikatoren kom for fullt etter 2012, og kan være litt av et irritasjonsmoment. Følerne kan nemlig være overfølsom, og både fuktighet og kaldt vær kan spille dem et pluss. Da tennes lampen, og det er aldri noe moro.

Sist dette skjedde med undertegnende var i rundkjøringen foran inngangen til Oslofjordtunnelen på Hurum-siden. Og man gambler selvsagt ikke på å kjøre en tunnel som er over sju kilometer lang og går 134 meter under havet med et dekk som lekker. Så det var bare å finne nærmeste bensinstasjon og sjekke om alt var som det skal. Heldigvis var det ikke så langt unna.

Ikke overraskende var dekktrykket helt fint. Noe mange andre har opplevd med slike dekktrykkindikatorer. Skummelt i seg selv, for riktig dekktrykk er viktig for sikkerheten. Og roper man ulv, ulv mange nok ganger, ja, du ser poenget.

Men det er noe annet som også gjør at denne lampa litt skummel. Mange bilister tror nemlig at den også overvåker alt som har med dekkene å gjøre. Altså hvor gammel de, og ikke minst hvilken mønsterdybde de har. Og det er et problem.

Saken fortsetter under Annonsen

Over i England har de et eget råd som styrer med dekk og sikkerhet. Ja, så viktig er dekkene for vår sikkerhet. Og de kan opplyse om at antall biler som ikke blir godkjent i EU-kontrollen grunnet dekkene har steget 200 prosent(!) fra 2015 til 2016. Det er altså blitt et seriøst alvorlig problem.

De legger skylda på «tyre pressure monitoring systems», forkortet TPMS, som altså er benevnelsen på dekktrykkindikator-systemet.

‒ Introduksjonen av TPMS var et verdifullt steg med tanke på dekksikkerhet, men førere må lære mer om det og hvilke advarsler det kan produsere, sier Stuart Jackson hos TyreSafe.

Tiden er snart inne for å skifte over til vinterdekk. Da kan du også sjekke mønsterdybden og hvor gamle dekkene er.

Godkjent mønsterdybde er 1,6 mm. på sommerdekk, men de fleste anbefaler minst 3 mm. På vinterdekkene er minimumskravet 3 mm., men her anbefaler de fleste 4 mm.

Det er også fullt mulig å finne ut hvor gammelt dekket også er. Jo eldre dekkene er jo hardere blir gummien og kjøreegenskapene forringes. Koden som viser datoen er en del av det som er kalt DOT (Department of Transportation), og består av fire tall. For eksempel 1617, som betyr er det er laget i den 16. uken i 2017. Uke pluss år altså.

I september oppfordret Continental kunder som hadde kjøpt dekket PremiumContact 6-dekk i dimensjonen 245/45 R18 Y XL produsert i uke 50 2016 og uke 16 2017 om å ta kontakt. Her har vi markert ut hvordan du finner den ene datoen.
I september oppfordret Continental kunder som hadde kjøpt dekket PremiumContact 6-dekk i dimensjonen 245/45 R18 Y XL produsert i uke 50 2016 og uke 16 2017 om å ta kontakt. Her har vi markert ut hvordan du finner datostemplingen.

Mellom 1. november og første mandag etter andre påskedag er det tillatt å bruke piggdekk i Sør-Norge. I Nordland, Troms og Finnmark kan du kjøre med piggdekk mellom 16. oktober og 1. mai.

Men det er som kjent lov til å bruke hodet, og være skodd etter forholdene. Og med riktig dekktrykk.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker