- Annonse -
HjemNyheterIkke bar en, men tre nye AMG-modeller

Ikke bar en, men tre nye AMG-modeller

Hvorfor bare en, når man kan ha tre, må AMG ha tenkt og knaller til med en ny 53-serie bestående av CLS, E-klasse Coupé og E-klasse Cabriolet.

Alle de tre muskelvariantene er utstyrt med den samme motoren, en 3.0-liters med seks sylindre, to turboer og en elektrisk startbooster. Motoren yter 435 hestekrefter og har et dreiemoment på 520 Nm.

- Annonse -

Den doble turboen er ikke den vanlige twin turbo, men Mercedes har bygd de opp slik at den ene drives av eksosen mens den andre er en elektrisk hjelpekompressor som slår inn helt fra starten av.

Også interessant er hjelpemotoren ‒ den lille elektriske motoren. Mercedes kaller den EQ Boost starterdynamo, og den gir 22 ekstra hestekrefter og 250 Nm ved akselerasjon og bedrer drivstofføkonomi. Det mater også det elektriske 48 voltsystemet som Mercedes har utstyrt bilene med.

Både turbosystemet og den elektriske motoren som strengt tatt kan kalles hybrider er designet for å gjøre bilene sprekere og mer dynamisk, men på samme tid holde forbruket og utslippene nede. De går altså for gull her.

Bilene er også utstyrt med den raske AMG Speedshift TCT 9G girkassen og firehjulstrekksystemet 4Matic+.

- Annonse -

Mercedes-Benz E 53 Coupé.
Mercedes-Benz E 53 Coupé.

Mercedes-Benz AMG 53 CLS.
Mercedes-Benz AMG 53 CLS.

Mercedes-Benz E 53 Cabriolet.
Mercedes-Benz E 53 Cabriolet.

Alt dette sender coupé-modellen (den letteste av de tre, 1 895 kilo) fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder, mens de to andre modellene klokkes inn på 4,5 sekunder. Alle tre er digitalt begrenset til 250 km/t i toppfart, men om man punger ut for en «fører-pakke» økes denne til 270 km/t.

- Annonse -

På utsiden har AMG-modellene adoptert designet til V8-modellene med en grill bestående av to horisontale blader som deler den i to, mens det er doble runde eksospiper i krom bak som avslører hva disse er ‒ foruten AMG-merket da.

Inni finner man både sportsseter og et spesielt AMG-ratt, og Mercedes sier også at de har mange flere interiørfarger i de nye 53-modellene i forhold til 43-modellene.

Av de mange andre tingene Mercedes-AMG har utstyrt disse med kan vi nevne kjørekontrollen, hvor det er mulig å sette stivheten i tre forskjellige kategorier, «Komfort», «Sport» og «Sport+», og den hastighetssensitive styringen som kommer med to valg, «Komfort» og «Sport».

Slik ser coupeémodellen ut.
Slik ser coupémodellen ut.

Og den toppløse.
Og den toppløse.

Bilene har selvsagt adoptert teknologi fra S-klassen, og har det aller mest av assistenter som er å oppdrive for tiden.

Sjekk ut den nye Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ her:

Bilene er ventet å treffe markedet i slutten av året.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her