Hvorfor bare en, når man kan ha tre, må AMG ha tenkt og knaller til med en ny 53-serie bestående av CLS, E-klasse Coupé og E-klasse Cabriolet.
Alle de tre muskelvariantene er utstyrt med den samme motoren, en 3.0-liters med seks sylindre, to turboer og en elektrisk startbooster. Motoren yter 435 hestekrefter og har et dreiemoment på 520 Nm.
Den doble turboen er ikke den vanlige twin turbo, men Mercedes har bygd de opp slik at den ene drives av eksosen mens den andre er en elektrisk hjelpekompressor som slår inn helt fra starten av.
Også interessant er hjelpemotoren ‒ den lille elektriske motoren. Mercedes kaller den EQ Boost starterdynamo, og den gir 22 ekstra hestekrefter og 250 Nm ved akselerasjon og bedrer drivstofføkonomi. Det mater også det elektriske 48 voltsystemet som Mercedes har utstyrt bilene med.
Både turbosystemet og den elektriske motoren som strengt tatt kan kalles hybrider er designet for å gjøre bilene sprekere og mer dynamisk, men på samme tid holde forbruket og utslippene nede. De går altså for gull her.
Bilene er også utstyrt med den raske AMG Speedshift TCT 9G girkassen og firehjulstrekksystemet 4Matic+.
Alt dette sender coupé-modellen (den letteste av de tre, 1 895 kilo) fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder, mens de to andre modellene klokkes inn på 4,5 sekunder. Alle tre er digitalt begrenset til 250 km/t i toppfart, men om man punger ut for en «fører-pakke» økes denne til 270 km/t.
På utsiden har AMG-modellene adoptert designet til V8-modellene med en grill bestående av to horisontale blader som deler den i to, mens det er doble runde eksospiper i krom bak som avslører hva disse er ‒ foruten AMG-merket da.
Inni finner man både sportsseter og et spesielt AMG-ratt, og Mercedes sier også at de har mange flere interiørfarger i de nye 53-modellene i forhold til 43-modellene.
Av de mange andre tingene Mercedes-AMG har utstyrt disse med kan vi nevne kjørekontrollen, hvor det er mulig å sette stivheten i tre forskjellige kategorier, «Komfort», «Sport» og «Sport+», og den hastighetssensitive styringen som kommer med to valg, «Komfort» og «Sport».
Bilene har selvsagt adoptert teknologi fra S-klassen, og har det aller mest av assistenter som er å oppdrive for tiden.
Sjekk ut den nye Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ her:
Bilene er ventet å treffe markedet i slutten av året.
- Les også: Mercedes med smart cockpit
- Les også: AMG-modell med formel 1-hybrid
- Les også: AMG blåser frisk liv i GT