Hjem / Elbiler / Hyundai utvikler hydrogenlastebiler
Hyundai skal levere 1.000 hydrogenlastebiler. (Illustrasjon: Hyundai)
Hyundai skal levere 1.000 hydrogenlastebiler. (Illustrasjon: Hyundai)

Hyundai utvikler hydrogenlastebiler

Med hjelp av norske Nel skal Nikola kuppe det amerikanske markedet med sine hydrogenlastebiler. Men det dukker stadig opp nye konkurrenter.

To av produsentene som har ført an i hydrogensatsingen rundt personbiler er Toyota og Hyundai. Begge har modeller på veiene, Toyota med sin Mirai og Hyundai med etterfølgeren av ix35 kalt Nexo.

Annonse

Toyota har også utviklet en hydrogendrevet lastebil i flere år, og har nå kommet til versjon 2 av denne. Den er kalt Beta, og rekkevidden er nå kommet opp i rundt 500 kilometer (den første, Alpha, hadde 320 km). Den japanske produsenten har nå kommet så langt med utviklingen at de setter det første testkjøretøyet i drift rundt disse tider. Det skjer selvsagt i USA, hvor også det nye merket Nikola satser på.

Men Hyundai dukker nå opp i denne ligningen.

For nå kommer nyheten om at sørkoreanerne har signert en avtale med sveitsiske H2 Energy om å levere 1.000 hydrogenlastebiler. Og dette er en vinn-vinn-situasjon, for mens Hyundai lager lastebilene skal H2 Energy sette opp fyllstasjoner.

Hyundai utvikler for tiden en helt ny hydrogenelektrisk lastebil med et nytt 190kW-brenselcellesystem, og det er denne bilen de nå skal levere til H2 Energy. Lastebilen har åtte lagringstanker for hydrogen, og totalt er rekkevidden opplyst til rundt 400 kilometer. Som andre som utvikler elektriske lastebiler har også Hyundai fokusert mye på aerodynamikk, som jo er viktig for lengst mulig rekkevidde.

Slik ser Hyundai for seg at den kommer til å se ut:

Annonse

Og det er krefter i bøtter og spann, nærmere 471 hestekrefter og et dreiemoment på utrolige 3.400 Nm.

Flere har muligens hørt om selskapet H2 Energy, og det er ikke så rart. Selskapet har nemlig et datterselskap i Norge som fokuserer på hydrogenløsninger for den maritime sektoren. De er også på plass i Tyskland og Østerrike.

Hydrogenlastebilene fra Hyundai er i første omgang ment for det sveitsiske markedet, hvor H2 Energy vil tilby de til sine kunder. Det betyr som sagt flere fyllstasjoner i alpelandet.

I USA blir mange slike satt opp av norske Nel, som tidligere i år sikret seg en avtale med Nikola. Planen er at Nel skal sette opp hele 448 stasjoner i et nettverk i USA, og kontrakten skal være verd mange milliarder kroner.

Her hjemme planlegger også Uno-X flere hydrogenstasjoner, og den foreløpige planen er at de skal ha 20 H2-stasjoner i nær framtid.

Men hydrogen har som kjent en tøff kamp gående mot de helelektriske kjøretøyene, og dette vil i framtiden også inkludere veiens giganter. Både Daimler, Volvo, Volkswagen og Tesla har planer om elektriske kjemper, samt at det finnes nykommere som for eksempel selskapet med det «norske» navnet Thor Trucks.

Hyundai skal begynne leveringene av sine hydrogenlastebiler allerede neste år, og de siste kjøretøyene skal være levert H2 Energy i 2023.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *