- Annonse -
HjemSuperbilerHyperbilen til McLaren bikker 400 km/t

Hyperbilen til McLaren bikker 400 km/t

McLaren er involvert i formel 1 og kommer titt og ofte med nye gatelovlige superbiler som den som nylig ble utstilt på Oslo Motor Show, McLaren Senna. Men ingen kan måle seg med hyperbilen Speedtail. Video og galleri.

Britiske McLaren er en av disse bilprodusentene som kun lager sportsbiler, og har delt bilene sine opp i tre kategorier. Sports Series er de mest rimelige modellene som det er mulig til å få godt under millionen i England, Super Series er den midterste kategorien, mens Ultimate Series er den supereksklusive hvor McLarens superbiler befinner seg,

- Annonse -

Per i dag finner vi tre spinnville modeller der, bensinhybridene McLaren P1 og P1 GTR samt den raskeste gatelovlig av alle i familien, McLaren Senna. Den som investoren Arne Fredly har klart å få tak i, og som ble vist fram under Oslo Motor Show.

Men ingen av de tre er så ekstrem som den kommende Speedtail, en bil McLaren selv hevder blir verdens første hyper-GT. Bilen med tre seter(!) er nærmest bygd opp av karbon, og blir den aller første McLaren som bikker vanvittige 400 km/t i topphastighet. Den raskeste så langt er McLaren F1 hvor nåla stoppet på 391 km/t, men Speedtail har en maks hastighet på 403 km/t.

‒ McLaren har aldri bygd en bil som Speedtail tidligere. Som vår første hyper-GT er Speedtail den ultimate gatebilen, hvor en kombinasjon av kunst og vitenskap gir den en utrolig topphastighet med en ikonisk midtplassert førerposisjon. Den har et banebrytende hybriddrivverk i en lettvekts karbonform med linjer som en gang i tider satte nye verdensrekorder. Den luksuriøse treseters cockpiten byr på en kombinasjon av føreropplevelser og helt nye materialer som aldri tidligere har vært i en gatelovlig bil, sier Mike Flewitt hos Mclaren.

Ved første øyekast ser ikke Speedtail så veldig spesiell ut, men når man studerer bildene nærmere oppdager man raskt at dette er en ganske så uvanlig bil.

- Annonse -

Den tåreformede cockpiten er selvsagt spesiell (den kan for eksempel mørknes bare ved å trykke på en knapp), men den aller «rareste» er formen bak. Kupéen er svært kort, og bak finner vi en avrundet form som minner oss mest av alt om de små sportsbilene på 1960-tallet.

Formen er selvsagt ikke tilfeldig, for her er det aerodynamiske linjer som gjelder, og McLaren har faktisk tatt dette så langt at de digitale sidespeilene kan felles inn!

Kraften sørger altså et hybriddrivverk for, og totalt yter den elektriske kraften kombinert med bensinmotoren 1.050 hestekrefter. Og legger vi til at bilen kun veier 1.430 kilo skjønner vi at dette rører på seg.

- Annonse -

Hva betyr det da?

Vel, vi vet at 0-100 km/t er for de ordinære bilene, så det bryr ikke Speedtail seg om. Heller ikke 0-200 km/t. Nei, her snakker vi om 0-300 km/t, noe den ekstreme McLaren F1 klarte på ufattelige 16,5 sekunder. Speedtail gjør det på 12,8 sekunder. Det er vilt det!

Og Arne Fredly kan trygt cashe ut for denne også. For McLaren har vært så snille at de har satt inn teknologi som lar deg heve og senke bilen, så den er også mulig å kjøre på litt humpete norske veier. Velocity Active Chassis Control kan senke Speedtail med 35 mm, noe som gjør den så lav som kun 1,120 mm over gatenivået på det aller laveste. Da bør den i så fall sitte ganske så limt til veien.

Vi skal ikke gå inn på detaljer, for som vi skjønner er hver eneste del av denne bilen designet for fart.

På innsiden skiller den seg også kraftig ut fra det aller meste, ettersom det kun er tre seter ‒ og ingen av de er bak. Her kjører vi buss, og førersetet i midten er trukket litt fram, mens de to setene på hver sin side er trukket litt tilbake. Det hele blir ganske så spesielt, og garantert en opplevelse å sitte på denne rundt en bane.

Du har kanskje lyst på en Speedtail, og du har muligens også 18 millioner kroner (før norske avgifter) å bruke. Men det hjelper dessverre ikke.

Den var faktisk utsolgt allerede før det ble offentliggjort at McLaren i det hele tatt skulle lage den i november 2016. Så heter du ikke Fredly og har gode kontakter kan du bare glemme denne. De fleste må det uansett.

McLaren lager nemlig kun 106 eksemplarer av Speedtail, og følger dermed det samme sporet som F1 som de også laget 106 eksemplarer av mellom 1993 og 1998.

Her er en video av Speedtail, og ikke glem at det er enda flere bilder helt nederst:

Men vi har en god nyhet til de som vil brenne litt cash på nye superbiler fra McLaren.

De har nemlig en forretningsplan som heter Track25, og Speedtail blir den første av hele 18 nye modeller de kommer med de neste sju årene. Så vi kan vente oss veldig mye gøy fra den britiske produsenten i tiden som kommer.

Og det er ikke bare Speedtail som blir hybrid, for innen 2025 skal samtlige nye modeller ha et slikt drivverk. For øvrig er alle modellene til McLaren siden F1 i 1993 bygget ved utstrakt bruk av karbon.

Her kan du sjekke ut flere bilder av hyper-GT’en Speedtail:

[ngg src=»galleries» ids=»11″ display=»basic_thumbnail»]

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her