Hjem / Superbiler / Hyperbilen til McLaren bikker 400 km/t
McLaren Speedtail er en av verdens raskeste biler. (Alle foto: McLaren)
McLaren Speedtail er en av verdens raskeste biler. (Alle foto: McLaren)

Hyperbilen til McLaren bikker 400 km/t

McLaren er involvert i formel 1 og kommer titt og ofte med nye gatelovlige superbiler som den som nylig ble utstilt på Oslo Motor Show, McLaren Senna. Men ingen kan måle seg med hyperbilen Speedtail. Video og galleri.

Britiske McLaren er en av disse bilprodusentene som kun lager sportsbiler, og har delt bilene sine opp i tre kategorier. Sports Series er de mest rimelige modellene som det er mulig til å få godt under millionen i England, Super Series er den midterste kategorien, mens Ultimate Series er den supereksklusive hvor McLarens superbiler befinner seg,

Annonse

Per i dag finner vi tre spinnville modeller der, bensinhybridene McLaren P1 og P1 GTR samt den raskeste gatelovlig av alle i familien, McLaren Senna. Den som investoren Arne Fredly har klart å få tak i, og som ble vist fram under Oslo Motor Show.

Men ingen av de tre er så ekstrem som den kommende Speedtail, en bil McLaren selv hevder blir verdens første hyper-GT. Bilen med tre seter(!) er nærmest bygd opp av karbon, og blir den aller første McLaren som bikker vanvittige 400 km/t i topphastighet. Den raskeste så langt er McLaren F1 hvor nåla stoppet på 391 km/t, men Speedtail har en maks hastighet på 403 km/t.

‒ McLaren har aldri bygd en bil som Speedtail tidligere. Som vår første hyper-GT er Speedtail den ultimate gatebilen, hvor en kombinasjon av kunst og vitenskap gir den en utrolig topphastighet med en ikonisk midtplassert førerposisjon. Den har et banebrytende hybriddrivverk i en lettvekts karbonform med linjer som en gang i tider satte nye verdensrekorder. Den luksuriøse treseters cockpiten byr på en kombinasjon av føreropplevelser og helt nye materialer som aldri tidligere har vært i en gatelovlig bil, sier Mike Flewitt hos Mclaren.

Ved første øyekast ser ikke Speedtail så veldig spesiell ut, men når man studerer bildene nærmere oppdager man raskt at dette er en ganske så uvanlig bil.

Den tåreformede cockpiten er selvsagt spesiell (den kan for eksempel mørknes bare ved å trykke på en knapp), men den aller «rareste» er formen bak. Kupéen er svært kort, og bak finner vi en avrundet form som minner oss mest av alt om de små sportsbilene på 1960-tallet.

Annonse

Formen er selvsagt ikke tilfeldig, for her er det aerodynamiske linjer som gjelder, og McLaren har faktisk tatt dette så langt at de digitale sidespeilene kan felles inn!

Kraften sørger altså et hybriddrivverk for, og totalt yter den elektriske kraften kombinert med bensinmotoren 1.050 hestekrefter. Og legger vi til at bilen kun veier 1.430 kilo skjønner vi at dette rører på seg.

Hva betyr det da?

Vel, vi vet at 0-100 km/t er for de ordinære bilene, så det bryr ikke Speedtail seg om. Heller ikke 0-200 km/t. Nei, her snakker vi om 0-300 km/t, noe den ekstreme McLaren F1 klarte på ufattelige 16,5 sekunder. Speedtail gjør det på 12,8 sekunder. Det er vilt det!

Og Arne Fredly kan trygt cashe ut for denne også. For McLaren har vært så snille at de har satt inn teknologi som lar deg heve og senke bilen, så den er også mulig å kjøre på litt humpete norske veier. Velocity Active Chassis Control kan senke Speedtail med 35 mm, noe som gjør den så lav som kun 1,120 mm over gatenivået på det aller laveste. Da bør den i så fall sitte ganske så limt til veien.

Vi skal ikke gå inn på detaljer, for som vi skjønner er hver eneste del av denne bilen designet for fart.

På innsiden skiller den seg også kraftig ut fra det aller meste, ettersom det kun er tre seter ‒ og ingen av de er bak. Her kjører vi buss, og førersetet i midten er trukket litt fram, mens de to setene på hver sin side er trukket litt tilbake. Det hele blir ganske så spesielt, og garantert en opplevelse å sitte på denne rundt en bane.

Du har kanskje lyst på en Speedtail, og du har muligens også 18 millioner kroner (før norske avgifter) å bruke. Men det hjelper dessverre ikke.

Den var faktisk utsolgt allerede før det ble offentliggjort at McLaren i det hele tatt skulle lage den i november 2016. Så heter du ikke Fredly og har gode kontakter kan du bare glemme denne. De fleste må det uansett.

McLaren lager nemlig kun 106 eksemplarer av Speedtail, og følger dermed det samme sporet som F1 som de også laget 106 eksemplarer av mellom 1993 og 1998.

Her er en video av Speedtail, og ikke glem at det er enda flere bilder helt nederst:

Men vi har en god nyhet til de som vil brenne litt cash på nye superbiler fra McLaren.

De har nemlig en forretningsplan som heter Track25, og Speedtail blir den første av hele 18 nye modeller de kommer med de neste sju årene. Så vi kan vente oss veldig mye gøy fra den britiske produsenten i tiden som kommer.

Og det er ikke bare Speedtail som blir hybrid, for innen 2025 skal samtlige nye modeller ha et slikt drivverk. For øvrig er alle modellene til McLaren siden F1 i 1993 bygget ved utstrakt bruk av karbon.

Her kan du sjekke ut flere bilder av hyper-GT’en Speedtail:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Audi viser oss noe helt ellevilt med PB18 ‒ en elbil med 764 hk. (Alle foto: Audi)

Elbil fra Audi med 764 hestekrefter

Audi har vist fram et fartsmonster av en elbil med 764 hestekrefter og «morgendagens» elbilbatterier. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *