Annonse
Hjem Nyheter Hydrogenbil passerte milepæl uten noen problemer

Hydrogenbil passerte milepæl uten noen problemer

Mange av de nye elbilene er utsatt for det som kalles barnesykdommer. Spesielt Tesla har vært utsatt for dette. Men hydrogenbilen til Toyota går som en klokke. Iallfall den som smilende Theo kjører.

Theo som heter Ellis til etternavn hører hjemme i London. Der jobber han for et utleieselskap som har spesialisert seg på grønne kjøretøy, Green Tomato Cars.

For to år siden bestemte selskapet seg for å kjøpe inn en hydrogenbil også, og de endte opp med en Toyota Mirai.

Ansvaret for å ratte den rundt i den fæle London-trafikken falt på Theo, som ikke hadde noe anelse om hva dette var for noe.

På videoen øverst fra desember i fjor kan du se at han forklarer teknologien til kjendisgjestene med at «det har noe med at bilen lager vann. Det har et eller annet med vitenskap å gjøre. Jeg vet ikke noe om det. Men det skaper elektrisitet, og den elektrisiteten lagres deretter i bilen. Og det er det som driver bilen».

Saken fortsetter under Annonsen

Så han er åpenbart mer opptatt at ting fungerer enn hvordan ting fungerer.

Kort fortalt: Slike biler bruker altså hydrogen som brensel, og forurenser dermed ikke lokalt. Derav vannet til Theo. Det kommer kun vann ut av eksosrøret.

Først må man fylle på hydrogen som lagres i en høytrykks-hydrogentank, og det gjøres i prinsippet på samme måte som man fyller bensin eller diesel. Dette tar bare minutter.

Deretter er det en brenselcelle som konverterer hydrogen og oksygen til elektrisitet og vanndamp, og energien driver altså en elmotor. Disse er altså en slags elbil uten batteripakken og ladekabel.

Kjørelengden ligger normalt på rundt 500-600 kilometer for slike biler.

I prinsippet skal både elbiler og hydrogenbiler være mye mer pålitelig enn vanlige forbrenningsbiler. Dette ettersom de har betraktelig færre bevegelige deler, og dermed mindre ting som kan gå galt. Men for eksempel Tesla har laget bilene fra grunn av og derav benevnelsen «barnesykdommer», feil som lukes bort etter hvert.

Tesla-Bjørn, nordmannen som er blitt en slags Youtube-kjendis på grunn av sine Tesla-videoer, oppsummerte blant annet feilene som har oppstått på Model X’en hans i løpet av 15 måneder og 120.000 kilometer. Det var totalt 24 av dem. Se videoen av oppsummeringen her.

Mirai’en til Theo har ikke gått så langt. Men den rundet akkurat 50.000 miles, altså 80.000 kilometer. Og det uten å måtte ta turen til verkstedet utenom en vanlig service, skriver Toyota på sin britiske blogg.  Altså ikke en eneste feil.

Eier og grunnlegger av Green Tomato Cars, Jonny Goldstone, sier at bilen har overrasket han.

‒ Da vi bestemte oss, som det første europeiske private bil-leieselskap, for å prøve en hydrogenbil så vi fram til å teste ut en slik nyskapende nullutslippsbil, men den har for lengst overgått våre forventinger, sier han. Og legger til:

‒ Passasjerene elsker den.

Og blant de mange Theo har kjørt de 80.000 kilometerne har det også vært mange kjendiser. De fleste nordmenn kjenner ikke igjen så mange av de han nevner på videoen.

Men navnet til borgemesteren kjenner vi igjen. Og en viss Pamela Anderson drar vi kjensel på. Men det gjorde ikke sjåføren. Kona måtte Google henne.

Han er altså like interessert i sladderpressen som han er i teknologien.

Men den tidligere Baywatch-stjernen så iallfall smilende ut på bildet. Så hun kom seg nok fram.

Som alle de andre også har gjort så langt.

Og det er jo det viktigste.

Det er ikke bare Toyota som satser på hydrogenbiler, og i Norge er det også mulig å få kjøpt Hyundai ix3. Honda har sin Clarity, men denne er fortsatt ikke på det norske markedet.

I tillegg har blant annet Mercedes vist fram en hybridvariant de kaller GLC F-Cell som kombinerer hydrogen og batteri, Hyundai har vist oss en FE Fuel Cell med en rekkevidde på 800 kilometer, mens både BMW, Audi og Kia har signalisert at de kommer med hydrogenutgaver.

Problemet for de alle er at infrastrukturen fortsatt ikke er bygd ut. I Norge skal det etter planen være 11 stasjoner på plass i løpet av neste år, inkludert Bergen og Trondheim i tillegg til Østlandet. Også i Sverige, Finland og Danmark bygges det hydrogenstasjoner, så vel som den vestlige delen av Europa.

Så Theo kan nok by på en langtur også. Kanskje Pamela kunne tenkt seg en tur til Norge?

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker