Annonse
Hjem Elbiler Hydrogen-SUV med 800 kilometers rekkevidde

Hydrogen-SUV med 800 kilometers rekkevidde

Hyundai har vist fram neste generasjons SUV som går på hydrogen, og rekkevidden kan være så stor som 800 kilometer.

Selv om det meste gjelder elbiler for tiden, er ikke hydrogenbilen lagt død. Flere produsenter jobber faktisk videre med å utvikle teknologien, til tross for at det er få hydrogenstasjoner – selv i miljølandet Norge.

En utbygd infrastruktur er selvsagt avgjørende for framtiden til hydrogenbilene, og per i dag finnes det kun et fåtall stasjoner på Østlandet. Men det er planlagt flere stasjoner på Østlandet og i Bergen, så det er et håp for de som vil kjøre på hydrogen utenfor Oslo også.

Utvalget av biler er også nokså tynt. Toyota har sin Mirai, Hyundai har ix35 og Honda kjører hydrogen med Clarity. I tillegg har Mercedes en uvant hybridvariant av GLC, hvor de på en måte kombinerer eldrift og hydrogendrift.

Nå er det imidlertid snart en ny sheriff i byen. Hyundai har vist fram en tilnærmet produksjonsklar hydrogen-SUV, som kombinerer design med rekkevidde. Det er vi jo ikke akkurat bortskjemt med når det kommer til nullutslippsbiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Bilen, som faktisk ikke har fått noe navn, skal være leveringsklar tidlig neste år.

Den bruker Hyundais fjerde generasjons hydrogen brenselscelle-teknologi (første Hyundai produksjonsbil kom i 2013), og de har fokusert på å effektivisere systemet.

De har bedret utnyttelsen av brenselscellesystemet med ni prosent sammenlignet med ix35, og er nå oppe på 60 prosent. Det igjen har gitt større rekkevidde, og den nye modellen skal klare over 580 kilometer ifølge koreanske teststandarder. Dette kan bety rundt 800 kilometer i reel kjørelengde.

Effekten er forbedret med 20 prosent, og måler nå 163 hestekrefter. Og for oss nordmenn er det positivt å se at de har løst startproblemene under null grader. Faktisk er det nå mulig å starte den i -30 grader. Det skulle holde de aller fleste plassene på fastlandet i Norge.

Holdbarheten er også forbedret ved bruk av ny katalysatorteknologi i brenselscellen.

Til slutt har de også utvidet tanken, og den inneholder nå tre like store tankdeler mot to med forskjellige størrelser tidligere.  

Bilen får også «avansert» førerassistanse-teknologi, ifølge Hyundai.

Designet minner om Hyundai FE Concept, en konsept-SUV vist under bilshowet i Genève tidligere i år. Designet skal visstnok være inspirert av vann, som jo er bilens eneste utslipp, og har en slags flytende form.

Innvendig ser den også ut som hvilken som helst moderne SUV med et minimalt uttrykk, og med det som kan se ut som et unormalt bredt dashbord.

Sjekk det dashbordet!
Sjekk det dashbordet!

Den navnløse vil være startskuddet for lavutslippssatsingen til Hyundai og Kia, hvor målet er 31(!) klimavennlige modeller innen 2020. Ja, det er hva de selv skriver.

Denne satsingen innbefatter både elbiler, hybridbiler og brenselceller.

For eksempel kommer de med eldrevet versjoner av Kona i 2018 og Genesis i 2021.

Innen den tid har det forhåpentlig kommet noen flere hydrogenstasjoner.

Hyundais navnløse SUV har et moderne design.
Hyundais navnløse SUV har et moderne design.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker