- Annonse -
HjemNyheterHva betyr nivåene på selvkjørende biler?

Hva betyr nivåene på selvkjørende biler?

Moteordet i bilindustrien er autonom. Dette betyr at biler kan kjøre av seg selv, i større eller mindre grad. Dette bestemmes av nivået.

Slår vi opp ordet autonom i det store norske leksikon er forklaringen «selvstyrende». Benevnelsen er myntet på områder som ikke er selvstendige, men har et selvstyre. Leksikonet peker på Færøyene, som ligger under Danmarks kontroll, som et selvstyrende land. Det er med andre ord et autonomt område.

- Annonse -

I bilverden er begrepet autonom utvidet til selvkjørende. Bilene kan riktignok styre seg selv, men de kan også gasse og bremse. Litt mer enn selvstyrende blir altså selvkjørende.

Dette har også fått et engelsk uttrykk som er greit å lære seg: AV som betyr Autonomous Vehicle.

Så da har vi kontroll på hva autonome biler betyr.

Men så var det disse nivåene da. De går fra 0 til 5, og er satt av en organisasjon som heter SAE International.

- Annonse -

0 betyr ingen automatikk i det hele tatt, mens 5 betyr helt automatisk uten ratt og pedaler.

La oss ta det nivå for nivå.

Nivå 0: Ingen automatikk

Du tenker umiddelbart 2CV eller boble. Ja, den gamle kjerra bestefaren din rullet rundt i, den helt strippet for hjelpemidler.

- Annonse -

Men du blir muligens overrasket, for de fleste bilene på de norske veiene (vi har en snittalder på rundt 10 år) hører hjemme i bunnivået. Trist, men sant.

Og nei, du kan ikke skryte på deg automatgir for å komme deg ut av nivå 0. Så lenge fart, styring og bremsing må gjøres fullstendig manuelt av føreren blir det en nuller.

Nivå 1: Førerassistenter

Nå begynner det å hjelpe litt, men vi er fortsatt ikke der hvor de fleste av dagens mer avanserte biler befinner seg. Her kan vi putte inn ting som intelligent cruise controll som kan avpasse farten, og for eksempel bremseassistent som hindrer deg til å kjøre inn i bilen foran.

Men her snakker ikke systemene sammen, og biler på dette nivået har altså enten fartskontroll eller styring ‒ ikke begge i samspill.

Nå begynner vi å nærmere oss 2010-tallet med tanke på når de første kom, og mange biler har i da hjelpeassistenter som sørger for at bilen er bittelitt selvkjørende.

Men det gir ingen skryterettigheter.

Nivå 2: Delvis automatikk

Nå begynner vi å snakke butikk, og teknologien i disse finner vi vanligvis i de mest moderne av dagens biler. De fleste av nåværende avanserte førersystemer faller inn under nivå 2 på skalaen.

For å havne på dette nivået må bilene være utstyrt med minst et system som kan håndtere både styring og fart, som for eksempel adaptiv cruise controll sammen med filassistent. Fartsholderen vil automatisk slakke av om den tar igjen et kjøretøy, og vil akselerere opp til den gitte hastigheten når det er klar bane. Filassistenten holder bilen automatisk i filen, og vil altså styre automatisk for å klare dette.

Dette kom for fullt for noen år siden, og vi finner systemer som dette i de nyere bilene blant annet fra Tesla, Nissan, Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW og Volvo.

Nivå 3: Betinget automatikk

Fortsatt er vi på et nivå der man trenger førere i bilen, og nivå 3-biler er rett rundt svingen. Mens man minst trenger å ha en finger på rattet i nivå 2-bilene, kan du bare glemme det i gitte perioder på nivå 3. Her kan du faktisk drive med noe helt annet, så lenge du er noenlunde klar til å overta rattet.

Audi er en av de som snart kommer med nivå 3 med sitt oppgraderte flaggskip, Audi A8. Denne skal kunne gjøre alt kjøring opp til 60 km/t, og kjøre i kø og rushtrafikk. De bak rattet har ti sekunder på seg når bilen ber føreren ta over.

Flere har vært kritisk til dette nivået, ettersom de mener det kan skape farlige situasjoner ettersom føreren kan bli så ukonsentrert at de ikke rekker å ta over kontrollen tidsnok. Volvo og Ford er blant de som har sagt at de hopper over dette nivået.

Nivå 4: Høy automatikk

Ford og Volvo går dermed fra 2 til 4, og nå snakker vi om fullstendig selvkjørende biler. Du kan med andre ord se favorittserien din, holde et jobbmøte, lese en bok eller sjekke sosial media mer inngående mens du sitter bak «rattet». Bilen tar seg av alt, fra start til mål.

Men litt oppmerksom må førerne være. Om bilen sier fra om at føreren må ta over mange nok ganger uten respons, vil den stoppe ved den første sikre parkeringsplassen tilgjengelig. Dette kan skje om forholdene er for dårlig eller bilen er i ukjent terreng (klarer ikke å navigere via kartet).

Nivå 4 er ventet i 2021, men med det tempoet utvikling har akkurat nå kan det skje tidligere. GM har for eksempel ytret ønske om å teste en bil på veiene allerede neste år som faktisk ikke har ratt eller pedaler.

Vi her oppe i nord kan oppleve at bilen ikke er selvkjørende på nivå 4 under for eksempel i snøstormer på snødekte veier, noe som kan skape trøbbel for teknologien.

Nivå 5: Full automatikk

Dette har vi sett i mange framtidsfilmer. Biler som kjører helt av seg selv. Nå trenger bilene verken ratt eller pedaler, og du sitter rett og slett på.

Her snakker vi for eksempel om kjerreveien opp til hytta ‒ i full snøstorm. Nivå 5-bilene takler det og alt annet, og kan for eksempel kjøre barna til treningen helt av seg selv.

Bilprodusentene vil nok når vi er der designe bilene på en helt annen måte, noe vi kan se et eksempel på fra Audis konseptmodell Aicon:

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her