- Annonse -
HjemNyheterHva betyr nivåene på selvkjørende biler?

Hva betyr nivåene på selvkjørende biler?

Moteordet i bilindustrien er autonom. Dette betyr at biler kan kjøre av seg selv, i større eller mindre grad. Dette bestemmes av nivået.

Slår vi opp ordet autonom i det store norske leksikon er forklaringen «selvstyrende». Benevnelsen er myntet på områder som ikke er selvstendige, men har et selvstyre. Leksikonet peker på Færøyene, som ligger under Danmarks kontroll, som et selvstyrende land. Det er med andre ord et autonomt område.

- Annonse -

I bilverden er begrepet autonom utvidet til selvkjørende. Bilene kan riktignok styre seg selv, men de kan også gasse og bremse. Litt mer enn selvstyrende blir altså selvkjørende.

Dette har også fått et engelsk uttrykk som er greit å lære seg: AV som betyr Autonomous Vehicle.

Så da har vi kontroll på hva autonome biler betyr.

Men så var det disse nivåene da. De går fra 0 til 5, og er satt av en organisasjon som heter SAE International.

- Annonse -

0 betyr ingen automatikk i det hele tatt, mens 5 betyr helt automatisk uten ratt og pedaler.

La oss ta det nivå for nivå.

Nivå 0: Ingen automatikk

Du tenker umiddelbart 2CV eller boble. Ja, den gamle kjerra bestefaren din rullet rundt i, den helt strippet for hjelpemidler.

- Annonse -

Men du blir muligens overrasket, for de fleste bilene på de norske veiene (vi har en snittalder på rundt 10 år) hører hjemme i bunnivået. Trist, men sant.

Og nei, du kan ikke skryte på deg automatgir for å komme deg ut av nivå 0. Så lenge fart, styring og bremsing må gjøres fullstendig manuelt av føreren blir det en nuller.

Nivå 1: Førerassistenter

Nå begynner det å hjelpe litt, men vi er fortsatt ikke der hvor de fleste av dagens mer avanserte biler befinner seg. Her kan vi putte inn ting som intelligent cruise controll som kan avpasse farten, og for eksempel bremseassistent som hindrer deg til å kjøre inn i bilen foran.

Men her snakker ikke systemene sammen, og biler på dette nivået har altså enten fartskontroll eller styring ‒ ikke begge i samspill.

Nå begynner vi å nærmere oss 2010-tallet med tanke på når de første kom, og mange biler har i da hjelpeassistenter som sørger for at bilen er bittelitt selvkjørende.

Men det gir ingen skryterettigheter.

Nivå 2: Delvis automatikk

Nå begynner vi å snakke butikk, og teknologien i disse finner vi vanligvis i de mest moderne av dagens biler. De fleste av nåværende avanserte førersystemer faller inn under nivå 2 på skalaen.

For å havne på dette nivået må bilene være utstyrt med minst et system som kan håndtere både styring og fart, som for eksempel adaptiv cruise controll sammen med filassistent. Fartsholderen vil automatisk slakke av om den tar igjen et kjøretøy, og vil akselerere opp til den gitte hastigheten når det er klar bane. Filassistenten holder bilen automatisk i filen, og vil altså styre automatisk for å klare dette.

Dette kom for fullt for noen år siden, og vi finner systemer som dette i de nyere bilene blant annet fra Tesla, Nissan, Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW og Volvo.

Nivå 3: Betinget automatikk

Fortsatt er vi på et nivå der man trenger førere i bilen, og nivå 3-biler er rett rundt svingen. Mens man minst trenger å ha en finger på rattet i nivå 2-bilene, kan du bare glemme det i gitte perioder på nivå 3. Her kan du faktisk drive med noe helt annet, så lenge du er noenlunde klar til å overta rattet.

Audi er en av de som snart kommer med nivå 3 med sitt oppgraderte flaggskip, Audi A8. Denne skal kunne gjøre alt kjøring opp til 60 km/t, og kjøre i kø og rushtrafikk. De bak rattet har ti sekunder på seg når bilen ber føreren ta over.

Flere har vært kritisk til dette nivået, ettersom de mener det kan skape farlige situasjoner ettersom føreren kan bli så ukonsentrert at de ikke rekker å ta over kontrollen tidsnok. Volvo og Ford er blant de som har sagt at de hopper over dette nivået.

Nivå 4: Høy automatikk

Ford og Volvo går dermed fra 2 til 4, og nå snakker vi om fullstendig selvkjørende biler. Du kan med andre ord se favorittserien din, holde et jobbmøte, lese en bok eller sjekke sosial media mer inngående mens du sitter bak «rattet». Bilen tar seg av alt, fra start til mål.

Men litt oppmerksom må førerne være. Om bilen sier fra om at føreren må ta over mange nok ganger uten respons, vil den stoppe ved den første sikre parkeringsplassen tilgjengelig. Dette kan skje om forholdene er for dårlig eller bilen er i ukjent terreng (klarer ikke å navigere via kartet).

Nivå 4 er ventet i 2021, men med det tempoet utvikling har akkurat nå kan det skje tidligere. GM har for eksempel ytret ønske om å teste en bil på veiene allerede neste år som faktisk ikke har ratt eller pedaler.

Vi her oppe i nord kan oppleve at bilen ikke er selvkjørende på nivå 4 under for eksempel i snøstormer på snødekte veier, noe som kan skape trøbbel for teknologien.

Nivå 5: Full automatikk

Dette har vi sett i mange framtidsfilmer. Biler som kjører helt av seg selv. Nå trenger bilene verken ratt eller pedaler, og du sitter rett og slett på.

Her snakker vi for eksempel om kjerreveien opp til hytta ‒ i full snøstorm. Nivå 5-bilene takler det og alt annet, og kan for eksempel kjøre barna til treningen helt av seg selv.

Bilprodusentene vil nok når vi er der designe bilene på en helt annen måte, noe vi kan se et eksempel på fra Audis konseptmodell Aicon:

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her