Hjem / Nyheter / Historisk veiskille ‒ Toyota er nå taxi-favoritten
En av de som har gått over til Toyota i taxi-næringen er Ateef Latif i Oslo Taxi. (Foto: Toyota)
En av de som har gått over til Toyota i taxi-næringen er Ateef Latif i Oslo Taxi. (Foto: Toyota)

Historisk veiskille ‒ Toyota er nå taxi-favoritten

Om du har bestilt en taxi så har oddsen vært ganske så lav for at det kom en Mercedes og plukket deg opp. Men nå har det dukket opp en ny taxi-favoritt.

Ifølge SSB fantes det 8.164 drosjeløyver i Norge i 2017, og disse foretok rundt 32 millioner turer. Mange har altså sittet i baksetet på en drosje, og sannsynligheten for at det var bak i en Mercedes er ganske så stor.

Annonse

For det tyske merket har lenge vært favoritten i drosjenæringen, og hadde i 2010 en markedsandel på 38 prosent.

Utover 2010-tallet har Mercedes hele tiden vaket rundt en markedsandel på 35 prosent, mens Toyota sakte men sikkert har klatret opp fra 9 prosent i 2008 og til 29 prosent i fjor. En vekst på 20 prosentpoeng der altså.

Og nå har det japanske merket klart å vippe Mercedes ned fra kronen.

Registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser nemlig at Toyota, for første gang i historien, har passert Mercedes og står for 32,3 prosent av nyregistreringene så langt i år. Den abdiserte kongen står for 31,3 prosent av årets nye drosjer, mens tredjemann er Volvo med 8,3 prosent.

Totalt ble det i løpet av årets 10 første måneder førstegangsregistrert 1.296 nye drosjer, og av disse kom 419 fra Toyota og 405 fra Mercedes.

Annonse

‒ At Toyota er det foretrukne merket blant landets taxi-sjåfører er en fantastisk anerkjennelse og tillitserklæring. Dette er bileiere som setter svært høye krav til kjørekomfort og driftssikkerhet. De trekker også fram hvordan våre hybrid-elektriske biler er et godt økonomisk valg gjennom lave drifts- og vedlikeholdskostnader, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge

Og drosjebilene får virkelig kjørt seg. SSB-statistikken viser at drosjene totalt tilbakela 502 millioner kilometer i 2017, hvorav 112 millioner kilometer ble kjørt i Oslo.

Av de nye Toyota-drosjene så langt i 2018 er det særlig Toyota Prius og Toyota Rav4 som foretrekkes av taxi-eiere. Sistnevnte har hatt en økning i markedsandelen på 40 prosent så langt i år.

‒ Vi har også store forventninger når den tidligere storselgeren Toyota Camry re-introduseres som ny hybrid-elektrisk modell i Norge i 2019. Med sine kjøreegenskaper og lave driftskostnader forventer vi at denne vil være synlig i mange byer med taxi-skilt på taket, sier Olsen.

Det er i hovedstaden at Toyota-andelen er høyst med hele 55 prosent av de nyregistrerte taxiene. Og en som kjører der og har byttet ut sin tidligere dieselbil med en moderne hybrid er Ateef Latif i Oslo Taxi. Han har kjørt en Toyota Rav4 hybrid det siste året.

‒ Jeg kommer fram over alt og det gir en ekstra trygghet. Uansett vær kan jeg glede meg til arbeidsdagen. Bensinforbruket har også vært ned mot 0,6 liter på mila og jeg sparer 2.500 kroner måneden i forhold til den dieselbilen jeg hadde før, sier han.

Ingen elbiler er for øvrig inne på topplisten, noe som muligens henger sammen med fortsatt en relativt kort rekkevidde, lang ladetid og at drosjeeiere slipper unna med rundt halvparten av den ordinære engangsavgiften ved registrering av ny bil.

Her er topp-10 mest registrert drosje så langt i 2018:

Merke Antall biler
Toyota 419
Mercedes-Benz 405
Volvo 107
Skoda 91
Ford 65
Volkswagen 45
Peugeot 28
BMW 26
Lexus 24
Opel 16
Totalt 1.296

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *