Annonse
Hjem Nyheter Stadig større veisatsing

Stadig større veisatsing

To gode nyheter til bilfolket. Det brukes stadig mer penger på vei, og beskatningen av bilistene går nedover. De store vinnerne er elbilene.

Siden 2003 har de statelige utgiftene rundt bilismen økt sakte men sikkert, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). De samme tallene viser også at inntektene siden 2006 har hatt den samme utviklingen, bare motsatt vei. De statlige inntektene har altså falt.

I klartekst betyr dette at myndighetene har lagt stadig mer i potten rundt veiformål, mens avgiftene rundt kjøretøyene har falt.

‒ De siste to årene har utgiftene på dette området vært høyere enn inntektene fra beskatningen av motorkjøretøyene. Tilbake i 2006 tok derimot staten nesten inn dobbelt så mye i beskatning som de brukte på vei, sier seniorrådgiver Bjørn Gran-Henriksen til SSB.

At utgiftene stiger kan forklares enkelt med en større satsing på vedlikehold og veiutbygging de siste årene.

Saken fortsetter under Annonsen

At inntektene faller kan også forklares enkelt; elbilene.

I 2016 beløp de totale inntektene fra biler og andre motorvogner seg til rundt 60 milliarder kroner, ifølge SSB.

Og vi vet også på hvilke områder Staten drar inn kroner. Engangsavgift, årsavgift, omregistreringsavgift, drivstoffavgift, utslippsavgift og til slutt bomavgift. Engangsavgiften er den klart største av disse, etterfulgt av bensin- og dieselavgiften.

Elbiler er som kjent unntatt en rekke avgifter, noe som har medført at mange går over til slike når de kjøper nye biler.

‒ I 2012 tilsvarte engangsavgiftene 1,7 prosent av totale utgifter, i 2016 var dette sunket til 1,1 prosent. Reduksjonen skyldes i hovedsak at det selges stadig flere elektriske biler og at slike biler ikke omfattes av engangsavgiften, forklarer Gran-Henriksen.

Og elbilene bruker som kjent heller ikke bensin eller diesel.

‒ Også dette er en fallende inntektskilde: I 2013 var disse avgiftene 1,3 prosent sammenliknet med totale utgifter, mens tallet i 2016 var 1,0 prosent, påpeker Gran-Henriksen.  

Vi trenger heller ikke å ha diplom fra spåskolen for å skjønne at utviklingen har vært motsatt for bompengene. I 2002 tilsvarte disse inntektene 0,2 prosent av totale utgifter, mens andelen i 2016 hadde økt til 0,7 prosent, ifølge SSB.

Mens inntektene for Staten er på rundt 60 milliarder kroner, er utgiftene på rundt 70 milliarder. Altså ble det brukt 10 milliarder mer enn de fikk inn i 2016 på veiprosjekter.

Dette er ifølge SSB i overkant av 4,5 prosent av totale offentlige utgifter, en andel som har økt nesten hvert år siden 2003. Den gang var andelen i overkant av 3 prosent. Det satses altså mer på vei nå.

‒ Den store økningen har kommet både innen utbygging og vedlikehold/drift. Litt mer enn halvparten av pengene brukes på riksveiene som staten har ansvaret for, resten går til ulike kommune- og fylkesveier. For riksveiene brukes klart mest penger på utbygging, påpeker Gran-Henriksen.

Statistikken viser at det brukes om lag like mye på utbygging som vedlikehold/drift på kommune- og fylkesveiene, i tillegg til at det brukes en del penger på veitransport i form av tilskudd til selskaper som blant annet driver med busstransport.

Gran-Henriksen understreker at det ikke bare er bilistene som nyter godt av den store satsingen på vei, og at både fotgjengere og syklister får bedre gang- og sykkelveier samt at busspassasjerer har flere avganger å velge mellom.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker