Hjem / Superbiler / Himmelsk superbil
Bugatti Chiron kommer nå med glasspaneler i taket. (Alle foto: Bugatti)
Bugatti Chiron kommer nå med glasspaneler i taket. (Alle foto: Bugatti)

Himmelsk superbil

Det er vel stort sett kun en ting superbilen Bugatti Chiron manglet ‒ nemlig en himmelsk utsikt. Det får den nå.

Om du har 20-30 millioner kroner å brenne på en bil, så er Bugatti Chiron helt sikkert et godt valg. Dette er nemlig ikke bare en superbil, men faktisk en hyper en. Så fælt rører den på seg.

Annonse

Bugatti gadd verken å oppgi 0-100 km/t, 0-200 km/t eller 0-300 km/t da de lanserte bilen, men knallet til med tiden den bruker fra 0 til 400 km/t. Det er 32 sekunder.

Toppfarten er nærmest uendelig, så Bugatti måtte inn med elektronikk som stoppet den på 420 km/t. Høyere fart enn det tåler nemlig ikke dekkene.

Ikke uventet stilte de rike seg i kø for denne, og en av de aller første som fikk levert en slik var norske Arne Fredly. Men siden har den gang har den tyske produsenten rukket å levere over 100 biler, mens den totale produksjonsgrensen er satt til 500. Bugatti bygger rundt 70 Chiron i året, så kundene må pent stille seg i kø uansett størrelsen på lommeboka.

En fordel med å stå i kø er imidlertid at man får med seg den siste utviklingen.

For eksempel kom Bugatti med en enda spenstigere versjon et par år etter at Chiron debuterte, og denne er kalt Chiron Sport. Den er slanket med 18 kilo i forhold til originalen, og pakken gjør at den tar svingene enda raskere enn sin eldre søster.

Annonse

Nå kommer det nok en oppdatering, og dette er nok noe mange av kundene som kan tenke seg.

De har nemlig kuttet to hull i taket, og montert inn glasspaneler. Sett både ovenfra og innenfra fungerer dette overraskende bra, så det er nok mange som går for den nye løsningen.

Se selv:

Bugatti er raske til å understreke at de har utviklet et helt nytt laminatglass, et slags superherdet sikkerhetsglass, som gjør at kupéen blir like stille som før. Men vi vet jo hvor mye en slik bil bråker, så det hadde uansett kanskje ikke spilt noe rolle?

Her kan du høre Fredlys bil brumme: 

Hvert av glassene er 65 centimeter lange og 44 centimeter brede, og vil dermed slippe inn mye lys.

Glassene er ikke kun laget for å holde vindstøyen ute, men de har også en egenskap som gjør at infrarøde stråler blir reflektert bort fra bilen, slik at kupéen ikke blir unødvendig oppvarmet.

På toppen av dette har glassene en slags refleksjonseffekt som gjør at det ikke er så enkelt å se inn i kupéen, og det er jo en grei ting det også.

Den siste bonusen er at glasspanelene faktisk gir bedre takhøyde både for sjåføren og passasjeren, og takhøyden blir hevet med 2,7 centimeter.

Produsenten kaller pakken for Sky View, og vil bli presentert under bilutstillingen i Monterey i California i slutten av august.

Her har du en himmelsk bil med en himmelsk utsikt:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)

Bugatti med ny superbil

«Lykken ligger ikke rundt neste sving. Lykken er neste sving». Iallfall om du kjører Bugattis …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *