Hjem / Nyheter / Her er sedanutgaven av nye Corolla
Toyota viser nå fram den tredje Corolla-varianten, sedanutgaven. (Alle foto: Toyota)
Toyota viser nå fram den tredje Corolla-varianten, sedanutgaven. (Alle foto: Toyota)

Her er sedanutgaven av nye Corolla

Toyota har tidligere vist oss kombi- og stasjonsvognutgaven av nye Corolla, og nå får vi også se sedanutgaven.

Noen ting bør man helst ikke kødde med, og på en slik liste hører helt klart Toyota Corolla hjemme i. For det er rett og slett verdens mest solgte bil, og passerte hele 40 millioner biler allerede i 2013. Det er nå solgt mer enn 46 millioner Corolla-modeller i 125 land.

Annonse

Man skulle tro at godt betalte sjefer i Toyota skjønte at man ikke kødder med et slikt merkevarenavn, men den gang ei. For etter at de introduserte Auris som en slags Corolla-variant i 2006 fant de på noe enda merkeligere i Europa.

De bestemte seg nemlig for å erstatte en av de kompakte modellene av Corolla med Auris, og verdens mestselgende bil ble skjøvet ytterligere ut i kulden med kun en sedan-versjon tilgjengelig.

Hvor smart dette var kan vi for eksempel se ut av listen over de mestselgende bilene i Europa i fjor. Toyota har en modell inne blant de 25 mest solgte ‒ lille Yaris på 14. plass. Direkte pinlig av produsenten som solgte nest mest i verden etter Volkswagen-gruppen i fjor.

Men alle gjør som kjent tabber, og det viktigste er at man retter opp i feilene. For Toyotas del betyr dette et europeisk gjensyn med 52 år gamle Corolla.

Det japanske produsenten er midt i en moderniseringsfase, noe som inkluderer en ny plattform som modellene skal bygges på. Denne kalles Toyota New Global Architecture (TNGA), og erstatter tre andre plattformer.

Annonse

Det igjen betyr nådestøtet for Auris-navnet, som blir avlivet når vi kommer inn i 2019.

Corolla returnerer altså, og to av versjonene har vært kjent ‒ den kompakte 5-dørs kombien og den sportslige stasjonsvognen. Nå får vi også hilse på den tredje søsteren, en 4-dørs sedanutgave.

Den har selvsagt linjene vi kjenner fra stasjonsvognen kalt Touring Sports, og er linjelekker så det holder. Fronten er av den sinte typen med en svært smal grill, stort luftinntak og smale og skarpe lykter.

I likhet med stasjonsvognen har den også en akselavstand på 2.700 mm, noe som gir utslag av mye innvendig plass.

På innsiden er det mye ny teknologi, og vi kan nevne det Toyota kaller verdens første 3D-instrumenter, head up-display, JBL-lydanlegg, trådløs lading av mobiltelefon og Toyota Touch multimediasystem.

Under panseret får sedanen to motoralternativer.

En 1,6-liters parret med enten en 6-tinns manuell kasse eller CVT-kassen, og bensinmotoren yter 132 hestekrefter. Toyota opplyser at forbruket er på 0,61 på mila.

Det andre er en selvladende hybrid med en motor på 1,8-liter og 122 hestekrefter. Hybriden sørger for at forbruket dropper til pene 0,43 liter på mila, og Toyota sier at det er mulig å gjøre unna halvparten av den dagligdagse kjøringen på strøm.

Alle tre modellvariantene får den nye sikkerhetspakken kalt Toyota Safety Sense, og dette inkluderer ting som antikollisjon inkludert gående både dag og natt og syklende på dagen, Adaptive Cruise Control, filskifteassistent med styringsassistent, skiltgjenkjenner og automatisk dimming av fjernlysene.

Corolla Sedan produseres på fabrikken i Tyrkia, og skal være tilgjengelig tidlig neste år.

Her er de tre søstrene som skal ta Europa med storm samlet:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *