Annonse
Hjem Elbiler Her er roboten som lader elbilen

Her er roboten som lader elbilen

Et universitet i Østerrike har utviklet en robot som selv kobler ladekabler på elbiler.

En automatisk laderobot er ikke en ny tanke, og Tesla viste allerede i 2015 fram en robotarm som plassert ladekabelen i en Tesla Model S.

Her demonstrer de teknologien:

Robotladeren til Tesla var nok ment for å vise hva som er mulig, og de vurderte nok aldri å satse seriøst på slike automatiske ladearmer.

Saken fortsetter under Annonsen

Men det finnes de som er dønn seriøse rundt slike laderoboter.

Som de på det tekniske universitet i Graz som forkortes TU Graz.

De viser nå fram en prototype som behersker alle elbiler med standard ladeplugg, og som åpner for serielading av biler uansett hvordan de er parkert.

I en lengre video som du kan se nederst i saken demonstrer de dette. En BMW i3 rygger inn i en parkeringsplass, og føreren åpner ladelokket når bilen er parkert. Deretter setter roboten i gang.

En arm snur seg rundt, tar et overblikk, og kobler kabelen til bilen. Deretter tar den kabelen ut og lukker lokket forsiktig, og bilen kan til slutt kjøre av gårde.

Det er Institute of Automotive Engineering hos TU Graz som utvikler laderoboten, og det er ikke tilfeldig at det er en BMW i3 som benyttes i videoen. BMW AG støtter nemlig prosjektet, det samme gjør Magna Steyr som produserer biler for diverse bilmerker. I tillegg får de støtte fra et østerriksk forskningsfremmende organ kalt FFG samt Transportdepartementet.

Systemet fungerer altså ikke bare på BMW-modeller, men håndterer elbiler som er utstyrt med den standardiserte CCS-pluggen (Combined Charging System) ‒ noe de fleste gjør.

Bernhard Walzel jobber for tiden med en avhandling, og i den forbindelsen følger han prosjektet på TU Graz nøye.

‒ For første gang har vi funnet en måte å automatisk lade flere biler på, en etter en, ved hjelp av en robotstasjon, uten at bilene må tilpasses. Roboten gjenkjenner ladestikket ved hjelp av sofistikert kamerateknologi, og kan lade flere elbiler i rekkefølge etter at de kjører inn i ladestasjonen, forklarer han.

‒ Problemer knyttet til bilens parkering på stasjonen er løst, slik at systemet fortsatt fungerer selv når en elbil ikke er parkert i en eksakt posisjon.

Roboten fungerer også under ulike lysforhold innendørs så vel som utendørs, så den bør funke greit i nattemørket også.

Det er montert en rekke kameraer på robotarmen, og systemet får hjelp av komplekst mekatronisk system bestående av sensorer, robot-kinematikk og robotstyringselementer. Roboten gjenkjenner ladekontakttypen, og kan dermed lade opp hvilken som helst elbil.

Teknologien er designet for høyhastighetslading, og skal gi elbilene nok saft til å kunne kjøre langt av gårde bare etter noen få minutter med lading.

Et slik system trenger væskekjølte kabler og kontakter, og disse kan altså enkelt kobles til elbilen av laderoboten.

Det er ikke bare elbiler som kommer i tiden framover, og blant annet blir selvparkerende biler et stadig mer vanlig syn. Og TU Graz har tatt høyde for dette, og sier at løsningen også inkluderer biler som parkerer av seg selv.

Automatisk parkering og lading ‒ da begynner vi å snakke.

TU Graz sier ikke noe om når et slikt system eventuelt kan bli en realitet, men sier derimot at slike automatiske hurtigladere blir viktig framover med tanke på at det kan være så mange som 25 millioner elbiler på veiene i 2025.

Her er prototypen:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker