Hjem / Nyheter / Her er en lang 508 som du ikke får
Peugeot kommer nå med en perfekt 508 for langbeinte nordmenn. Problemet er at den er laget for kineserne. (Alle foto: Peugeot)
Peugeot kommer nå med en perfekt 508 for langbeinte nordmenn. Problemet er at den er laget for kineserne. (Alle foto: Peugeot)

Her er en lang 508 som du ikke får

Du store kineser, sjekk den lange Peugeot 508. Men den får verken nordmenn eller europeere kjøpt.

Kina, verdens mest folkerike land med sine 1,38 milliarder innbyggere, har blitt den viktigste regionen for mange av de masseproduserende bilprodusentene. Volkswagen bikket nylig bil nummer 30 million solgt der, en Touareg, som er en av 9(!) nye modeller introdusert der av den tyske produsenten bare i år.

Annonse

Så viktig er Kina blitt at enkelte lager egne kinesiske varianter på fabrikkene sine, og en slik en er Peugeot.

Franskmennene har en fabrikk i Wuhan, og de samarbeider med det statligeide merket Dongfeng ‒ en av de fire store bilprodusentene i Kina sammen med FAW, Changan og SAIC.

Heller ikke Peugeot er redd for å lage modeller spesielt rettet mot det kinesiske markedet, og viser nå fram en spesialutgave av 508 på Guangzhou International Motor Show.

Bilen er kalt Dongfeng Peugeot 508L, og den aller siste bokstaven avslører at dette er noe nytt. L’en bakerst i navnet kan faktisk stå for tre ting ‒ «Long», «Luxury» eller «Latest Technology» ‒ det er bare å velge fritt.

Alle de tre tingene representerer 508L, men det nærliggende når man ser den er utvilsomt lang-varianten.

Annonse

Peugeot har nemlig strukket lengden mellom akslingene med 55 mm, og nå har denne nå blitt på 2.848 mm. Den totale lengden på 508L måler lange 4.856 mm, 100 mm lenger enn den originale versjonen.

Det igjen betyr mer innvendig plass, og man skulle nesten tro at det var langbeinte europeere som trengte dette ‒ ikke kineserne som snitter under 170 centimeter i kroppslengde.

Sa vi at den også får også nytt dørdesign som gir bedre hodeplass? Ja, du kan trygt spørre hvorfor ettersom dette altså er en spesialversjon som ikke er ment for andre regioner. Minuset med de nye dørene er at de ikke er rammeløse, så noe må også ofres.

Vi nevnte ny teknologi, og bilen høster frukter fra samarbeidet med den fremadstormende mobilprodusenten Huawei. Løsningen er kalt IoT OceanConnect og kommer i i-Cockpit-systemet, og 508L blir den første Peugeot som får denne.

Det kinesiske flaggskipet får også et nytt interiør med en 10-tommers berøringsskjerm kombinert med et stort head up-display.

Men alt er ikke bekmørkt for de norske 508-kundene. For her hjemme lander det noe svært så tiltrekkende tidlig neste år, nemlig en elegant stasjonsvogn.

Denne varianten heter 508 SW, og er svært så Shooting Brake-lignende med sine smekre linjer og rammeløse dører. Denne får det siste innen i-Cockpit, og en rekke teknologiske hjelpere som for eksempel den imponerende nattsyn-assistenten. Dette systemet kan ved hjelp et infrarødt kamera oppdage mennesker og dyr 200 meter foran bilen i mørket og ved dårlig sikt, og bør passe glimrende under den lange mørke perioden her hjemme.

Slik ser 508 SW ut:

Peugeot har også tre nye motorer til de nye 508-modellene, og de vil komme som diesel, bensin og plug-in hybrid. Sistnevnte vil komme til Europa i andre del av 2019.

Peugeot 508L blir den åttende modellen til Peugeot i Kina. Fra før har de sedan-utgavene 301, 308 og 408, og SUV-modellene 2008, 3008, 4008 og 5008.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *