En av de fem kommende elbilene mange venter på i år er endelig vist fram. SUV-modellen Kia Niro Electric.
Du rynker kanskje litt på nesa over modellen Kia Niro, og tenker at den jo allerede er her. Og det er helt riktig.
Den kompakte SUV-modellen kom allerede i 2016, men da som en hybridvariant. Den modellserien skal nå utvides med en ren elektrisk versjon, Niro Electric.
Elbilen skiller seg ikke så mye fra hybriden når det kommer til design, og dette blir altså en av disse elbilene som har et «vanlig» utseende.
Den elektriske varianten avsløres av grillen, LED-lys og større luftinntak foran, og selvsagt mangel på eksosrør bak. Ellers er de ikke så veldig ulike, iallfall ut fra bildene.
Her kan du sammenlikne selv, og hybriden er til venstre og elbilen til høyre.
Niro Electric blir nå vist fram på en messe i Sør-Korea, og har hentet inspirasjon fra konseptbilen Niro EV som ble vist i Las Vegas i januar.
Niro Electric får Kias aller siste generasjon elektrisk drivlinje, som benytter ny produksjonsteknologi utviklet spesielt for Kias elbiler.
Rekkevidde er noe selvsagt mange er opptatt av, og Kia oppgir mer enn 450 kilometer for Niro Electric med den største batteripakken på 64 kWh. Dette er målt etter den nye WLTP-standarden som skal måle en mer reell rekkevidde.
Bilen kommer også med en mindre litium-polymer-batteripakke på 39,2 kWh, og denne skal ha en rekkevidde på minst 300 kilometer.
Kia understreker at dette er foreløpig tall, så disse kan endre seg jo nærmere produksjon man kommer.
Den nye elbilen får sin Europa-debut under Paris Motor Show i begynnelsen av oktober, og skal ettter planen lanseres i Norge i desember. Den rekker altså akkurat 2018.
Niro Electric er en av fem elbilmodeller nordmenn nå venter spent på i tiden som kommer. De andre er Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona electric og Tesla Model 3, men det spørs om sistnevnte ikke er her før i 2019.
Da kommer også flere andre merker med elbiler for første gang, blant annet Mercedes, DS, Honda, Porsche og muligens også Volvo som sier at de jobber med flere helelektriske varianter av nåværende modeller.
- Les også: Så var ikke flyet miljøversting likevel
- Les også: Lite luft kan gi rekkeviddeangst
- Les også: Leaf med toppscore i historisk krasjtest