Annonse
Hjem Nyheter Her er Clarksons favorittbil 2018

Her er Clarksons favorittbil 2018

Jeremy Clarkson er verdens mest kjente motorjournalist, og kjører de bilene han vil (kanskje foruten Tesla). Nå har han kåret sin favoritt i 2018.

Clarkson er en omstridt fyr som stort sett sier det han mener, ofte uten å tenke seg for mye om. De verbale sleivsparkene sitter ofte løst, og hans brautende stil skaper ofte kontroverser.

Det hele toppet seg da han var programleder for Top Gear på BBC ‒ verdens største motorprogram. Under filming i 2015 ba han en av produsentene om å hente ham en stek, men ettersom hotellets kjøkken var stengt fikk han servert suppe og noe tilbehør. Han svarte med et svingslag.

Clarkson fikk sparken, og kollegaene Richard Hammond og James May fulgte han ut dørene.

Sammen med den tidligere produsenten Andy Wilman startet de et nytt prosjekt, som har ført til serien The Grand Tour på strømmingsplattformen til Amazon.

Saken fortsetter under Annonsen

Så han er kontroversiell, men også elsket av fansen. Den røffe stilen passer godt inn i et motorprogram, og selv med noe riper i lakken er han fortsatt den mest anerkjente biljournalisten i verden. Han har også egne spalter i The Sun og Sunday Times, og har kommet med diverse bøker.

Hvor mange biler Clarkson tester om året har vi ingen anelse om, men det er garantert mange. Og som de fleste andre biljournalistene elsker han selvsagt de aller mest potente bilene, og det kommer til syne når han skal plukke ut den aller beste bilen i 2018.

Det sto til slutt mellom to superbiler, britiske McLaren Senna og italienske Lamborghini Huracán Performante. Og Clarkson overvant sine britiske følelser og valgte Huracán Performante som årets bil.

‒ Dette handler om bilen som appellerte mer enn noe annet. Du kommer inn i den, og du vet ikke hva det er som summer i hodet, men du tror at «dette må være bra». Det er noe med den: det er ikke hastigheten, det er ikke utseendet. Det har egentlig kun vært en slik bil de siste 12 månedene hvor jeg har hatt den følelsen, og det er Lamborghini Huracán Performante, sier Clarkson.

Huracán Performante er en skikkelig villstyring med 640 hestekrefter fra en diger V10-motor, og det har sendt den rundt Nürburgring Nordschleife på imponerende 6:52,01 minutter. Det finnes også en toppløs versjon av kruttønna som heter Huracán Performante Spyder.

I tillegg har Lamborghini fire andre Huracán-modeller, Spyder, RWD, RWD Spyder og Coupé.

Tidligere i år rundet Lamborghini den magiske grensen på 10.000 solgte Hurcán-modeller, noe som tok de fire år.

Vi nevnte i starten at Clarkson kan kjøre de bilene han vil foruten Tesla. For det første er han en selvutnevnt motstander av elbiler, og mener at slike bare er tullebiler.

Men det skar se helt da han testet en Tesla Roadster tilbake i 2008. Clarkson slaktet bilen, som han mente gikk tom for strøm etter 88 kilometer, tok 16 timer å lade og at bremsene sluttet å virke.

Tesla syntes ikke dette var noe morsomt, og ba BBC trekke tilbake påstandene.

Til og med Tesla-grunnlegger Elon Musk kastet seg inn i debatten, og hevdet at Tesla-folkene hadde sett et ferdigskrevet script hvor det sto at Teslaene brøt sammen da de leverte de to bilene. Altså før Clarkson hadde testet de.

BBC trakk ikke påstandene, og Tesla saksøkte de i 2011. Jepp, de var skikkelig fornærmet.

Tesla tapte både rettssaken og ankesaken, men hevnet seg på en måte ved at de nektet å levere biler til Clarkson i ettertid.

Men i en episode i Grand Tour tester faktisk Clarkson en Tesla Model X. Da har han fylt bilen med advokater, som sensurerer han så det holder under testen.

Sjekk det humoristiske innslaget her:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,215FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker