Hjem Elbiler Helelektrisk storsatsing fra Volvo

Helelektrisk storsatsing fra Volvo

I 2025 skal halvparten av alle Volvo-bilene som selges være elektriske.

Volvo uttalte i fjor at de vil komme med et elektrisk valg på samtlige modeller innen utgangen av neste år, som de første blant de store i bilindustrien. Men da handlet det mye om hybrider.

Nå går de enda lenger med sine elektriske ambisjoner.

Neste steg på veien er nemlig elbiler. Og mens de kinesiske myndighetene stadig setter nye krav til antall nullutslippsbiler som selges i årene som kommer, sier Volvo like greit at de setter seg mål om at halvparten av alle bilene skal være elektriske i 2025.

De kinesiske myndighetene plan er at 20 prosent av bilene som selges i 2025 skal være drevet av ny energi.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ I fjor forpliktet vi oss til elektrifisering som en forberedelse til en tid etter forbrenningsmotoren, sier Håkan Samuelsson, konsernsjef for Volvo personbiler.

‒ I dag styrker og utvider vi denne satsingen på verdens ledende marked for elektrifiserte biler. Kinas elektriske framtid er Volvos elektriske framtid, heter det fra sjefen.

Volvo har tre fabrikker i Kina, i Luqiao, Chengdu og Daqing. De produserer for tiden T8 Twin-motoren til S90 og S90L, og begynner denne uka å produsere T8-Twin-motoren til XC60. Alle tre fabrikkene vil dermed produsere både plug-in hybrid og elbiler.

For å understreke at de mener alvor har de kun tatt med seg plug-in-modeller til Auto China som pågår akkurat nå ‒ XC90, XC60 og XC40. Sistnevnte vises for første gang som en T5 plug-in hybrid.

For Volvo er XC40 veldig godt nytt. Bilen har allerede hanket inn priser, og passer ikke minst perfekt inn i det kinesiske markedet. Der er etterspørselen av små SUV-modeller svært så stigende.

Noe annet som er stigende er salget til Volvo i Kina. Det steg med 23,3 prosent i det første kvartalet, mens de i 2017 for første gang passerte 100.000 solgte biler i verdens største bilmarked.  

Kina har for lengst passert Norge som det aller største elbil-landet, og i et forsøk på å få bukt med den giftige luften i de mange megabyene setter myndighetene stadig nye krav til bilprodusentene som skal være med på å dempe forurensningen.

Volvo er som kjent eid av kinesiske Geely, og sammen står de bak et nytt elbilmerke. Polestar kommer først med en hybrid (Polestar 1 i 2019), men deretter skal de kun produsere rene elbiler. Sedanen Polestar 2 bygges på samme plattform som XC40, og skal komme i 2020, mens SUV-modellen Polestar 3 mest sannsynlig dukker opp i 2022.

Polestar bygger for øvrig en ny fabrikk i Kina som er designet av norske Snøhetta.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse