Hjem / Nyheter / Slutt for verdens raskeste bil
Det er nå slutt for Koenigsegg Agera RS, verdens raskeste bil. (Alle foto: Koenigsegg)
Det er nå slutt for Koenigsegg Agera RS, verdens raskeste bil. (Alle foto: Koenigsegg)

Slutt for verdens raskeste bil

Koenigsegg Agera RS knuste Bugatti Chiron og er verdens raskeste produksjonsbil. Og et tilbakelagt kapittel.

Da svenskene startet å bygge Agera RS var planen å produsere 25 stykker ‒ minimumsantallet for at den kan kalles en produksjonsbil.


Den grensen er overskredet med to biler, men nå er det stopp. Koenigsegg pensjonerer dermed superbilen som ikke har færre enn fem verdensrekorder godkjent av Guinness.

Her er den høyst imponerende listen:

  • Høyest toppfart: 446,97 km/t
  • 0-400-0 km/t: 33,29 sekunder
  • Høyest snitt flyvende km: 445,54 km/t
  • Høyeste snitt flyvende «mile»: 444,66 km/t
  • Høyeste toppfart offentlig vei: 457,49 km/t

25 av bilene ble solgt på ordinært vis, mens en fabrikksbygd modell er solgt til en Koenigsegg-samler. Nummer 27 var en erstatningsbil for Agera RS «Gryphon» som ble vraket under testing, og denne bilen ble ferdig for noen dager siden.

Dermed er det slutt for modellen som ble et ikon på rekordtid.

Men de er ikke helt ferdig med Agera. Det skal bygges to «Final Edition»-biler av modellen som har arvet utseende fra den tidligere modellen One of One (One:1).

Etter det setter de helt sluttstrek for Agera.

Så hva nå da?

Mange vet at Koenigsegg jobber med en hybridmodell som heter Regera. Denne bilen ble vist fram for første gang under Genève Motor Show, og svenskene har også tatt den med til den internasjonale bilutstillingen som foregår i New York akkurat nå.

Denne superbilen er utstyrt med en V8 twinturbo som yter 1.100 hestekrefter samt en formel 1-lignende elmotor som kun veier 66 kilo ‒ men yter 670 hestekrefter. Kombinert blir altså dette 1.770 hestekrefter.  

De har også droppet den tradisjonelle girkassen, og sender kreftene direkte til bakhjulene via hybridløsningen, og den elektriske arkitekturen er verdens første i bilverden som er på 800 volt.

Dette blir noe helt spinnvilt, noe også tallene bekrefter.

Fra 0 til 400 km/t (å måle ting saktere enn det blir jo kjedelig) går unna på under 20 sekunder, og cruiser du i 150 km/t og gasspedalen tråkkes i bunn tar det 3,2 sekunder før du er oppe i 250 km/t. Hinsides alt annet, altså.

Og den kommer i mange flere eksemplarer enn Agera RS.

Faktisk hele 80 biler skal lages.

Juhuu!

Men.

Det forbaskede men.

Om du har lyst og råd til denne, er du enkelt og greit for sent ute. Samtlige 80 er nemlig solgt.

Faktisk er samtlige biler som Koenigsegg noensinne har laget solgt. Ganske så utrolig.

Svenskene, hvor norske Bård Eker både er styreleder og deleier, skal ifølge ryktene bygge en ny «tradisjonell» modell når de er ferdig med Regera. Vi kan altså forvente oss en V8 uten hjelp fra en elmotor om ryktebørsen har rett.

Når dette skjer vet vel kun grunnlegger Christian von Koenigsegg og styreleder Bård Eker.

For de fleste av oss spiller det heller ingen stor rolle. Vi må uansett nøye oss med bildene. Og det er jo noen.

Så her er noen (tre første Agera, tre siste Regera):

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *