Hjem / Nyheter / Glem head up, nå snakker vi hologram
Slik kan det se ut en gang i framtiden. (Foto: Hyundai)
Slik kan det se ut en gang i framtiden. (Foto: Hyundai)

Glem head up, nå snakker vi hologram

Du har kanskje en moderne bil med et head up-display. Vel, snart er det gammeldags.

Head up, denne løsningen som viser viktig informasjon på frontruten slik at du slipper å ta blikket bort fra veien, er alt annet enn en ny greie. Piloter, spesielt jagerpilotene, har hatt et slikt system helt siden 2. verdenskrig. Bilindustrien kastet seg over det på slutten av 1980-tallet, og en Nissan 240SX var den første produksjonsbilen som fikk dette i 1989.

Annonse

Deretter kom Toyota på banen i 1991, og siden har head up-display blitt stadig vanligere ‒ spesielt i dyrere biler.

I dag er head up ganske så vanlig i moderne biler, og blant annet får stadig flere modeller en løsning som innebærer at det er mulig å vise navigasjonen på frontruta foran føreren.

Men har du akkurat fått deg en ny bil med head up som du er veldig stolt av, har vi en dårlig nyhet. Det er nemlig noe mye kulere på vei.

Nemlig hologram.

Porsche og Hyundai har nå investert i det sveitsiske selskapet WayRay, spesialister på hologram og utvidet virkelighet (AR). Grunnen er åpenbar; de vil ha hologram i bilene sine.

Annonse
Dette er ikke head up, men hologram. (Foto: Porsche)
Dette er ikke head up, men hologram. (Foto: Porsche)

‒ WayRay har en bemerkelsesverdig kompetanse innen både maskinvare- og programvareutvikling for holografiske AR-displaysystemer. Hyundai-WayRay-samarbeidet vil hjelpe oss med å etablere et helt nytt økosystem som utnytter AR-teknologi for å forbedre ikke bare navigasjonssystemer, men også etablere en AR-plattform for en smart by og smart mobilitet. Dette vil gi nyskapende kundeopplevelser, sier Youngcho Chi, sjef for utvikling og konserndirektør for Hyundai Motor Group.

De er selvsagt ikke den første bilprodusenten har denne ideen, og vi har blant annet sett AR i den imponerende konseptbilen Volkswagen I.D. Vizzion (lenke til den saken nederst).

Teknologien er litt vanskelig å forklare, men det fungerer slik at virtuelle objekter blir integrert i det du ser. Dermed oppstår det en utvidet virkelighet hvor et objekt ser ut til å befinne seg i bilen (eller andre steder), men som altså er skapt av AR.

Musikkindustrien har for eksempel brukt dette til å arrangere konserter med avdøde musikere, og blant annet har hologrammer av Elvis, Roy Orbinson og Tupac «stått» på scenen og framført hits.

Teknologien har nå kommet så langt at det er mulig å vise objekter på alle mulige avstander. Altså vil Hyundai og Porsche kanskje en gang i framtiden vise et objekt som ser ut til å være langt foran bilen, eller et objekt som faktisk er i bilen.

Det er også mulig å vise slik informasjon på siderutene, så det er i teorien kan AR vise baksetepassasjerene løpende informasjon på siderutene.

Det er uendelig mange muligheter for AR i en bil, som det å vise trafikkskilt, fartsgrenser, navigering, fotgjengerovergang ‒ ja, dere tar poenget.

I framtiden blir bilene både selvkjørende og koblet sammen via nettet, og da vil det åpne seg nye muligheter til å vise enda mer informasjon. Kun fantasien setter grenser her.

WayRay utvikler altså hologram-AR, og har siden oppstarten i 2012 etablert seg som et av de ledende selskapene på dette område. Hovedkontoret er i Sveits, mens de har en utviklingsavdeling i Russland. De er også på plass i USA og Kina, og satser tungt.

Et av produktene de har laget er et navigasjonssystem kalt Navion, som er et AR-system med et hologram-display.

Porsche var en av de første som investerte i WayRay, og har gått inn med nye midler i den tredje investeringsrunden som akkurat er fullført. Den såkalte C-runden dro inn nye 650 millioner kroner, og totalt er investeringene på over 815 millioner kroner. Målet er at selskapet skal være verd minst 8 milliarder kroner i 2019.

‒ WayRay-teamet har unik kompetanse med solid bakgrunn i romteknikk, maskinvare og programvareutvikling. Deres innovative ideer og produkter har stort potensial. Vi er overbevist om at vi på grunn av dette vil kunne tilby våre kunder tilpassede Porsche-løsninger. Derfor har vi tatt denne strategiske investeringsbeslutningen, sier Lutz Meschke, nestleder i styret og medlem av styret for økonomi og IT på Porsche:

Så head up, kom deg unna, det er en ny sheriff i byen. Og han er et hologram.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *