- Annonse -
HjemNyheterGlem head up, nå snakker vi hologram

Glem head up, nå snakker vi hologram

Du har kanskje en moderne bil med et head up-display. Vel, snart er det gammeldags.

Head up, denne løsningen som viser viktig informasjon på frontruten slik at du slipper å ta blikket bort fra veien, er alt annet enn en ny greie. Piloter, spesielt jagerpilotene, har hatt et slikt system helt siden 2. verdenskrig. Bilindustrien kastet seg over det på slutten av 1980-tallet, og en Nissan 240SX var den første produksjonsbilen som fikk dette i 1989.

- Annonse -

Deretter kom Toyota på banen i 1991, og siden har head up-display blitt stadig vanligere ‒ spesielt i dyrere biler.

I dag er head up ganske så vanlig i moderne biler, og blant annet får stadig flere modeller en løsning som innebærer at det er mulig å vise navigasjonen på frontruta foran føreren.

Men har du akkurat fått deg en ny bil med head up som du er veldig stolt av, har vi en dårlig nyhet. Det er nemlig noe mye kulere på vei.

Nemlig hologram.

- Annonse -

Porsche og Hyundai har nå investert i det sveitsiske selskapet WayRay, spesialister på hologram og utvidet virkelighet (AR). Grunnen er åpenbar; de vil ha hologram i bilene sine.

Dette er ikke head up, men hologram. (Foto: Porsche)
Dette er ikke head up, men hologram. (Foto: Porsche)

‒ WayRay har en bemerkelsesverdig kompetanse innen både maskinvare- og programvareutvikling for holografiske AR-displaysystemer. Hyundai-WayRay-samarbeidet vil hjelpe oss med å etablere et helt nytt økosystem som utnytter AR-teknologi for å forbedre ikke bare navigasjonssystemer, men også etablere en AR-plattform for en smart by og smart mobilitet. Dette vil gi nyskapende kundeopplevelser, sier Youngcho Chi, sjef for utvikling og konserndirektør for Hyundai Motor Group.

De er selvsagt ikke den første bilprodusenten har denne ideen, og vi har blant annet sett AR i den imponerende konseptbilen Volkswagen I.D. Vizzion (lenke til den saken nederst).

- Annonse -

Teknologien er litt vanskelig å forklare, men det fungerer slik at virtuelle objekter blir integrert i det du ser. Dermed oppstår det en utvidet virkelighet hvor et objekt ser ut til å befinne seg i bilen (eller andre steder), men som altså er skapt av AR.

Musikkindustrien har for eksempel brukt dette til å arrangere konserter med avdøde musikere, og blant annet har hologrammer av Elvis, Roy Orbinson og Tupac «stått» på scenen og framført hits.

Teknologien har nå kommet så langt at det er mulig å vise objekter på alle mulige avstander. Altså vil Hyundai og Porsche kanskje en gang i framtiden vise et objekt som ser ut til å være langt foran bilen, eller et objekt som faktisk er i bilen.

Det er også mulig å vise slik informasjon på siderutene, så det er i teorien kan AR vise baksetepassasjerene løpende informasjon på siderutene.

Det er uendelig mange muligheter for AR i en bil, som det å vise trafikkskilt, fartsgrenser, navigering, fotgjengerovergang ‒ ja, dere tar poenget.

I framtiden blir bilene både selvkjørende og koblet sammen via nettet, og da vil det åpne seg nye muligheter til å vise enda mer informasjon. Kun fantasien setter grenser her.

WayRay utvikler altså hologram-AR, og har siden oppstarten i 2012 etablert seg som et av de ledende selskapene på dette område. Hovedkontoret er i Sveits, mens de har en utviklingsavdeling i Russland. De er også på plass i USA og Kina, og satser tungt.

Et av produktene de har laget er et navigasjonssystem kalt Navion, som er et AR-system med et hologram-display.

Porsche var en av de første som investerte i WayRay, og har gått inn med nye midler i den tredje investeringsrunden som akkurat er fullført. Den såkalte C-runden dro inn nye 650 millioner kroner, og totalt er investeringene på over 815 millioner kroner. Målet er at selskapet skal være verd minst 8 milliarder kroner i 2019.

‒ WayRay-teamet har unik kompetanse med solid bakgrunn i romteknikk, maskinvare og programvareutvikling. Deres innovative ideer og produkter har stort potensial. Vi er overbevist om at vi på grunn av dette vil kunne tilby våre kunder tilpassede Porsche-løsninger. Derfor har vi tatt denne strategiske investeringsbeslutningen, sier Lutz Meschke, nestleder i styret og medlem av styret for økonomi og IT på Porsche:

Så head up, kom deg unna, det er en ny sheriff i byen. Og han er et hologram.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her