Annonse
Hjem Nyheter Mercedes GLA både vokser og krymper

Mercedes GLA både vokser og krymper

Hørt om bilen som krympet, men likevel vokste? Ikke? Det gjør nemlig Mercedes GLA som nå blir fornyet, men mange norske kunder vil muligens vente på en versjon av denne som ikke er helt klar ennå.

Så hvordan er det mulig at en bil både krymper og vokser på samme tid? Jo, vi skal forklare.

Mercedes har kuttet lengden på GLA fra 4,424 meter til 4,410 meter, og den kommende er dermed 14 mm kortere.

Tar man med sidespeilene har den også krympet 2 mm i bredden, og dette resulterer i at hodehøyden bak krymper med 2 mm og beinplassen foran går ned med 18 mm.

Men nye GLA får også en akselavstand som er 30 mm mer enn forgjengeren, en sporvidde som er 46 mm større, en bredde uten sidespeilene som er 30 mm større ‒ og ikke minst er en total høyde som er 104 mm mer enn generasjonen den erstatter.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette går oppsiktsvekkende nok ikke utover luftdraget, som er oppgitt til kun 0,28 ‒ noe som er bra for en SUV og sørger for å holde forbruket under 0,6 liter.

Mer høyde og bredde samt større akselavstand gir magiske resultater.

Hodehøyden foran vokser med 22 mm, beinplass bak øker med 116 mm, albuerom foran med 34 mm og bak med 45 mm, skulderom foran er 28 mm større og bak 43 mm, og bagasjerommet vokser både i bredde og høyde som totalt gir 14 liter mer bagasjeplass.

Det er også mulig å få bakseter som kan flyttes i 14 cm lengderetningen, og ryggstøtten kan rettes opp for å øke lastekapasiteten.

Kombinert med et høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt, åpner dette altså for mange konfigurasjoner for diverse behov.

De utvendige dimensjonene på den kommende GLA er 4,110 meter i lengden, 1,834 meter i bredden og 1,611 meter i høyden.

GLA er den mest kompakte SUV-modellen til Mercedes, og i løpet av seks år har den allerede rundet 1 million solgte eksemplarer. Det kan bli betraktelig flere når de introduserer 2. generasjon.

På utsiden kan det kanskje kun se ut som en oppdatering, for Mercedes har ikke forandret altfor mye på designet til den populære SUV-modellen.

Men innvendig har den gått gjennom en skikkelig bli-ny-kur, slik som mange av de andre modellene til Mercedes også har gjort den siste tiden.

Det betyr det nye MBUX-løsningen som åpner for både bevegelses- og stemmekommandoer, og en ganske kul ting dette fører til er om føreren strekker seg etter noe i passasjersetet vil leselampen tennes automatisk.

En ny generasjon betyr også nye førerassistenter, og nye sensorer gjør at den kan kjøres semiautonomt i kø og på motorvei.

Nødbremsassistenten fungerer i hastigheter på opptil 60 km/t for stasjonære kjøretøy og fotgjengere som krysser veien foran, og det er også mulig å velge Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder som justerer seg automatisk.

GLA er altså en SUV og det er også mulig å få en terrengpakke til 2020-modellen, og da kan du trygt lufte den også på litt dårligere underlag.

Sjekk selv:

Den første versjonen som blir klar er GLA 200 som kommer med en bensinmotor med 163 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Nm, og dette er koblet sammen med en 7-trinns DCT-kasse.

Dette gjør at GLA 200 akselerer fra 0-100 km/t på 8,7 sekunder, mens toppfarten er på 210 km/t.

Mercedes har klar en annen versjon også, nemlig en med de berømte bokstavene AMG.

AMG GLA 35 4Matic kan by på 306 hk og 400 Nm, og denne klarer sprinten på 5,1 sekunder og har en toppfart på 250 km/t.

Begge versjonene vil nok friste mange nordmenn også, men det er nok mange som vil vente på en enda mer aktuell versjon som er under utvikling.

‒ GLA er forventet til Norge på våren, og de første motoralternativene vil etter hvert følges av en ladbar hybrid med omkring 70 kilometer elektrisk rekkevidde, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Men det er også en helt ny kompakt høyreist modell på gang, og den er kanskje enda mer aktuell for nordmenn.

‒ Det er også svært gledelig å kunne bekrefte at den helelektriske EQA kommer i 2020, sier Myhre.

Den vil altså følge i hjulsporene på EQC, C-klasse-versjonen av elbilene til Mercedes.

Men før den tid handler det altså om GLA, og her er flere bilder av den nye generasjon av modellen som kom i 2014:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,474FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker