Annonse
Hjem Nyheter Girer om for selvkjørende framtid

Girer om for selvkjørende framtid

Forskjellig fart i filene og «fotgjenger»-felt på motorveien. Mercedes tester nå ut selvkjørende biler i Kina, og ting er litt annerledes enn i Europa.

Selvkjørende biler er ikke noe helt nytt, om noen trodde det. Mercedes har faktisk testet forskjellige hjelpemidler i sju år, og de har gjennomført 5.100 testturer med 175 forskjellige biler. På denne tiden har de tilbakelagt 9,5 millioner kilometer og gjort 1,2 millioner kalkuleringer.

Alt dette for å høste mest mulig data og dermed få et mest mulig komplett trafikkbilde, slik at teknologiske assistenter kan hjelpe oss enda mer i framtiden.

Nå girer den tyske produsenten om og går inn i en slags sluttfase de kaller «Intelligent World Drive». De skal teste en S-klasse på fem kontinenter i løpet av fem måneder.

Europa og Frankfurt er allerede gjennomført i forbindelse med motormessa der i september. Nå venter Kina og en ellevill trafikk i Shanghai, før de setter kurs for Australia og deretter Sør-Afrika. Det hele avrundes i Los Angeles og Las Veges i forbindelse med bilshowet CES i januar.

Saken fortsetter under Annonsen

Kina ‒ framtidens største bilmarked ‒ blir muligens den tøffeste testen for S-klassen. For der er trafikken noe helt annet enn det vi er kjent med.

For det første er skiltene utstyrt med symboler vi i vesten ikke kjenner. Disse skiltene må selvkjørende biler kunne lese, og Mercedes’ datanerder har dermed hatt en solid oversettingsjobb.

Men Shanghai byr også på mange andre utfordringer. Det kryr av tohjulinger og trehjulinger i tillegg til alle firehjulingene, filene på de brede innfartsårene har forskjellige hastigheter og det dukker opp noen merkelige «fotgjengeroverganger».

Men disse autonome bilene møter ikke fotgjengere der. Markeringene er nemlig ment som avstandsmålere for kjøretøyene. Regelen om tre sekunder eksiterer også der.

En annen utfordring for Daimlers utviklingsstab har vært parkering. Disse kommer nemlig i forskjellige former og størrelser, og har diverse hindringer i seg.

Er det rart at kineserne krever at utlendinger tar kinesisk førerkort?

Nå er ikke Mercedes og Daimler helt ukjent med forholdene. De opprettet allerede i 2012 et utviklingssenter kalt Tsinghua-Daimler, som skal løse alle de «merkelige» situasjonene som kan oppstå. Der jobber det ikke mindre 850 personer.

Alt dette gjøres altså i sikte på å produsere enda mer selvkjørende biler. Dette prosjektet har Mercedes døpt «CASE». C for nettverk (Connected), A for automatikk (Autonomous), S for fleksibilitet (Shared & Service) og E for eldrift (Electric).

Og de har altså kommet så langt at de tester ut en S-klasse i Shanghais storbytrafikk. Vi får håpe at S-klassen består den testen.

Følg bil24.no på Facebook

  1. Hva med å teste den på en langtur i vinterstorm i Norge?
    Hadde vært meget interessant å se hvor mye problemer sensorene hadde fått.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker