Hjem / Nyheter / Gigant-allianse kan slå sprekker
Carlos Ghosn har vært den store edderkoppen i nettverket mellom Renault, Nissan og Mitsubishi. Nå er han arrestert. (Begge foto: Renault)
Carlos Ghosn har vært den store edderkoppen i nettverket mellom Renault, Nissan og Mitsubishi. Nå er han arrestert. (Begge foto: Renault)

Gigant-allianse kan slå sprekker

Carlos Ghosn ble en stadig mektigere person i alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi, men 19. november endret alt seg. Da ble han nemlig arrestert.

Kommer den store alliansen kjent som Renault-Nissan-Mitsubishi til å overleve? Det er det store spørsmålet etter at den mektige Carlos Ghosn ble arrestert på flyplassen i Tokyo 19. november. Han er blant annet mistenkt for økonomisk utroskap knyttet til underrapportering av lønnen og for å ha brukt alliansen midler til private ting. Også Ghosns nære medarbeider gjennom mange år og tidligere Nissan-direktør Greg Kelly er arrestert i saken.

Annonse

Ghosn er mannen som trakk i de fleste trådene i alliansen som kjemper med Toyota Corp. og Volkswagen-gruppen om å være verdens største. I 2017 solgte de tre gruppene omtrent like mange biler, drøyt 10 millioner biler hver.

Men det har ikke alltid vært slik. Faktisk var det helt motsatt på slutten av 1990-tallet, og det utnyttet Ghosn til å få en voldsom makt.

I 1999 slet Nissan økonomisk og var på nippet til å bli slått konkurs, og Renault anført av sin oppkjøpsekspert Carlos Ghosn rykket inn og dannet alliansen Renault-Nissan. Det førte også til at det franske merket sikret seg 36,8 prosent i Nissan, og planen var at Nissan på sin side skulle kjøpe seg opp i Renault når de fikk økonomien opp på beina.

Ghosn manøvrerte seg raskt opp som administrerende direktør for det japanske merket, og noen år senere holdt ble han utnevnt til i sammen stilling hos Renault.

Så tok han full kontroll av begge merkene i 2008. Da klarte han nemlig å bli styreleder, administrerende direktør og president i Renault, samt administrerende direktør og styreleder i Nissan. Han trakk altså i det meste av tråder.

Annonse

I 2016 ble alliansen utvidet til også Mitsubishi da Nissan kjøpte 34 prosent av aksjene, og Ghosn ble styreleder også hos det merket.

Makten var altså komplett.

Året etter gikk han riktignok av som administrerende direktør i Nissan, men fortsatte som styreleder hos det japanske merket.

Utfordringen for alliansen har vært maktfordelingen. Ghosn er altså Renaults mann, og det franske merket eier også 43 prosent i Nissan. Nissan eier igjen 15 prosent av Renault, men da uten stemmerettigheter.

Problemet er at Nissan selger nærmere 60 prosent mer enn Renault, men må altså danse etter Renaults pipe. Nissan solgte rundt 5,8 millioner biler i 2017, mens Renault endte på 3,7 millioner. Mitsubishi sto for drøyt 1 million av det totale salget på 10,6 millioner.

Det gjør ikke ting enklere at den andre store eieren av Renault er den franske stat, som eier 15 prosent. Neste på lista over eiere er for øvrig Daimler AG med 3,1 prosent av aksjene.

Saken har allerede blitt politisk, og finansminister Bruno Le Maire sa søndag at de fortsatt ikke hadde sett noen bevis på at Ghosn har gjort noe ulovlig.

‒ Alliansen er i både Japans og Frankrikes interesser, og jeg håper på en forsterkning av denne og at krysseierskapet blir respektert, sa han søndag.

Nissan har allerede tatt affære og avholdt sist torsdag et krisemøte med sine direktører. Der stemte de unisont for å avsette Ghosn som styreleder og som representativ direktør. Også tidligere Nissan-direktør Greg Kelly ble avsatt som en representativ direktør.

Mitsubishis direktører skal avholde et lignende møte denne uka, og det er allerede foreslått at Ghosn blir avsatt som styreleder også der.

Makten skrumper altså kraftig inn.

Nissans administrerende direktør Hiroto Saikawa har da også i lengre tid prøvd å flytte maktbalansen i alliansen, og skal blant annet tidligere i år ha diskutert med franske myndigheter om å kjøpe noen av aksjene staten har i Renault. Men foreløpig har ikke Nissan kommet noen veier med samtalene, men vil muligens benytte seg av mulighetene som Ghosn-saken nå åpner for.

Ifølge den statlige japanske kanalen NHK tilbakeviser Carlos Ghosn at han har gjort noe galt, skriver Reuters.

Ghosn risikerer fengsel i opp til 10 år om han blir kjent skyldig på alle punktene.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *