Annonse
Hjem Elbiler Full krangel om elbil-lading

Full krangel om elbil-lading

En ny bestemmelse skaper forvirring. Kan et styre nekte å legge til rette for lading av elbiler og hybrider eller ikke?

Krangelen har pågått nesten like lenger som det har vært elbiler her. Kan et styre i et sameie si nei til å opprette ladepunkter på parkeringsplassen de disponerer?

Dette ville Norsk elbilforening ha en avklaring på, og spilte inn endringer i eierseksjonsloven til myndighetene. Og de har nå oppdatert bestemmelsene.

Den nye loven trådte i kraft ved årsskiftet, uten at krangelen demper seg av den grunn. For nå tolkes også de nye reglene forskjellige.

Det er altså opprettelse av ladepunkter som åpner for forskjellige tolkninger. Den nye loven sier følgende:

Saken fortsetter under Annonsen

«En seksjonseier kan med samtykke fra styret opprette slike i tilknytning til parkeringsplassen seksjonen disponerer eller et annet sted styret anviser.»

Så langt er loven glassklar.

Men paragrafen legger også til:

«Styret kan nekte å samtykke om det foreligger en saklig grunn til dette».

Og der har vi stridens kjerne.

Debatten har nå fått ny fart.

Det begynte med at advokat Paal Haugaard i advokatfirmaet Bing Hodneland publisert et innlegg hos blant annet Hegnar.no hvor han slår fast at bestemmelsen byr på adskillige utfordringer både for styrene og elbil-eierne.

«Eierseksjonssameier har som regel ikke har tilstrekkelig strømkapasitet til å kunne etablere lademulighet ved hver biloppstillingsplass», slår han fast.

Han peker altså på at et sameie ikke nødvendigvis har nok strømkapasitet til å kunne tilby ladestasjon på samtlige biloppstillingsplasser

Advokaten tror også at styret svært ofte kan ha en annen saklig grunn til å nekte en slik etablering.

«For det andre vil styret kunne nekte der sameiet ikke kan se at sameiet økonomisk sett kan forsvare å etablere såkalt dynamisk laststyring som vil kunne muliggjøre ladeplass på alle biloppstillingsplasser selv om strømkapasiteten er begrenset. Dette er en relativt stor investering som krever 2/3 flertall, og sameiet må kunne prioritere andre vedlikeholdsoppgaver før man tar skrittet til å foreta en så krevende investering», skriver han.

Her kan du lese hele innlegget til Haugaard.

Reaksjonen lot ikke vente på seg.

Elbilforeningen mener at lav strømkapasitet ikke er en god nok grunn for å nekte beboere elbil-lading.

‒ Manglende strømkapasitet er i seg selv ikke saklig grunn for å nekte å gå i gang med prosessen. Smarte styringssystemer kan løse de fleste ladebegrensninger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

De er ikke enig om at dette er en så stor og krevende investering at styret uten videre kan avvise dette.

‒ Det er lovgivers ønske at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i løpet av syv år, og dermed må ladeanlegg ses på som en helt naturlig og prioritert løsning i ethvert boligfellesskap. Dersom styret i sameiet forsøker å nekte beboere med bakgrunn i kostnader for et slikt styringssystem, bør beboerne protestere, sier Bu.

Problemstillingen vil heller ikke forsvinne. I april var hver fjerde bil som ble registrert en elbil, og det kom 3.556 nye elbiler på norske veier. I tillegg ble det registrert 2.549 ladbare hybrider i april. Altså over 6.000 nye biler med ladebehov.

Elbilforeningen tror at så mange som 80 prosent av alle nybilene som selges i 2021 kan være elbiler ‒ om politikerne følger opp den nåværende kampen mot fossilbiler.

‒ Om få år vil det være en selvfølgelighet at elbilen skal kunne lade på egen plass i garasjen, akkurat som bredbånd har blitt noe vi forventer i ethvert hjem. Med den nye loven må styrene ta ansvar for å utrede hva som er de beste tilgjengelige smartstyrings-anleggene for deres garasje. Det er generalforsamlingen som må få bestemme dette på vanlig måte, sier Bu.

Foreningen mener at det å opprette en ladeplass er en relativt liten kostnad, og stipulerer prisen til mellom 5.000 og 15.000 kroner per plass. Ladeboksen må da elbileieren selv finansiere.

‒ Dette må vi se på som en nødvendig tilpasning som alle boligfelleskap bør gjøre dersom det er mulig med eksisterende kapasitet, sier Bu.

De mener altså at det handler om nødvendig infrastruktur og at det er en relativt liten investering med stor merverdi som øker både bruks- og markedsverdi for boligen.

‒ Med den utviklingen vi har nå, vil det snart være utenkelig at det ikke følger tilgjengelig lading med biloppstillingsplassen i sameier og borettslag. Alle som har fast parkeringsplass bør derfor være med på å investere i strømopplegget, og så kan hver enkelt beboer ta kostnaden for ladestasjon når de bytter til elbil eller ladbar hybrid, er rådet fra Christina Bu.

Og akkurat der peker Bu på det ømme punktet mellom fossilbilene og elbilene. Mange som velger å kjøre fossilbiler av ulike grunner mener at elbilene har nok økonomiske fordeler som det er, og er lite lystne på å ta en ekstraregning for å tilrettelegge enda mer for elbilene.

Så siste ord er garantert ikke sagt. Og som advokat Haugaard skriver:

«Mange spørsmål vil måtte finne sin løsning gjennom innarbeidet praksis og eventuelt ved domstolene.»

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker