Annonse
Hjem Nyheter Frykter at regjeringen åpner for dyrere biler

Frykter at regjeringen åpner for dyrere biler

I både Sverige, Finland og Danmark kommer det tiltak som skal hindre økte bilpriser fra 2019. I Norge råder stillheten.

Nybilprisene følger vanligvis en normal prisstigning hvert år, men i 2019 kan prishoppet bli sjokkartet.

Da innføres nemlig den nye kjøresyklusen WLTP for fullt, og dette er en test som måler bilene på en mer realistisk måte enn den nåværende NEDC-testen.

Det vil si at kjøretøyene ifølge bilens dokumenter vil slippe ut mer CO2 enn de gjør i dag, akkurat som rekkevidden på elbiler vil krympe i forhold til den som er oppgitt med dagens NEDC-tester.

Som vi har skrevet tidligere kan strengere utslippstester rundt bilene i EU medføre at enkelte modeller kan bli 80.000 kroner dyrere om regjeringen ikke foretar seg noe.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette har vært klart lenge, men fortsatt unngår de norske politikerne denne problemstillingen.

Frp, selverklært parti for bileierne, har riktignok touchet innom problemstilling. En helt ny bilgruppe innad i partiet som er ledet av Morten Stordalen uttalte dette for ganske nøyaktig én måned siden:

– Det viktigste i tiden framover vil være omlegging til den nye europeiske målemetoden for utslipp, WLTP. For bilgruppen er det viktig at en slik omlegging ikke blir til ugunst for folk som skal kjøpe seg ny bil. Frp er, og har alltid vært, bilistenes parti, sa Stordalen den gang.

NAF, som er svært skeptiske til at bilkjøperne skal ta denne ekstraregningen, frykter at den generelle stillheten kan bety en ting.

‒ Vi frykter at regjeringen legger opp til at forbrukerne skal ta hele regninga, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. 

Bakgrunnen for det eventuelle store prishoppet er at engangsavgiften i Norge i stor grad en knyttet opp til utslippstallene.

Første trinn i WLTP-overgang slår inn allerede 1. september, og diverse bilmodeller vil da få en prisøkning på mellom 10.000 og 30.000 kroner. Endringen kan nemlig bety så mye som 15 prosent høyere utslippstall.

NAF er urolig for at avgiftsøkningen er første trinn i en totrinnsrakett.

For fra 2019 kan avgiftene øke enda mer, og forbrukerne risikerer altså å måtte betale opp til 80.000 kroner mer for enkelte utsatte modeller.

‒ Fra nyttår kan WLTP slå ned som en virkelig avgiftsbombe. NAF har et tydelig krav til regjeringen: De må se til de andre nordiske landene og få på plass en overgangsordning som ikke går utover folk flest. Hittil har det vært tyst fra regjeringskontorene om hva de vil gjøre med bilavgiftene. Det betyr at den som bestiller nybil som leveres over nyttår i praksis ikke aner hvor mye den vil koste, påpeker Sødal.

Han peker altså på våre naboland.

I Danmark har regjeringen foreslått 21 prosent reduksjon på de nye utslippstallene, mens våre finske naboer har vedtatt 25 prosent reduksjon på de nye utslippstallene ‒ og de åpner for å redusere denne enda mer.

I Sverige vil de kun innføre det første trinnet av endringene som de vil videreføre inn i 2019.

WLTP står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure og skal erstatte målemetoden med den litt ironiske benevnelsen New European Driving Cycle forkortet NEDC som ble innført på 1980-tallet.

WLTP tar høyde for mer realistiske kjøretester, og ting som trafikk, forhold og kjøremønster spiller en mer sentral rolle i den nye testsyklusen.

Den nye teststandarden ble innført allerede 1. september i fjor, og går parallelt med NEDC til 1. september i år. Da blir testene også standard for de litt større bilene, og WLTP blir den eneste testen som gjelder for nye modeller på markedet.

Fra 2019 strykes NEDC, og WLTP blir den eneste kjøresyklusen som det måles mot.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,579FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker