Ganske så eksakt seks måneder etter at tidenes største
dieselskandale var kjent, introduserte de som var ansvarlig for det omfattende
jukset en splitter ny og svært så sterk dieselmotor. I 2016 debuterte nemlig en helt ny 4.0-liters TDI-motor signert
Volkswagen-gruppen (VAG) i Audi SQ7, overhodet i Q7-familien. Denne er intet
mindre enn den sterkeste dieselmotoren plassert i serieproduserte biler her i
Europa.
avansert og hadde krefter i bøtter og spann. Og til tross for dieselgate-skandalen har VAG fortsatt å
satse på dieselbeistet, og en rekke modeller har nå fått motoren under panseret
‒ inkludert Porsche Panamera, Bentley Bentayga og Audi A8. De foreløpige siste som er presentert med denne motoren er
de ferske utgavene av Volkswagen Touareg V8 og Audi SQ8. Og vi finner også denne kraftige dieselmotoren i den
oppgarderte utgaven av Audi SQ7, modellen som introduserte motoren i april 2016. Dette er altså den samme som sitter i den nye SQ8, det vil
si en biturbo V8 TDI med 435 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom
1250 og 3250 r/min. I tillegg byr den på en mildhybrid som hjelper til med å
fordele kreftene enda bedre.
anlegg supplerer de to turboladerne ved begynnende gasspådrag og ved lave
turtall. Dermed er alle kreftene tilgjengelig med en gang, mens en beltedrevet
generator regenerer elektrisk energi når gassen slippes og ved oppbremsinger. Dette gjør at den store SUV-modellen akselerer fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.

og bremseskiver i karbonfiberkeramikk, slik at det også bør være mulig å stanse
ganske så kjapt.

nye Q7 som ble lansert i forrige måned kommer med, så den er moderne så det
holder. Nye Q7 blir lansert i september, så den nye SQ7 følger helt
sikkert rett etter. Her er flere bilder Audi SQ7, bilen som introduserte den populære
og svært sterke TDI-motoren: Les også:
- Endelig blir Corvette en «ekte» sportsbil
- Lykan-designeren med eget bilmerke
- Sjekk denne vanvittige pickupen