Annonse
Hjem Elbiler Fredsprisvinner hardt ut mot elbiler

Fredsprisvinner hardt ut mot elbiler

Fredsprisvinner Denis Mukwege bekrefter det vi har skrevet om før ‒ at Kongo nå betaler prisen for elbilenes inntog.

Ved et par anledninger har vi skrevet om elbilens dystre bakside som vi helst ikke vil prate om, og lenkene til de sakene finner du nederst i denne saken.

Det handler om grunnstoffet kobolt, en nøkkelingrediens i litium-ion-batteriene elbilene bruker. Batteriene som de fleste elbilene bruker inneholder rundt 20 prosent kobolt, og småelektronikk som for eksempel smarttelefoner er også avhengig av dette stoffet i sine batterier ‒ men da i en langt mindre grad.

Problemet i Kongo er todelt.

Det første er knyttet til selve gruvedriften i Kongo, landet med rundt halvparten av all kobolt i verden. Amnesty har for lengst varslet om barnearbeid i gruvene, og at disse ble grovt utnyttet. Dette gjelder også fattige voksne som søker seg til gruveområdene for arbeid, og som ofte jobber 24 timer i strekk nede i mørket ‒ kun med nevene som redskap.

Saken fortsetter under Annonsen

Det andre er at internasjonale interesser som flokker til Kongo og det nye «gullrushet» og korrupsjonen og volden som følger med. Spesielt kinesiske selskaper har sikret seg rettigheter i store gruveområder, og på den måten forsvinner lokale ressurser ut av det fattige Kongo uten at staten sitter igjen med gevinsten.

Nobels fredspris 2018 ble tildelt Nadia Murad og Denis Mukwege for kampen mot seksualisert vold brukt som våpen og taktikk i krig og væpnede konflikter.

«Begge prisvinnerne har gjort en avgjørende innsats for å rette oppmerksomhet mot og bekjempe slike krigsforbrytelser», heter det i Nobelkomiteens begrunnelse.

Nadia Murad er en irakisk menneskerettighetsaktivist, og ble solgt som krigsfange av IS og voldtatt en rekke ganger. Hun overlevde, og er så tøff og sterk at hun siden hun ble fri har brukt tiden til å sette fokus på dette ved å fortelle om sine opplevelser.

Denis Mukwege er en like tøff lege fra Kongo, og er onkelen til Tromsø-spissen Mushaga Bakenga. Mukwege er fra Kongo, og er lege på et sykehus som har spesialisert seg i å behandle kvinner som er blitt voldtatt.

Og han bryr seg også om landet Kongo.

Under pressekonferansen i forbindelsen med fredsprisen rettet han fokus på utvinning av kobolt i Kongo, noe han ser på som et svært alvorlig problem.

‒ Krigen i Kongo er ikke en etnisk krig eller en religiøs krig. Det er en krig over ressurser. Og de ressursene er brukt over hele verden, sier Mukwege ifølge NRK.

Salget av elbilene er helt i startgropen, og foreløpig er det kun et fåtall land som har fått skikkelig fart på dette. Kina er det klart største markedet målt i elbiler, men Norge peker seg ut som den klare eneren når det kommer til markedsandeler.

Takket være politikernes iver etter elbiler og incentiver overtar snart de batteridrevne bilene som den foretrukne bilen her hjemme, og i november hadde disse en markedsandel på 41 prosent.

Men det kommer altså med en uhyggelig pris.

‒ Vi har en mulighet nå til å la verden se de menneskelige kostnadene ved alle maskinene vi bruker, og alle elbilene vi bruker. Jeg håper verden ikke fortsetter å være likegyldig til dette. Vi har muligheten til å ha slike elbiler og smarttelefoner uten så store menneskelige konsekvenser, sier Mukwege.

Alle de store bilprodusentene vil vri fokus over på elbiler i årene som kommer, og en gigant som Volkswagen-gruppen planlegger blant annet å bygge hele 15 millioner elbiler i årene som kommer.

Om disse bruker dagens litium-ion-batterier betyr det et voldsomt press på kobolt-utvinningen, og hovedlandet for dette er altså Kongo med rundt halvparten av de kjente kobolt-reservene i verden.

Fredsprisvinneren frykter at kampen om kobolt i de neste årene fører til ytterligere konflikt i Kongo.

‒ Det som skjer i Kongo, er plyndring av våre ressurser. Resultatet av denne plyndringen, har vi alle i lommene våre. Så vi har alle et ansvar her. Vi kan si nei til ulovlig salg av mineraler. Det er en skam, og noe vi ikke må akseptere. Det er vårt ansvar, sier Mukwege ifølge NRK.

Les mer om kobolt og problemene de medfører i lenkene under.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker