HjemElbilerFredsprisvinner hardt ut mot elbiler

Fredsprisvinner hardt ut mot elbiler

Fredsprisvinner Denis Mukwege bekrefter det vi har skrevet om før ‒ at Kongo nå betaler prisen for elbilenes inntog.

Ved et par anledninger har vi skrevet om elbilens dystre bakside som vi helst ikke vil prate om, og lenkene til de sakene finner du nederst i denne saken.

- Annonse -

Det handler om grunnstoffet kobolt, en nøkkelingrediens i litium-ion-batteriene elbilene bruker. Batteriene som de fleste elbilene bruker inneholder rundt 20 prosent kobolt, og småelektronikk som for eksempel smarttelefoner er også avhengig av dette stoffet i sine batterier ‒ men da i en langt mindre grad.

Problemet i Kongo er todelt.

Det første er knyttet til selve gruvedriften i Kongo, landet med rundt halvparten av all kobolt i verden. Amnesty har for lengst varslet om barnearbeid i gruvene, og at disse ble grovt utnyttet. Dette gjelder også fattige voksne som søker seg til gruveområdene for arbeid, og som ofte jobber 24 timer i strekk nede i mørket ‒ kun med nevene som redskap.

Det andre er at internasjonale interesser som flokker til Kongo og det nye «gullrushet» og korrupsjonen og volden som følger med. Spesielt kinesiske selskaper har sikret seg rettigheter i store gruveområder, og på den måten forsvinner lokale ressurser ut av det fattige Kongo uten at staten sitter igjen med gevinsten.

- Annonse -

Nobels fredspris 2018 ble tildelt Nadia Murad og Denis Mukwege for kampen mot seksualisert vold brukt som våpen og taktikk i krig og væpnede konflikter.

«Begge prisvinnerne har gjort en avgjørende innsats for å rette oppmerksomhet mot og bekjempe slike krigsforbrytelser», heter det i Nobelkomiteens begrunnelse.

Nadia Murad er en irakisk menneskerettighetsaktivist, og ble solgt som krigsfange av IS og voldtatt en rekke ganger. Hun overlevde, og er så tøff og sterk at hun siden hun ble fri har brukt tiden til å sette fokus på dette ved å fortelle om sine opplevelser.

Denis Mukwege er en like tøff lege fra Kongo, og er onkelen til Tromsø-spissen Mushaga Bakenga. Mukwege er fra Kongo, og er lege på et sykehus som har spesialisert seg i å behandle kvinner som er blitt voldtatt.

- Annonse -

Og han bryr seg også om landet Kongo.

Under pressekonferansen i forbindelsen med fredsprisen rettet han fokus på utvinning av kobolt i Kongo, noe han ser på som et svært alvorlig problem.

‒ Krigen i Kongo er ikke en etnisk krig eller en religiøs krig. Det er en krig over ressurser. Og de ressursene er brukt over hele verden, sier Mukwege ifølge NRK.

Salget av elbilene er helt i startgropen, og foreløpig er det kun et fåtall land som har fått skikkelig fart på dette. Kina er det klart største markedet målt i elbiler, men Norge peker seg ut som den klare eneren når det kommer til markedsandeler.

Takket være politikernes iver etter elbiler og incentiver overtar snart de batteridrevne bilene som den foretrukne bilen her hjemme, og i november hadde disse en markedsandel på 41 prosent.

Men det kommer altså med en uhyggelig pris.

‒ Vi har en mulighet nå til å la verden se de menneskelige kostnadene ved alle maskinene vi bruker, og alle elbilene vi bruker. Jeg håper verden ikke fortsetter å være likegyldig til dette. Vi har muligheten til å ha slike elbiler og smarttelefoner uten så store menneskelige konsekvenser, sier Mukwege.

Alle de store bilprodusentene vil vri fokus over på elbiler i årene som kommer, og en gigant som Volkswagen-gruppen planlegger blant annet å bygge hele 15 millioner elbiler i årene som kommer.

Om disse bruker dagens litium-ion-batterier betyr det et voldsomt press på kobolt-utvinningen, og hovedlandet for dette er altså Kongo med rundt halvparten av de kjente kobolt-reservene i verden.

Fredsprisvinneren frykter at kampen om kobolt i de neste årene fører til ytterligere konflikt i Kongo.

‒ Det som skjer i Kongo, er plyndring av våre ressurser. Resultatet av denne plyndringen, har vi alle i lommene våre. Så vi har alle et ansvar her. Vi kan si nei til ulovlig salg av mineraler. Det er en skam, og noe vi ikke må akseptere. Det er vårt ansvar, sier Mukwege ifølge NRK.

Les mer om kobolt og problemene de medfører i lenkene under.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her