Hjem / Nyheter / Fra sofaen til 3. plass i VM-avslutningen
Kartleser Torstein Eriksen (t.v.) og Mads Østberg kunne juble for en opptur i årets siste VM-rally. (Alle foto: Citroën)
Kartleser Torstein Eriksen (t.v.) og Mads Østberg kunne juble for en opptur i årets siste VM-rally. (Alle foto: Citroën)

Fra sofaen til 3. plass i VM-avslutningen

Mads Østberg avsluttet sesongen, og muligens også Citroën-karrieren, med et skikkelig berg-og-dal-bane-rally i Australia.

Mads Østberg er det vi vel kan kalle en rally-nomade. Siden 2012 har han kjørt for sju team, og årets arbeidsgiver har vært Citroën Total Abu Dhabi. Neste år må han muligens finne seg et nytt team.

Annonse

Utfordring for Våler-mannen denne sesongen har rett og slett vært å få kjørt VM-løp. Det franske teamet har nemlig hatt hele fire førere i stallen pluss sponsorfører Khalid Al Qassimi, og nordmannen fikk kun kjøre kun en av de fem første VM-rundene.

Men så åpnet det seg en uventet mulighet da Citroën gikk til det skrittet at de sparket hovedfører Kris Meeke etter flere utkjøringer ‒ en av de meget spektakulært da bilen havnet langt inne i skogen. Dermed sto det franske laget igjen med Østberg, Craig Breen og stjernefører Sébastien Loeb som hadde en avtale om å kjøre tre VM-runder i rally denne sesongen.

For Østberg betydde dette at han fikk kjøre seks VM-runder på rad, og høydepunktet kom i Finland hvor han tok en sterk 2. plass.

Ett av løpene Loeb kjørte var den forrige VM-runden i Spania (som han like godt vant), noe som igjen førte til en pause på halvannen måned før helgens Rally Australia for Østberg.

Men «down under» slo nordmannen skikkelig tilbake, og med en god startposisjon første dag føk han til tet under fredagens kjøring. Østberg beholdt ledelsen i åtte fartsprøver, men mistet den for godt under lørdagens kjøring.

Annonse

Utover rallyet ble han kjempende med Toyota-fører Esapekka Lappi, en av to førere som har signert for Citroën neste sesong, om 4. plassen.

Rallyet ble imidlertid av den svært dramatiske sorten da regnet satte inn søndag, og ut forsvant begge to som kjempet med den andre som er klar for Citroën neste år, Sébastien Ogier, om de tre øverste plassene i VM-sammendraget.

Dermed avanserte Østberg og kartleser Torstein Eriksen til 3. plass, og klarte også å holde unna for Lappi mot slutten.

‒ Dette har virkelig vært en helg med oppturer ‒ spesielt fredag hvor vi ledet rallyet ‒ og nedturer, spesielt lørdag da vi var mer ukomfortable, sier Østberg.

Han endte 52 sekunder bak Jari-Matti Latvala i Toyota Yaris WRC, mens Hayden Paddon i Hyundai i20 WRC var knappe 20 sekunder foran nordmannen.

‒ Det var ikke enkelt å komme tilbake etter to måneder på sofaen og en så lang pause siden Wales Rally. Men vi fortsatte å kjempe på søndag, ga aldri opp og la press på rivalene. Og vår jevnhet og sterke kjøring under svært glatte forhold betalt seg til slutt, sier han.

Hva som skjer videre med Østberg vet ingen.

Citroën skal fokusere på to biler neste år, og disse skal altså Ogier og Lappi ratte. Teamet er inne i diskusjoner med samarbeidspartnere og sponsorer om også en tredjebil, men disse er de fortsatt ikke i mål med.

Det som taler for Østberg er at Loeb plutselig har fått mer tid til å kjøre rally. For i forrige måned ble det klart at Peugeot trekker seg fra rallycross-VM etter denne sesongen, og signaliserer den franske stjernen at han er klar for flere VM-runder skal det mye til om Citroën ikke dukker opp med en tredje bil. Den kan eventuelt Østberg og Loeb dele på å kjøre, for Loeb har sagt at det ikke er aktuelt med en full rallysesong.

Både Citroën og Peugeot tilhører den franske PSA-gruppen, og det er de som har Loeb som fører.

Så Østberg må rett og slett smøre seg med tålmodighet.

Årets rally-VM var jevnere enn på lenge, og Sébastien Ogier i en Ford Fiesta WRC har fått beinhard kamp av både Thierry Neuville i Hyundai i20 WRC og Toyota-fører Ott Tänak.

Men, som vanlig, viste Ogier som den beste, og tross en skuffende 5. plass i Australia tok han VM-tittelen for sjette året på rad. Både Neuville og Tänak røk ut av rallyet da de pushet altfor hardt, og dermed ble til slutt seiersmarginen ned til Neuville på 2. plassen på 18 poeng.

Hyundai-fører Andreas Mikkelsen hadde også ambisjoner om å kjempe om tittelen foran årets sesong som lagkamerat Neuville, men det meste har gått galt for nordmannen. Det ble meget godt illustrert av en uvirkelig hendelse under fredagens kjøring.

Mikkelsen traff nemlig på en traktor midt i løypa, og ble deretter ukonsentrert og dro ut av veien i neste sving.

Her møter han på traktoren og drar voldsomt av veien rett etterpå:

‒ Det har vært et trøblete år for meg, sier Mikkelsen.

‒ Denne helga er et perfekt eksempel; vi er ganske så rask og konkurransedyktige til tider, men så blir det hele overskygget av ren uflaks. Men vi pusher på videre, og det går i rett retning, sier han.

Mikkelsen ble beste nordmann i VM-sammendraget med en 6. plass, mens Østberg til slutt endte på 10. plass.

Neste sesong starter 24. januar, og som vanlig braker det hele løs med det legendariske Rally Monte Carlo. Det skal kjøres 14 VM-runder kommende sesong. 

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *