Annonse
Hjem Nyheter Fra kull til solceller og batterier

Fra kull til solceller og batterier

Bilprodusentene har for lengst begynt å tenke grønt også utenfor elbilenes grenser. Seat har et gigantisk solcelleanlegg, mens Daimler har gjort om et gammelt kullanlegg til et moderne batterianlegg.

Bildet øverst er hentet fra Seats fabrikk i Martorell ikke langt fra Barcelona. Om de har skyfri himmel der midt på sommeren kan de nyte solskinn i 903 minutter.

Kanskje ikke veldig imponerende om du befinner deg nord for polarsirkelen, som jo som kjent har midtnattsol. Men i Spania betyr uansett 15 timer med solskinn potensielt veldig mye strøm, om man er smart nok til å høste energi fra vår skinnende stjerne.

Og legger vi til at det i Sør-Europa kan være sol i opp mot 3.000 timer i året, så skjønner vi at det kan være lurt å investere i noe som for eksempel et solcellepanel.

Og det har Seat gjort.

Saken fortsetter under Annonsen

Ikke bare ett, men over 53.000 slike.

Solcellefabrikken til den spanske bilprodusenten måler enorme 276.000 kvadratmeter, og dekker store deler av takarealene. Deres seks solcelleområder på en størrelse med 40 fotballbaner ble innviet tilbake i 2013, og har til nå ‒ hold dere fast ‒ generert mer enn 112 millioner kWh.

Et vanskelig tall å forstå, men mer enn 17 millioner kWh årlig betyr at strømmen kunne ha ladet opp 3.000 mobiltelefoner hver eneste dag, eller foret en by på 15.000 innbyggere med strøm.

Nå holder selvsagt ikke dette til en masseproduksjon av biler, og strømmen fra solcellene utgjør da også 6 prosent av det totale forbruket. Men den ultragrønne strømmen har uansett sørget for at 67.000 biler er bygd siden 2013, noe som slett ikke er til å kimse av.

Den årlige besparelsen av CO2-utslipp lar seg også høre. Solcellefabrikken har redusert CO2-utslippene med 4.000 tonn ‒ årlig.

Sjekk hvordan fabrikken ser ut i denne videoen:

En annen som tenker grønt er Daimler, eierne til Mercedes.

De har gått sammen med selskapene Mercedes-Benz Energy, Getec Energie og Mobility House, og bygd om et gammelt kullkraftverk til et batterianlegg.

Daimler har overtatt et kullkraftverk fra 1912 i Elverlingsen nærheten av Werdohl i Tyskland som nylig ble nedlagt, og plassert hele 1.920 batterimoduler der.

Dette er batterier som skal brukes som reservebatterier til tredje generasjon av elbilen Smart, men i forhold til andre reservedeler kan ikke batteriene være ubrukte.

Ja, det høres snålt ut, men for at litium-ion-batteriene skal holde seg må de jevnlig lades og utlades. Om batteriene tømmes helt kan det nemlig føre til at de blir defekte.

Her lagrer Daimler elbil-batterier. (Foto: Daimler)
Her lagrer Daimler elbil-batterier. (Foto: Daimler)

Så for å løse dette opprettet Daimler i 2016 et batterilager i Elverlingsen og et i Hanover, og nå åpner de altså sitt tredje. Til sammen vil det sørge for nærmere 40.000 kWh med energi, mens det totale antallet batterimoduler holder til minst 600 elbiler.

Så i stedet for bare å lade ut batteriene for levetidens skyld, kan denne strømmen bruke til å balansere strømforbruket, og Daimler sier at strømmen er tilgjengelig for det generelle strømmarkedet.

Anlegget i Elverlingsen har altså gått fra kull til batterier, og det er gull.

Tesla er en annen produsent som kjører et lignende opplegg. Deres batteripakker er blant annet brukt ut i Queensland i Australia, hvor de opplevde store problemer med strømleveransen. Batteripakken har sørget for en langt bedre strømsituasjon der, og rapportene sier også at strømproduksjonen har blitt billigere etter at pakken ble satt i bruk.

Tesla har bygd en svær batteripark i Australia. (Foto: Tesla)
Tesla har bygd en svær batteripark i Australia. (Foto: Tesla)

Flere land i Europa er også interessert i Teslas batteripakkeløsninger, som lader seg opp når det er overskudd på strøm, og leverer strøm når det er behov for det. Det er også mulig å lade batteriene ved bruk av solceller eller vindkraft, som vi ser på bildet over.

Altså en slags vinn-vinn-situasjon.

De fleste andre store produsentene jobber også med løsninger rundt selve produksjonen av bilene, som de prøver å gjøre så klimanøytral som mulig. Toyota har for eksempel byttet ut de gamle gaffeltruckene med nye som går på hydrogen, og på den måten sparer miljøet for forurensing.

En annen produsent er våre naboer Volvo. De prøver som kjent å redusere plastforbruket i verden, men tenker også på utslippene generelt. I januar åpnet de faktisk sin aller første klimanøytrale fabrikk i Skövde, og Volvo har som mål å ha en klimanøytral produksjon innen 2025.

Skövde-fabrikken er riktignok en av de få klimanøytrale fabrikkene i Europa, men den kommer til å få selskap av mange flere i årene som kommer.

For bilprodusentene gjør faktisk mer enn å tenke på hvordan de skal lage elbiler.

Og det er jo bra.

Så får vi håpe sola skinner mest mulig i Spania. Og ja, vi tar gjerne litt sol her hjemme også.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,831FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker