Første elbil fra Rolls-Royce nærmer seg

Den stiveste og mest aerodynamiske bilen i RR-historiens 118 år skal gjennom 2,5 millioner kilometer med tester, og befinner seg nå på rivieraen.


En quiz. Hvilket bilmerke har den eldste elbil-arven? Svaret vil kanskje overraske deg.

For det er nemlig Porsche, som for eksempel slår Tesla med formidable 107 år.

Den aller første bilen som Ferdinand Porsche sto bak, en Egger-Lohner C.2 Phaeton tilbake i 1898, var nemlig en elbil. Det var ikke alt. Den geniale bilingeniøren fulgte opp med en hybrid to år senere, og dette var historiens aller første fungerende hybridbil.

Selve bilmerket Porsche ble grunnlagt i 1931, og Ferdinand Porsche fulgte også opp med å lage en av de aller viktigste bilene i historien, Volkswagen Boble.

På samme tid som Ferdinand Porsche lagde sin andre elbil og første hybrid, i 1900, kjørte Charles Rolls rundt i en elbil fra merket Columbia ‒ og var dypt imponert. Han kom til og med det som i dag framstår som en litt grøssende sannspådd påstand:

«Elbilen er perfekt lydløs og ren. Det er ingen lukt eller vibrasjoner. De bør bli svært nyttige når de faste ladestasjonene kommer». Det sa altså Charles Rolls for 122 år siden.

Henry Royce startet på sin side som en elektriker, og brukte store deler av sin motorbygging-karriere til å gjenskape elmotorens egenskaper i forbrenningsmotorene. Det betydde altså minimalt lydnivå, umiddelbar trekkraft og ett uendelig gir.

Rolls og Royce møttes i 1904, og det var starten på dagens Rolls-Royce. Bilene de bygde etterlignet altså elbilens egenskaper ‒ kraftfulle og stille ‒ men de hadde eksosrør.

Så er det et merke som iallfall burde komme med elbiler er Rolls-Royce, og nå er den første endelig på vei.

‒ Det er ingen overdrivelse å si at Spectre er den mest etterlengtede Rolls-Royce noensinne. Fri fra restriksjonene knyttet til forbrenningsmotoren, vil vårt batterielektriske kjøretøy tilby det reneste uttrykket for Rolls-Royce-opplevelsen i merkets 118-årige historie, sier Torsten Müller-Ötvös, administrerende direktør i Rolls-Royce Motor Cars.

Slik ser den kommende elbilen ut:

RR har allerede luftet Spectre på de svenske veier rundt Arjeplog, og de iskalde testene er nå byttet ut med glovarme på den franske rivieraen. Totalt består elbilens testprogram av vanvittige 2,5 kilometer med tester, og av disse skal rundt 625.000 tilbakelegges rundt i berømte Côte d’Azur.

‒ Denne siste testfasen viser en rekke avanserte teknologier som underbygger et symbolsk skifte for Rolls-Royce når den går mot en lys, dristig, helelektrisk framtid. Dette vil sikre den pågående relevansen for merket vårt i generasjoner framover, sier sjefen.

Selve bilen blir stivere og mer aerodynamisk enn noen andre modeller de har laget, og luftdrag-motstanden er for eksempel oppgitt til pene 0,25.

‒ Spectre låser opp det ekstraordinære potensialet ved å integrere en helelektrisk drivlinje i vår Architecture of Luxury-plattform. Fra dette ingeniørmessige utgangspunktet kombinerer test- og foredlingsprosessene våre empiriske data og menneskelig erfaring, intuisjon og innsikt tilegnet over mer enn et århundre for å foredle bilens kjøredynamikk og karakter, lyder de flotte ordene fra Mihiar Ayoubi, en ingeniør-direktør hos RR.

‒ Ved å koordinere dette orkesteret av systemer med nøyaktig definerte responser fra førerens input og veiforhold, muliggjort av den nyeste programvare- og maskinvareutviklingen, leverer Spectre Rolls-Royce-opplevelsen i eksepsjonelt høy definisjon.

Ok, store og tunge ord fra Ayoubi, men så gjør da også Rolls-Royce alt for å gjøre Spectre til en av de mest imponerende elbilene som er laget.

En luksusbil skal selvsagt være stille innvendig, og selv uten en diger forbrenningsmotor spanderer RR rundt 700 kilo med lyddempende materialer for å holde lydnivået i kabinen på et tilnærmet nullnivå.

Dette blir også den klart mest tilkoblede bilen i RR-historien, og komponentene er i tillegg enda mer intelligente.

Spectre har ufattelige 141.200 sender-mottaker-relasjoner, og mer enn 1.000 funksjoner med mer enn 25.000 underfunksjoner. Til sammenligning har Phantom, ja, bilen som nesten heter det samme som Ferdinand Porsches aller første elbil, 51.000 sender-mottaker-relasjoner, 456 funksjoner og 647 underfunksjoner.

Britene forteller at ved å sende enda mer sofistikerte datapakker – som ikke bare beskriver en variabel, men også foreslår handlinger – er bilens reaksjonstid betydelig raskere og mer detaljert. Elbilen sørger dermed for et taktskifte fra det mekaniske verkstedet til det digitale rommet.

Systemene kan lese både underlaget og selve veien, og bør dermed sørge for en svært så behagelig og sikker biltur.

Slik forklarer Rolls-Royce dette:

«På strake veier kan systemet automatisk koble fra Spectres krengningsstabilisatorer, slik at hvert hjul kan fungere uavhengig. Dette forhindrer gyngebevegelsen som oppstår når den ene siden av bilen treffer en bølgelengde i veien. Dette forbedrer også dramatisk høyfrekvente ufullkommenheter i kjøreturen forårsaket av mindre, hyppigere mangler i veidekkekvaliteten.

Når en sving er bekreftet som nært forestående av satellittnavigasjonsdata og Flagbearer-systemet, kobles komponentene sammen, fjæringsdemperne stivner og firehjulsstyringssystemet forbereder aktivering for å sikre enkel inn- og utsving. Under svinger overvåker mer enn 18 sensorer, og parametere for styring, bremsing, krafttilførsel og fjæring justeres deretter slik at Spectre forblir stabilt. For sjåføren gir dette ro, forutsigbarhet og, til syvende og sist, større kontroll i enestående høy-definisjon.»

Nå gjenstår det omtrent én million kilometer med veitester før Rolls-Royce forhåpentlig er fornøyde, slik at Spectre endelig kan gå inn i produksjon ‒ rundt 123 år etter at Charles Rolls kom med sin spådom.

Her er bilder av Rolls-Royce Spectre som testet i Sør-Frankrike:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter