Annonse
Hjem Elbiler Forslag om å sende elbilregningen til fossilbilene

Forslag om å sende elbilregningen til fossilbilene

Til helgen skal Høyres landsmøte stemme over et forslag om å øke engangsavgiften på fossilbiler for å kompensere for inntektstapet som elbilene gir.

Inntektene til Staten har stupt etter innføringene av elbil-subsidiene, og nå kan regningen ende hos bensin- og dieselbilene.

Høyres programkomité foreslår nemlig å øke engangsavgiften på slike biler for å kompensere tapet.

‒ Vi har altså ni milliarder kroner mindre i inntekt i statsbudsjettet fra engangsavgiften, og av og til trenger vi skatteinntekter, sier statsminister Erna Solberg til NRK Dagsrevyen.

Hun avviser ikke forslaget.

Saken fortsetter under Annonsen

Om det vedtas på Høyres landsmøte førstkommende helg kan dermed bensin- og dieselbilene bli ganske så mye dyrere. Programkomitéen sier derimot ingenting om hvor mye avgiften bør skal økes med.

‒ Vi advarer sterkt mot det forslaget, for det framstår som mer et behov for å dekke et inntektstap i statskassa enn å få presset flere over fra fossilbil til elbil, sier informasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal til NRK.

Regjeringspartner Frp har tidligere kjempet mot økte avgifter for bilistene, men det er ikke klart hvordan de stiller seg til dette kontroversielle forslaget. Partiet uttalte så sent som i mars at de jobber for lavere skatter og avgifter for folk flest.

‒ Først må vi se om Høyres landsmøte vil være med på dette. Dette er et forslag fra et utvalg, og har ikke vært behandlet av ledelsen. Vi skal også gi vårt syn på dette under landsmøtet, sier Høyre-lederen til Dagsrevyen.

Om forslaget blir vedtatt er SV på ballen med en gang, og vil kreve at det blir vedtatt i revidert statsbudsjett.

‒ Viss Høyre nå bestemmer seg for å gå inn for å øke avgiftene på de fossile bilene, så er det jo klart at det er et flertall på Stortinget for å få til en sånn økning. Da får vi lagt om bilparken og redusert utslippene, sier stortingsrepresentant Lars Haltbrekken hos SV til NRK.

Han sier altså at det kommer til å bli vedtatt om Høyre kommer med det upopulære forslaget.

Dagens elbiler har en begrenset rekkevidde sammenlignet med fossile biler, og er enn så lenge ansett som en slags trend i de litt større byene. Så sent som i 2016 tilhørte 40 prosent av samtlige elbiler de fem mest folkerike kommunene i Norge, viser tall fra TNS Gallup.

Om Høyre banker igjennom forslaget vil klimaet mellom tilhengere av elbilene og de fossile bilene mest sannsynlig surne enda mer.

Elbilsalget satte for øvrig ny rekord i mars, hvor 37,3 prosent av samtlige nybilregistreringer var nullutslippsbiler. Av 14.401 nye biler var det 5.366 nullutslippsbiler.

Norge har rundt 150.000 elbiler, mens den norske bilparken er på over 2,7 millioner personbiler, ifølge SSB.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker