Ford vil varme opp panelene i elbilen, for det gir faktisk mer rekkevidde. (Foto: Ford)

Ford vil varme opp gulvmatte og solskjerm i elbilene

Luft fra varmeanlegget forsvinner ut når man åpner en dør. Men varme overflater tar bedre vare på denne, og slike løsninger kan gi elbiler enda mer rekkevidde.


De store bilmerkene jobber intenst med en ting, nemlig å gjøre elbilene enda mer konkurransedyktige målt mot tradisjonelle biler.

Et av feltene det fokuseres ekstra på er rekkevidde, som fortsatt ligger rundt halvparten det en ny dieselbil kan lokke med. Den skal altså opp.

-->
Ford er veldig opptatt av den praktiske bruken rundt elbiler, og forsker stadig på nye ting. Det inkluderer varmen i elbiler, og mer spesifikk hvordan ta bedre vare på denne.

De er med på et stort EU-finansiert prosjekt for å optimalisere rekkevidden til elbiler, og et av punktene fokuserer på varmen i kupeen.

Som kjent varmes denne opp av klimaanlegget, og for elbiler går dermed strøm som kunne vært benyttet til selve driften av bilen til oppvarmingen. Men det nye nå er at også flere flater i bilen varmes opp.

Setevarme er et must for alle bilene her oppe i kalde nord, men de siste årene har det også blitt stadig mer vanlig med varme i rattet. Og Ford ser nå på flere flater som kan oppvarmes.

– Alle vet at når et vindu eller en dør åpnes og det er kaldt ute, så synker temperaturen raskt innvendig. Dette er spesielt tilfelle for de som kjører varebil og har mange leveringer, og hvor varmen som klimaanlegget leverer i kupeen da raskt forsvinner, sier Markus Espig, en systemingeniør hos det europeiske utviklingssenteret til Ford.

‒ Varme flater i bilen holder seg imidlertid varme og reduserer dermed også energiforbruket til oppvarmingen. Det reduserer også kostnadene og bidrar til en mer bærekraftig reise.

Så med rattvarme holdes hendene varme, noe som er viktig. Men hva med føttene?

Jo, Ford har tenkt på disse. Faktisk har de tenkt på det meste, og har nå testet en E-Transit utstyrt med oppvarmede armlener, gulvmatter, dørpaneler, solskjermer og et panel under rattet.

Den elektriske varebilen ble brukt til vareleveringer på en lengre kjørerute på 350 kilometer. Testingen ble gjennomført i og rundt tyske Køln, og både vinter og sommer, på tørr og på våt vei og i kraftig regnvær og med mye vind.

Alt dette for å teste bilen i de aller fleste scenariene for å gjenspeile vanlig bruk best mulig.

Og resultatene er lovende.

Testene viste nemlig at hos elbilen med de oppvarmede panelene var energibruken 13 prosent lavere enn ved bruk av et standard klimaanlegg for å holde varmen i kupeen.

Ford har stipulert dette til å utgjøre rundt 5 prosent med lengre rekkevidde for elbilen, og denne energibesparelsen tilsvarer flere hundre kilometer med ekstra rekkevidde hvert år.

Ford vil varme opp panelene i elbilen, for det gir faktisk mer rekkevidde. (Foto: Ford)

Som for de fleste andre er nye løsninger viktige om Ford skal lykkes med elbilsatstingen, for de har virkelig en svær en på gang.

Vi kjenner selvsagt til Ford Mustang Mach-E, og E-Transit blir også en viktig del av den nye satsingen. Allerede i år er målet for det amerikanske merket å produsere 600.000 elektriske biler, og dette tallet skal opp i formidable 2 millioner i 2026.

En løsning for å bøte på en manglende rekkevidde er å utstyre elbilene med større batteri, men dette går utover både bærekraften og utsalgsprisen for bilene.

Så et viktig punkt blir å finne løsninger som sparer energi, og Ford jobber nå med teknologier som varmevekslere som bruker overskudd fra den elektriske drivlinjen til å varme opp kupe og batterier, batterikjølingssystem og eco-ruting hvor den mest energibesparende ruten mellom to destinasjoner blir planlagt.

De sier at kommende avanserte løsninger blant annet inkluderer dampinjisert varmepumpeteknologi, og E-Transit Custom blir den første elbilen som benytter denne teknologien for å varme og kjøle ned førerkupeen. Dette systemet som er standard skal gi forbedret energiutnyttelse og dermed også lengre rekkevidde.

At absolutt alt teller viser også et annet prosjekt, for Ford forsker faktisk på om interiørbelysningen i kupeen har noe å si på om den føles varmere eller kaldere enn den virkelig er. Så ja, alle steiner skal snues i jakten på kilometerne.

Det viser også testen med varme paneler.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter