Hjem / Nyheter / Ford med store CO2-besparelser
Flere tiltak gjør at Ford kan produsere biler på en langt mer miljøvennlig måte. (Foto: Ford)
Flere tiltak gjør at Ford kan produsere biler på en langt mer miljøvennlig måte. (Foto: Ford)

Ford med store CO2-besparelser

Bilganten Ford har spart CO2-utslipp tilsvarende 728.000 biler som kjører i ett år.

Med elbilenes inntog begynte også diskusjonene om bilens karbonavtrykk, altså hvor mye utslipp genereres fra produksjonen til den forsvinner fra veiene. Dette regnskapet er viktig om man skal redusere den totale CO2-summen fra bilparken, og bilprodusentene har for lengst begynt å tenke på denne problemstillingen.


Ford var ganske tidlig ute, og allerede i 2010 satte de seg som mål å redusere selskapets utslipp med 30 prosent innen 2025. Altså 15 år fram i tid.

Åtte år senere er målet allerede nådd, skriver de i sin 19. årlige bærekraftrapport. Og det er virkelig store besparelser det er snakk om.

Ford sier at de har spart 3,4 millioner tonn i produksjonen i løpet av de åtte årene, noe som tilsvarer et gjennomsnittlig CO2-utslipp fra 728.000 biler kjørt i et helt år.

‒ Vi er svært stolte av den jobben som er gjort. Forbedringer i alle produksjonsledd, fra bruk av lys til at vi har samlet produksjonen på færre steder, har redusert vårt CO2-utslipp dramatisk, sier ansvarlig for produksjon i Ford Motor Company, Bruce Hettle.

Alle monner drar, så en liten triviell ting som å installere mer enn 100 LED-lysarmaturer på fabrikkene gir til slutt store utslag i regnskapet. Andre ting som lakkering gir enda større utslag.

‒ Lakkering er en energikrevende operasjon. Ved å bruke ny teknologi som gjør det mulig å lakkere bilen flere ganger ‒ mens lakken er våt ‒ sparer vi energi. Da greier vi oss uten den energikrevende tørkeprosessen mellom påføringen av lagene, samtidig som kvaliteten er like god, sier direktør for Fords Environmental Quality Office, Andy Hobbs.

En annen ting som de drar fram er bruk av maskinverktøy som smøres med små mengder olje, og dette reduserer dermed bruken av store mengder med kjølevæske og vannblandinger.

Heldigvis for miljøet er ikke Ford ferdig med sine tiltak, og de ser nå på måter som skal gjøre produksjonen enda mer bærekraftig. Det neste fokusområdet er økt bruk av fornybar energi.

‒ Vi vil fortsette å sette ambisiøse mål og arbeide for å utvikle nyskapende måter for å nå disse. Framover vil vi fokusere på å øke Fords bruk av fornybar energi samtidig som vi opprettholder vår energieffektivitet, sier Hettle.

Andre produsenter har sine spesielle løsninger. Spanske Seat har blant annet et svært solcelleanlegg som gir strøm til fabrikken i Martorell, mens Daimler gjenbruker energi ved bruk av store batteriparker. Toyota har for eksempel byttet ut sine dieseltrucker med hydrogendrevne trucker, mens Volvo har åpnet sin aller første karbonnøytrale fabrikk i svenske Skövde.

Så det skjer mye rundt omkring.

EU presser også på for at CO2-utslippene rundt bilutslippene skal ned, og i 2021 kommer det en ny CO2-grense på 95 g/km. Det er også varslet nye krav i 2025 og 2030.

95 gram kan oversettes til 0,41 liter på mila for bensinbiler, og 0,36 liter på mila for dieselbiler.

En løsning for bilprodusentene er hybridvarianter. Stadig flere kommer med slike, og spesielt mildhybrider er populære. Dette er hybrider som lar bilen starte på strøm, og kjøre på strøm i gitte situasjoner.

Av Europas 50 mest populære modeller skal halvparten fornyes de neste tre årene slik at forbruket går ytterligere ned, samt at det er ventet mange hundre nye og oppgraderte modeller i årene som kommer.

Ford skal for eksempel redusere sine utslipp fra bilene ved å investere hele 88 milliarder kroner for å få 40 hybrid og helelektriske bilmodeller på veiene innen 2022.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *