Hjem / Elbiler / Flere detaljer rundt Aston Martins elbil
Aston Martin har sluppet mer informasjon rundt den første ebilen, Rapide E. (Foto: Aston Martin)
Aston Martin har sluppet mer informasjon rundt den første ebilen, Rapide E. (Foto: Aston Martin)

Flere detaljer rundt Aston Martins elbil

Rapide E blir en hissig elbil med over 610 hestekrefter og kommer sent neste år. Og den blir eksklusiv.

Om du har sett en Aston Martin Rapide har du en liten anelse om hvordan den aller første elbilen fra Aston Martin vil se ut, for den modellen er utgangspunktet for merkets aller første elbil.


Men om du har fulgt godt med vet du at Aston Martin har en egen serie som de skal bygge elbiler på, og den er kalt Lagonda. De første Lagonda-bilene er ventet på markedet i 2021.

Så Rapide E blir en slags testmodell for elbil-teknologi, og det er muligens derfor Aston Martin har satt en grense på 155 Rapide E. Så her gjelder det å være kjapp på avtrekkeren om du drømmer om en helelektrisk variant av den smekre Rapide S.

AM går seriøst til verks når de lager Rapide E. Designet har de åpenbart beholdt ganske så likt fra eksosversjon, ettersom de melder at batteripakken blir plassert der dagens modell har 6,0-liters V12-motoren, girkassen og bensintanken. Og det er svære greier de også putter inn.

Rapide E får «morgensdagens» løsning med 800 volts arkitektur, og er på 65 kW ved bruk av mer enn 5.600 lituim-ion-celler. Dette gir altså en effekt med over 610 hestekrefter og et dreiemoment på 950 Nm.

Aston Martin stresser det faktum at en Rapide E skal føles som en Rapide S, og at effekten ikke vil dale sammen med batteriindikatoren. Den skal altså gå like godt med fulladet batteri som med 20 prosent igjen, akkurat som en Rapide S gjør uavhengig hvor mye bensin det er på tanken.

Rekkevidden er satt til over 320 kilometer målt etter WLTP, og ved bruk av 400 volt og 50 kW’s lader fyller du på 300 kilometer med rekkevidde i løpet av en times lading. Men Rapide E kommer altså med 800 volt, og med et slikt system kombinert med 100 kW vil en times lading gi en rekkevidde på over 500 kilometer.

Dette er en elektrisk sportsbil, så 0-100 km/t skal gjøres unna på under 4 sekunder. 80 km/t til 112 km/t fyker unna på 1,5 sekunder, mens de ikke sier noe toppfarten.

Slik ser Rapide E ut på en illustrasjon Aston Martin publiserte i fjor. (Foto AM)
Slik ser Rapide E ut på en illustrasjon Aston Martin publiserte i fjor. (Foto AM)

Rapide E får også dekkene Pirelli P Zero som gir mindre rullemotstand og dekkstøy, og AM sier også at designet vil gjøre den enda mer aerodynamisk enn Rapide S. Så helt lik søstermodellen blir den altså ikke.

Elbilen er bakhjulsdrevet med to elektriske motorer, og britene sier at de har oppgradert både differensialen og opphenget for optimale kjøreegenskaper.

Aston Martin har dessverre ikke oppgitt noe pris ennå, men sier iallfall at den første leveringen starter i 4. kvartal neste år.

Rapide E blir produsert på den nye fabrikken i Wales, hvor Aston Martin også setter sammen den aller første SUV-modellen i bilmerkets historie. Også den helelektriske Lagonda-serien skal produseres i St. Athan-fabrikken.

Å ja, du lurte på hvordan Rapide S ser ut? Vi har selvsagt et bilde av den også. Her er modellen som er utgangspunktet for Rapide E:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *