Ventetiden på den nye elektriske elbilen Hyundai Kona nærmer seg nå to år. Og det faktisk før det er åpnet for generelt salg.
20.000 elbil-interesserte nordmenn var smarte. Da Hyundai slapp informasjon om den nye Kona electric i oktober i fjor, åpnet de også for at interesserte kunne skrive seg på en uforpliktende liste.
Dette kostet ingenting, og var ikke forpliktende på noen måter.
Kun noen dager senere hadde allerede mange nordmenn skrevet seg på, og Hyundai Norge skjønte ikke helt hva som egentlig skjedde.
‒ Jeg satt nesten kaffen i vrangstrupen da jeg åpnet interessentlisten mandag morgen. Mer enn 2.500 nye interessenter på tre skarve dager var ellevilt, sa markedsdirektør Christian Stenbo hos Hyundai Norge den gang.
Det var altså før prisene var kjent og bilen var vist fram.
En uke senere var køen på 6.000, og i februar hadde den økt til 15.000.
Prisene på bilen kom ikke før 31. mai, og da var det for sent å sette seg på listen. Hyundai hadde nådd sin grense på 20.000 før det.
Deretter åpnet de for bestillinger 1. juni, men altså kun for de 20.000 på listen.
Og da ventet det nok et sjokk for Stenbo og co.
På 72 timer tikket det nemlig inn over 3.000 bestillinger, og Hyundai skjønte nok etter hvert hvordan dette kom til å gå.
Fasiten etter to uker med eksklusivt forslag er: 6.969 bekreftede bestillinger.
‒ Man blir jo litt overveldet av responsen. Vi hadde sett for oss at rundt 25 prosent av dem som meldte forhåndsinteresse ville bestille bil. Nå ser vi at et sted mellom 35 og 40 prosent til slutt la inn ordre, og vi kan trygt si at Kona electric er en vanvittig suksess, sier Stenbo.
Det er altså godt nytt for Hyundai, men dårlig nytt for de som kan tenke seg en Kona electric i garasjen men fortsatt ikke har fått bestilt en.
For det ordinære salget åpner ikke før 2. juli, og da er ventetiden nesten i Tesla Model 3-klassen.
‒ Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer, og de som kommer til med ordinær bestilling fra 2. juli, sier Stenbo.
Og nå kommer den virkelige dårlige nyheten.
‒ Vi kan allerede nå si at vi med 6.969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til må belage seg på ventetider mot midten av 2020.
Altså to år.
Den gode nyheten er at Hyundai Norge presser på for å få tak i flere biler.
‒ Det er mange ting som spiller inn, men vi kan forsikre kundene våre om at vi jobber det vi kan for å sikre et så høyt antall biler som mulig til Norge. Leveringssituasjonen preges av høyere etterspørsel internasjonalt, men Norge er helt klart et prioritert marked, sier Stenbo.
Han påstår at han ikke er overrasket over interessen, ettersom Kona electric kombinerer en sterk motor (204 hk), en relativ lang rekkevidde (482 km) med SUV-designet og annet ny teknologi.
‒ Salget så langt bekrefter at Kona electric er et etterlengtet produkt. Vi er veldig glade for responsen vi får, men ikke overrasket over at så mange velger å bestille Kona electric. Vi er trygge på at vi har et produkt som skiller seg ut fra mengden, og det er veldig hyggelig å se responsen fra publikum, avslutter Stenbo.
- Les også: Kona til Hyundai meget ettertraktet
- Les også: Prisen på den elektriske Kona er satt
- Les også: Kias nye elbil kommer i november