Danskfødte Henrik Fisker vet bedre enn de fleste at det tar tid å lage en ny bil, for dette er en mann som blant annet står bak biler som BMW Z8, Aston Martin DB9 og V8 Vantage.
Og Fisker Karma.
-->
Dette var ifølge Fisker historiens aller første luksusbaserte elektriske bil da den ble presentert tilbake i 2012, og Karma var en ganske så sportslig hybrid med en lang elektrisk rekkevidde. Men det kostet å lage den.
Faktisk så mye at det hele endte med konkurs, og i ettertid ble boet kjøpt opp av noen kinesiske investorer som har relansert prosjektet under bilmerket Karma.
Deres første bil, Karma Revero, var en nytolkning av Fisker Karma. Ladehybriden kom i 2018, og siden har også Karma-merket kommet med rene elbiler gjennom en ny GS-serie.
Henrik Fisker lot seg ikke skremme av det mislykkede forsøket, og i 2019 annonserte han en ren elbil ‒ Fisker Ocean.
Planen var at SUV-modellen skulle være på plass allerede i 2021, men det ble raskt klart at det var altfor optimistisk. Så debuten har i ettertid blitt forskjøvet til november i år.
Med rundt tre måneder igjen sier nå Fisker at de fortsatt er i rute, og skal nå vise bilen på et Concours d’Elegance-arrangement senere denne måneden.
‒ Vi er glade for å være på Pebble Beach Concours for å vise fram en av verdens mest bærekraftige og innovative elektriske kjøretøy, sier Henrik Fisker.
Han legger til at det er første gang Fisker Ocean besøker Nord-California, til tross for at selskapet faktisk ble grunnlagt i Los Angeles tilbake i 2016.
Men det betyr ikke at Fisker kun har et amerikansk fokus.
Faktisk skal Fisker Ocean inn i produksjon i en karbonnøytral fabrikk i Østerrike eid av Magna Steyr, og de 5.000 første bilene skal være en lanseringsutgave kalt Fisker Ocean One.
Et av de europeiske landene som blir prioritert er Norge, og her starter bilen på 372.000 kroner og går helt opp til 625.000 kroner for toppversjonen.
Ocean kommer i tre versjoner i tillegg til lanseringsversjonen som kan by på alt av utstyr Fisker har tilgjengelig, og det er ganske stor forskjell på de tre utgavene av Ocean som er 4,78 meter lang og har en akselavstand på ganske gavmilde 2,92 meter.
Bredden er akkurat på 2 meter, så det bør være ganske så grei plass på innsiden av Fisker Ocean.
Utgavene starter med Fisker Ocean Sport som byr på forhjulsdrift og en estimert WLTP-rekkevidde på 440 kilometer, kommer med flere førerassistenter og har 275 hk som sørger for 0-100 km/t på 7,4 sekunder.
I midten finner vi Fisker Ocean Ultra som har firehjulsdrift og bakhjulsfrakobling for lengre rekkevidde, og denne skal kunne rulle hele 610 kilometer på en lading. Med hele 540 hk barberes akselerasjonen til 100 km/t ned til 4,2 sekunder.
Topputgaven har fått tilnavnet Extreme, og i likhet med Ultra har også denne firehjulsdrift samt at vinterpakken som er mulig å få som ekstrautstyr til de to andre versjonene nå er standard. Rekkevidden spretter opp til 630 kilometer, mens sprinten går unna på 3,9 sekunder takket være 550 hk.
På innsiden kan alle utgavene by på en skjerm på 17,1 tommer, og en app kan også brukes som nøkkel på alle bilene. Fisker opplyser også at Ocean er den aller første bilen i verden som er utstyrt med et Digital Radar System, og denne pakken består av en rekke avanserte sensorer og kameraer som kan observere alt rundt bilen.
Norske kunder bør være oppmerksom på at selv om Norge er prioritert vil mest sannsynlig ikke de første bilene være på plass her før i 2023, og da har det også kommet moms på elbiler på beløpet som overstiger 500.000 kroner.
Det betyr at Fisker Ocean Extreme og lanseringsutgaven Ocean One som begge har en pris på 625.000 kroner får drøyt 31.000 kroner i nye avgifter etter 1. januar.
Sport-versjonen blir ikke truffet av denne, mens Ultra kun får 1.250 kroner i avgifter ‒ det er dog før eventuelt ekstrautstyr velges. Det er nemlig sluttsummen som teller.
Les også: