Annonse
Hjem Nyheter First Edition ‒ ett år etter bilene ble lansert

First Edition ‒ ett år etter bilene ble lansert

Vi er godt vant til at bilmerkene klinker til med First Edition-utgaver, men kanskje ikke ett år etter at bilene ble lansert.

First Edition, kjent som FE, er litt mer spesielle utgaver av nye biler som skal lokke til seg de første kundene. Slike biler er som ofte litt bedre utstyrt og hakket med spesielle, og lages normalt i et begrenset antall slik at kjøperne skal føle at de får noe mer unikt.

Mange tar dette grepet, og BMW er intet unntak. Da de for eksempel hadde klar flaggskipet M8 Gran Coupé, det tredje og siste medlemmet av M8-familie, lokket de også med en First Edition. Denne skulle lages i 400 eksemplarer, og bød på selvsagt på litt mer enn «kun» en vanlig M8 Gran Coupé.

FE-utgaven ble naturlig nok lansert på samme tid som bilen, mer spesifikt i oktober 2019.

Og dette var en særdeles travel periode for BMW, for på samme tid lanserte de også to nye M-versjoner som er aktuell for et enda bredere publikum ‒ X5 M og X6 M.

Saken fortsetter under Annonsen

Men der nevnte de ikke noe om FE-utgaver, og det var en god grunn til det.

Disse skulle nemlig komme ett år senere, og er selvsagt basert på de råeste utgavene ‒ X5 M Competition og X6 M Competition.

Ett år etter med First Editon er nesten uakseptabelt tregt, men siden det er snakk om spesialutgaver av råe X5 M og X6 M så tilgir vi tyskerne.

BMW prøver altså å pirre kjøperne med spesialutgaver, og denne gang er grensen satt til 250 biler ‒ heldigvis per modell. Så totalt skal det lages 500 slike.

Drivverket og teknologien er fortsatt det samme som standardbilene, noe som betyr firehjulstrekk og en V8 med voldsomme 625 hk og 750 Nm. Den store forskjellen er bruk av lette materialer, og ikke minst spesialfarger både utvendig og innvendig.

På utsiden kommer FE-utgavene i en lakk kun tilgjengelig for disse, den spesielle Frozen Dark Silver. Denne matte fargen skal få fram de muskuløse trekkene i M-designet, uavhengig av hvordan lyset faller på bilen.

BMW tilbyr også spesialfargen Frozen Marina Bay Blue, som også er tilgjengelig for BMW X5 M Competition, BMW X6 M Competition, BMW X5, BMW X6 og BMW X7.

Slik ser de to fargene ut, hvor den coupélignende X6 M er i sølv og X5 M i blå.

Skal man lage en spesialversjon må de selvsagt være skodd med noe ekstraordinært, og til «førsteutgavene» av BMW X5 M Competition og BMW X6 M Competition har de funnet til en stjerneformet felg i Jet Black som er på 21 tommer foran og 22 tommer bak.

Det er også brukt mer forsterket karbonfiberplast (CFRP), deriblant på sidespeilhusene og bakspoileren til X6 M-utgaven.

På innsiden har BMW kledd bilene i todelt Silverstone/Midnight Blue, hvor svart Alcantara i setene og kontrastsøm i Sakhir Orange gir bilene et ekstra elegant uttrykk. De har også byttet ut deler av interiøret med CFRP, som også har gjort innsiden hakket mer spesielt.

Det er noe som heter bedre sent enn aldri, og det kan helt klart brukes på First Edition for X5 og X6.

For dette ser jo særs bra ut, eller?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,828FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker