- Annonse -
HjemElbilerFire elbiler klarte 500 km både sommer og vinter

Fire elbiler klarte 500 km både sommer og vinter

NAF-testen El Prix har avduket at det er fire elbiler på markedet som har en rekkevidde over 500 kilometer ‒ uavhengig av temperatur og forhold. Se liste.

Siden 2020 har NAF sammen med Motor luftet 84 elbiler i sine rekkeviddetester, og av disse har 66 biler gjennomført tester både på sommer- og vinterføre.

- Annonse -

‒ Fasiten er at fire biler har klart å kjøre strekningen mellom Oslo og Trondheim begge årstider, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Målet til NAF er å teste alle nye elbiler under reelle kjøreforhold, slik at forbrukerne skal få et bedre innblikk i hvor langt de nye elbilene faktisk kan kjøres før de må lades. Ja, en slags praktisk rekkeviddetest hvor de kjører helt vanlig.

Testmetoden er ganske så enkel. De kjører bilene helt til de går tom for strøm, og noterer seg deretter hvor langt bilene faktisk rullet.

Den gode nyheten er at snittet på rekkevidden stadig kryper oppover, og så langt har faktisk 24 elbiler rullet over 500 kilometer ‒ den nye standarden for elbilene.

- Annonse -

Ikke alle disse er testet både sommer og vinter, og av disse er det 16 som kun har klart 500 kilometer om sommeren. Grunnen er at elbilene har et langt kortere rekkevidde under mindre ideelle forhold.

‒ Dette viser hvor viktig det er å få på plass en offisiell test av rekkevidden elbilene har om vinteren. 500 kilometer er en rekkevidde mange bilkjøpere ser etter. Mange av bilene klarer dette om sommeren, men om vinteren er det en annen historie, sier Sødal.

Både temperatur og føreforhold har mye å si for drivstofforbruket hos alle biler, men disse blir enda tydeligere hos elbilene som jo i utgangspunktet har en langt kortere rekkevidde enn biler med en bensin- eller dieseltank.

At kulde og nedbør er en rekkevidde-fiende for elbilene fikk NAF og Motor erfare da sommerens elbiltest ble gjennomført 1. og 2. juni.

- Annonse -

‒ De to foregående årene hadde vi optimale forhold med 20 til 25 grader, sol og vindstille. I år var det regn store deler av rekkeviddetesten og kjølige temperaturer. Der nær sagt alle bilene gikk lenger enn det produsentene oppgir i 2020 og 2021, gikk bare et fåtall lenger i år, forklarer Sødal.

På grunn av ytre påvirkninger er det altså svært vanskelig å sette en helt riktig rekkevidde på elbiler, noe EL Prix har vist.

En elbil som Tesla Model 3 LR (2020-modell) rullet for eksempel hele 612 kilometer under sommertesten, men kun 404 kilometer under vintertesten. Forskjellen var dermed på over 200 kilometer.

‒ Den offisielle rekkevidden på elbiler i dag er målt under optimale forhold i 23 varmegrader. Under norske forhold får man et helt annet resultat. Derfor er vi i gang med en prosess i EU for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling, avslutter Nils Sødal.

Fire av elbilene er altså medlem i en svært så eksklusiv klubb som vi håper vokser betraktelig i tiden framover, nemlig den for biler som ruller over 500 kilometer både vinter og sommer. Ytterligere 16 elbiler har passert drømmegrensen på sommerføre.

Her de bilene.

Liste over biler som har gått over 500 kilometer både sommer og vinter i NAF og Motors tester:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Sommer: 596 km

Vinter: 513 km

  • BMW iX xDrive50

Sommer: 568,5 km

Vinter: 503 km

  • Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell)

Sommer: 654,9 km

Vinter: 514,8 km

  • Ford Mustang Mach-e Long Range RWD

Sommer: 617,9 km

Vinter: 502,5 km

Liste over biler som går over 500 kilometer bare om sommeren i NAF-testene (biler som er testet både sommer og vinter):

  • Kia EV6 2WD

Sommer: 500,2 km

Vinter: 429 km

  • Polestar 2 Single Motor

Sommer: 520,6 km

Vinter: 400 km

  • Tesla Model Y Long Range Dual

Sommer: 545 km

Vinter: 452 km

  • BMW i4 M50

Sommer: 521 km

Vinter: 406 km

  • Tesla Model S LR

Sommer: 645 km

Vinter: 469,8 km

  • Tesla Model 3 LR (2020-modell)

Sommer: 612 km

Vinter: 404,4 km

  • Ford Mustang Mach-e Long Range AWD

Sommer: 551,9 km

Vinter: 430 km

  • Skoda Enyaq iV80

Sommer: 522 km

Vinter: 347 km

  • Tesla Model X LR

Sommer: 546,7 km

Vinter: 419,6 km

  • Volkswagen ID.4

Sommer: 532 km

Vinter: 414 km

  • Hyundai Kona Electric (2020-modell)

Sommer: 568,4 km

Vinter: 404,5 km

  • Audi e-tron GT

Sommer: 528 km

Vinter: 392 km

  • Hyundai Ioniq 5 AWD

Sommer: 502 km

Vinter: 369 km

  • Kia e-Niro

Sommer: 524,7 km

Vinter: 360,3 km

  • Kia e-Soul

Sommer: 520,3 km

Vinter: 352 km

  • BMW iX3

Sommer: 556 km

Vinter: 432 km

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her