Det arrangeres hundrevis av bilutstillinger hvert eneste år, og bare under den siste helga i oktober er det duket for tre ganske store.
Den største er Japan Mobility Show hvor en rekke merker skal vise fram nye biler, mens de to andre er her i nord. Utstillingen eCarExpo i København er en stor bilmesse hvor det blant annet vises mange nye elbiler, og så har vi Oslo Motor Show ‒ kun forkortet OMS for kjennere.
OMS har vokst seg til en gedigen årlig happening, og en av grunnene er at de også år etter år klarer å få napp i noen av de mest imponerende nybilene som lages. Altså disse ekte superbilene.
Så i konkurranse med mange hundre andre bilshow ‒ hvordan i alle dager klarer de det?
Jo, en ganske så viktig brikke her heter Arne Fredly, for den norske investoren er som mange andre av oss svært bilglad. Og ikke minst en stjernekunde hos de som lager de mest imponerende bilene.
Det er vinn-vinn for Oslo Motor Show, for den godeste Fredly vil gjerne gi noe tilbake til det norske bilfolket. Og det gjør han ved å jobbe steinhardt for at Oslo Motor Show får muligheten til å vise fram helt unike nye superbiler.
‒ Han står på døgnet rundt i innspurten for å få dette til, og resultatet er at vi får muligheten til å vise noen av de mest imponerende bilene som lages, sier messegeneral Tommy Larssen.
‒ Så en stor takk til han!
En slik superbil er Mercedes-AMG One, det villeste stjernemerket har laget for vanlig veibruk. Den skal løfte Formel 1-bilene ut til vanlige veier, og stjernekundene står selvsagt i kø. Men selv om vi skrev har laget blir det litt feil. Det går nemlig så lang tid å lage en slik bil at den fortsatt ikke er klar, så Fredly må pent vente på den.
Han hadde håpet at AMG One kunne vises under Oslo Motor Show, men den planen er skrotet. Men det finnes heldigvis en plan b. Og den befinner seg på samme nivå som AMG One, for dette er nemlig Ferrari Daytona SP3. Men også her er det et problem ‒ Fredly har fortsatt ikke fått sin.
Men i motsetning til AMG One er denne nå i produksjon, så Fredly har kastet seg rundt og ringt sine mange bilvenner. Og fått napp.
En av disse har nemlig sagt seg villig til å låne Fredly bilen, slik at investoren kan låne den videre til OMS og dermed vise den fram for det norske folket. Den utstilte bilen er lik den som Fredly har bestilt, foruten fargen. Fredlys er rød, mens den som vises i Lillestrøm er blå.
Så hva er dette for en bil?
Jo, Daytona SP3 er den tredje modellen i Ferraris Icona-serien, og her henter Ferrari rett og slett inspirasjon fra ikoniske biler.
De to første kom i 2018 og heter Monza SP1 og Monza SP2, og er inspirert av de såkalte barchetta-biler fra 1950-tallet hvor gentlemansførere konkurrerte mot hverandre. Dette er en svært eksklusiv serie, men har, selvsagt, blitt vist fram under Oslo Motor Show. Ja, takket være Fredly.
Som bildet litt lengre oppe viser er ikke Daytona SP3 en barchetta, men skal først og fremst hylle bilen som tok trippelen under Daytona-løpet i 1967. På Fords hjemmebane grabbet nemlig bilen til seg alle de tre pallplassene.
Bilen er så eksklusiv at Ferrari vurderer om du er verdig bare til å stå på ventelisten, så her er det kun de aller beste kundene som får kloa i en slik.
Daytona SP3 er designmessig inspirert av biler som 512 S, 712 Can-Am og 312 P, og har hanket inn flere store designpriser. Men er den vakker på utsiden, så er den et udyr på innsiden.
Selv en Ferrari 812 Competizione med sine 830 hk må bite i asfalten mot denne, for i Daytona SP3 har Ferrari tunet den prisbelønte V12’eren på 6.5 liter til 840 hk ved 9.250 r/min. Dreiemomentet er opplyst til 697 Nm ved 7.250 r/min, mens maks turtall er på solide 9.500 r/min.
Kreftene sendes videre via en 7-trinns F1-girkasse, og vekten er trimmet ned til under 1,5 tonn. Bilen er utstyrt med 265/30 ZR 20 foran og 345/30 ZR 21 bak, og hele pakken flyr nærmest av gårde fra start av.
0-100 km/t går unna på godt under 3 sekunder, mens 0-200 km/t fyker unna på 7,4 sekunder og toppfarten er satt til 340 km/t.
Denne bilen får altså de som besøker OMS muligheten til å sjekke ut, som noen av de første i verden. Og som du kan se av bildene under er det verd å bruke noen minutter på denne bilen, for denne er noe så spesielt som et vakkert udyr.