Ferrari kunne presentere etterfølgeren til 348 i 1994, og satte sportsbilen sammen til 1999 før den ble erstattet av den litt rundere 360-modellen.
Da hadde 355 for lengst blitt en legende, og en som åpenbart mange fortsatt drømmer om. Som Evoluto Automobili og DRVN Automotive. Og ja, den kjente designeren Ian Callum som nå har sitt eget selskap som enkelt og greit heter Callum.
355 by Evoluto skal selvsagt ta den italienske superbilen til et nytt nivå, men på samme tid hedre den klassiske arven.
‒ 355 var ikonisk i 1995, nå 30 år senere, har vi omkonstruert den til OEM-standarder, ved å bruke moderne teknologi og materialer for å skape en bil som blir levende når den kjøres hardt, sier Amjad Ali, teknisk direktør i Evoluto.
‒ I en verden dominert av turboladere, hybrider, elektroniske gir og flertrinnsdempere, blåser Evolutos Peak Analogue-filosofi nytt liv inn i denne klassiske 355, og gir en engasjerende kjøreopplevelse som er uten sidestykke i dag.
Motoren, en V8 som altså ikke har noe turbohjelp, vrir ut 420 hestekrefter og når rødlinjen på 8.500 r/min, og det over 200 nye deler i motoren. Det skal være mulig å få den med enda flere hester, for disse bilene skal bygges i tett samarbeid med kundene.
Som vanlig når det lages slike retroutgaver er det et maks antall biler slik at de forblir eksklusive, og Evoluto setter strek etter 55 biler.
Den er heller ikke for Hvermansen, så du må regne med å punge ut en del millioner kroner før du kan sette deg bak rattet.