355 by Evoluto er en nytolket legende. (Fotos: Evoluto)

Ferrari 355 har gjenoppstått

Evoluto og DRVN, med god hjelp fra Ian Callum, har børstet støvet av legenden 355, som nå 30 år senere gjenoppstår som en 355 by Evoluto. Disse bildene vil du ikke gå glipp av!


Ferrari kunne presentere etterfølgeren til 348 i 1994, og satte sportsbilen sammen til 1999 før den ble erstattet av den litt rundere 360-modellen.

Da hadde 355 for lengst blitt en legende, og en som åpenbart mange fortsatt drømmer om. Som Evoluto Automobili og DRVN Automotive. Og ja, den kjente designeren Ian Callum som nå har sitt eget selskap som enkelt og greit heter Callum.

For de står nå bak en oppdatert 355 som skal bringe Peak Analogue, en analog kjøreglede fra øverste hylle. Her er det meste nytt, så denne er mer nytolket enn nyoppusset.

‒ Å lage en spesiell og oppdatert versjon av en så ikonisk bil som 355 er utfordrende, sier Callum.

‒ Det krever total forståelse av grensene for endring. Teamet på Callum likte imidlertid å bringe sammen nye former og detaljer for å produsere et vakkert design, mens de respekterte originalen fullt ut.

355 by Evoluto skal selvsagt ta den italienske superbilen til et nytt nivå, men på samme tid hedre den klassiske arven.

‒ 355 var ikonisk i 1995, nå 30 år senere, har vi omkonstruert den til OEM-standarder, ved å bruke moderne teknologi og materialer for å skape en bil som blir levende når den kjøres hardt, sier Amjad Ali, teknisk direktør i Evoluto.

‒ I en verden dominert av turboladere, hybrider, elektroniske gir og flertrinnsdempere, blåser Evolutos Peak Analogue-filosofi nytt liv inn i denne klassiske 355, og gir en engasjerende kjøreopplevelse som er uten sidestykke i dag.

Den originale 355 blir altså strippet helt, og bygd opp igjen med nye materialer. Vekten skal være så lav som mulig, 1.250 kilo, så her går det også i en masse karbon og andre lette materialer.

Ja, de har gått så nøye til verks at selv stivheten er forbedret med 23 prosent.

Motoren, en V8 som altså ikke har noe turbohjelp, vrir ut 420 hestekrefter og når rødlinjen på 8.500 r/min, og det over 200 nye deler i motoren. Det skal være mulig å få den med enda flere hester, for disse bilene skal bygges i tett samarbeid med kundene.

Som vanlig når det lages slike retroutgaver er det et maks antall biler slik at de forblir eksklusive, og Evoluto setter strek etter 55 biler.

Den er heller ikke for Hvermansen, så du må regne med å punge ut en del millioner kroner før du kan sette deg bak rattet.

Vi nøyer oss dermed med bildene, men disse er helt klart verd å bruke noen minutter på.

For en F355 var en fantastisk bil som nå har blitt enda litt bedre. Sjekk disse:

Bildeserie
Debatt