Hjem / Forbruker / Fem triks med klimaanlegget
Det er varmt, og AC går for fullt. Men det er tips som gjør det enda mer effektivt. (Alle foto: Seat)
Det er varmt, og AC går for fullt. Men det er tips som gjør det enda mer effektivt. (Alle foto: Seat)

Fem triks med klimaanlegget

Det er brennhett i store deler av Norge, og klimaanleggene på bilene går for fullt. Her er triksene som gjør det hele enda mer komfortabelt.

I de gode gamle dagene var det ikke snakk om å kjøre bil når heten var like intens som den har vært i store deler av landet den siste tiden. Da måtte det planlegges, og for å unngå den brennhete sola kastet folk seg i bilen tidlig om morgenen.


Måtte man kjøre midt på dagen var det kun en ting som gjaldt ‒ ned med alt av vinduer og gjennomtrekk i bilen. Dette «trikset» funket som kjent dårlig når hastigheten bikket 80 km/t, spesielt om man skulle høre på radioen eller snakke med de andre i bilen.

Så dermed ble det en svett opplevelse.

Heldigvis kom bilprodusentene opp med en løsning ‒ klimaanlegget som er kjent som AC (aircondition).

En AC er faktisk ganske så komplisert, og produsentene kan bruke så mye som tre år på å utvikle dette før de er fornøyd. De studerer nemlig luftstrømmene i 3D-simuleringer i et forsøk på å optimalisere anlegget, og det ligger en hel vitenskap bak løsningene.

Seat kommer fra Spania, og der nede kan det som kjent bli fryktelig varmt på sommeren. De er altså nøye med alt som handler om AC, og det inkluderer bruken av det.

For det hjelper lite å optimalisere et AC-anlegg når bilistene «ødelegger» dette ved å bruke det feil. For det er langt fra bare å sette det på fullt og vente på avkjølingen.

Spanjolene er faktisk så oppgitte over bruken av AC at de byr oss på et aldri så lite luftig kurs.

Så her har du fem tabber som gjøres med AC, og hvordan man skal unngå disse.

1) Slår klimaanlegget på fullt så snart du kommer i bilen:

Om sommeren kan innsiden av en bil som er parkert i sola nå hele 60 grader. Den temperaturen kan gå ned til 25 grader i løpet av en halv time hvis du følger noen enkle retningslinjer. En av de vanligste feilene er å slå på luftkondisjoneringen fullt med en gang man hopper inn.

‒ Åpne dørene og senk vinduene i et minutt før du slår på klimaanlegget, anbefaler Ángel Suárez, ingeniør ved Seats tekniske senter.

Dette vil enkelt senke temperaturen i interiøret. Når bilen er ventilert, kan du hoppe inn, lukke dørene og vinduene og slå på klimaanlegget.

2) Holder valget for luftresirkulering aktivert:

Nok en klassisk feil brukerne gjør, for å ha det på «gjør at vinduene dugger». I stedet tipser Suárez om at man må kjøre med Auto-valget på slik at «luften kan regulere seg selv mer jevnt og effektivt».

3) Skrur ikke på AC for det er kjølig denne morgenen:

Avhengig av hvor man er kan morgenen være kjølig. Til tross for dette kan det være lurt å ha AC på «selv om du har den på en ganske høy temperatur» for å unngå at vinduene dugger til når temperaturen på utsiden begynner å stige.

4) Å justere luftdysene i feil retning:

«Skru opp AC for jeg svetter fortsatt», er ofte et krav man hører fra passasjerer. Ifølge Seat-eksperten er det i mange tilfeller «ikke noe feil med temperaturen, men hvilken vei luften strømmer inn i bilene». For å få jevnest mulig luftdistribusjon skal «luftdysene peke opp, og ikke mot ansiktene». Dette enkle trikset gjør at luften strømmer utover hele kupéen og når alle passasjerene.

5) Glemmer jevnlig vedlikehold:

Akkurat som med oljen og bremsevæsken trenger også AC-systemet spesifikt vedlikehold. Suárez anbefaler å bytte filter hver 15.000 eller 20.000 kilometer for å hindre «nedsatt luftstrøm og intensitet».

Til slutt understreker eksperten at det er viktig å ikke undervurdere den utvendige temperaturen, og 35 grader kan gjøre at føreren reagerer 20 prosent saktere enn i 25 grader. Effekten er lik som å kjøre med 0,5 prosent alkohol i blodet, så det er viktig å holde kupéen kjølig og ventilert.

Her kan du se eksperten vise deg tingene som er forklart over:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En moped kan kun kjøres i 45 km/t, og mange ønsker derfor å kjøre lett MC. Nå skal reglene forenkles. (Foto: Yamaha)

Vil la 16-åringer kjøre mopedbil og forenkler reglene rundt lett MC

Regjeringen vil forenkle reglene rundt førerretten, og vil åpne for at 16-åringer kan kjøre mopedbiler …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *