Annonse
Hjem Nyheter Favoritten MX-5 blir sterkere

Favoritten MX-5 blir sterkere

Favoritt-kabrioleten i både Norge og resten av verden, Mazda MX-5, blir sterkere og raskere i 2019.

Først en aldri så liten historietime. På slutten av 1100-tallet dukket det opp noen elitesoldater kalt Yabusame i keiserriket Japan. Disse var ridende soldater med pil og bue, og var en form for ridende samuraier. For å bli en topp Yabusame måtte rytter og hest smelte sammen til en enhet. Det måtte være et perfekt samspill.

På japansk kalles dette for jinba ittai.

Og det var nettopp jinba ittai Mazda ønsket å oppnå da de lanserte den lille MX-5 tilbake i 1989. De jaktet et perfekt samspill mellom fører og bil.

For å få dette til måtte bilen både være lett og sikker, kupeen skulle huse to personer uten å sløse med plassen, vektfordelingen måtte være 50:50, opphenget måtte være mulitlenket for optimalt dekkgrep og stabilitet, og til slutt måtte bilen svare med en gang gasspedalen ble tråkket på.

Saken fortsetter under Annonsen

Og suksessen lot ikke vente på seg, og MX-5 ble raskt en favoritt verden over. Den har vært blant de aller mest solgte sportsbilene i nærmere 30 år, selvsagt også på grunn av den relativt beskjedne prisen.

Men det er også en bil som skaper smil og glede. Og snart i enda større grad.

For nå oppgraderer Mazda sin legendariske kabriolet slik at den blir enda mer kjøreglad, og det gjelder både roadster-modellen og RF-modellen med nedfellbart tak.

Bilene får enda mer krefter, og oppgarderte i-ActivSense sikkerhetssystemer.

Mazda hever turtallet på 2,0-literen, og det går fra 6.800 og opp til 7.500 r/min før den når rødstreken. Effekten hopper i samme slengen fra 160 hestekrefter til 184 hestekrefter, og dreiemomentet økes fra 200 Nm til 205 Nm. Også 1,5-literen blir oppgradert, slik at begge kan imøtekomme den nye WLTP-standarden på en bedre måte.

Begge motorene kommer også med forbedret akselerasjonskontroll som sørger for en raskere respons fra gasspedalen, og den blir altså enda mer jinba ittai.

Oppgraderingen gjelder også i-ActivSense, og alle de norske bilene blir solgt med utstyr som autobrems med fotgjengergjenkjenning, autobrems ved rygging, tretthetsvarsler og trafikkskiltgjenkjenning.

Mazda Norge opplyser at de oppgraderte modellene ankommer landet rundt nyttår.

Dagens MX-5 starter på 346.900 kroner, og har vært Norges mest solgte kabriolet i 2016 og 2017 og så langt i 2018.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,769FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker