Etter fjorårets overhaling av formel 1 roer FIA ting ned foran årets sesong. Det er noen, men ikke mange, endringer.
Foran 2017-sesongen ble det gjort en rekke endringer i formel 1, og teamene gikk på overtid for å finne de beste løsningene. Bilene ble blant annet bredere, både chassis og dekk, og dermed håpet også FIA på mer action i selve løpene.
De lyktes til en viss grad, men det var raskt tre team som stakk av fra resten; Mercedes, Ferrari og Red Bull.
Mercedes-fører Lewis Hamilton ble soleklar verdensmester med 363 poeng, med Sebastian Vettel fra Ferrari på 2. plass med 317 poeng og Hamiltons finske lagkamerat Valtteri Bottas på tredje med 305 poeng.
Resten av røkla havnet langt bak den trioen.
Men nå er det blanke ark og nye muligheter.
Så hva er nytt foran 2018-sesongen?
Borte er T-vingen og haifinnen, et smutthull lagene fant i fjor. Haifinnen bak med den avsluttende T-vingen er nå forbudt, og FIA er også lei av smutthull. Så de har lagt ned forbud om å utvikle begge øvre sider av bilen, men det er fortsatt lov til å utvikle området rundt bakvingen.
Noe alle umiddelbart vil legge merke til er det som FIA kaller halo. Dette er en cockpit-sikkerhet som skal gjøre føreren sikrere. Halo, som betyr glorie, ser ut som nettopp det, og omkranser cockpiten med en stolpe midt i synsfeltet til føreren. Det ser nesten ut som et todelt visir uten glass, og her har FIA ikke vært så strenge på designet. Alle teamene må følge et visst utgangspunkt, men kan til dels lage sine egne varianter.
Halo skal altså sikre føreren mot løse ting som har kommer flyvende rett mot føreren, og har vært forsket på i flere år allerede.
FIA har også sett at flere team har hatt fleksible oppheng foran som kan justere seg selv under kjøring, og dermed forbedre aerodynamikken for eksempel i svingene. Blant annet prøvde Ferrari og Red Bull ut slike løsninger i fjor. Dette er ulovlig i år.
I et forsøk på å redusere kostandene enda mer ‒ og å gjøre motorene mer holdbare, har FIA nå satt grensen på tre motorer i løpet av sesongen. Det er en mindre enn i fjor, som også inneholdt ett løp mindre.
Dette kan fort føre til flere startposisjonstraffer. I fjor var reglene rundt hvor mange posisjoner førerne ble straffet med uklare, og drev fansen til vanvidd. I år er det enklere. En fører som får en straff som innebærer at han flyttes bakover med 15 plasser eller mer skal starte i bakerste rad. Er det flere førere med slike straffer, bestemmes rekkefølgen etter når delene ble byttet.
Nytt i 2018 er at det også kommer mange flere dekktyper. Som i fjor, vil Pirelli kun ta med seg tre forskjellige dekktyper for tørt vær, men disse tre velges nå ut fra sju gummiblandinger. I fjor valgte de fra fem gummiblandinger.
I år blir det blant annet dekk med rosa markering, som har den mykeste gummiblandingen kalt hypersoft. På den andre enden av skalaen kommer Pirelli med oransjemerkete dekk som er superharde.
Om du følger formel 1 er det kanskje lurt å lære seg fargene en gang for alle. Her er de:
Gummiblanding | Fargemarkering |
Hypersoft | Rosa |
Ultrasoft | Lilla |
Supersoft | Rød |
Soft | Gul |
Medium | Hvit |
Hard | Blå |
Superhard | Oransje |
Pirelli har laget enda mykere dekk i håp om at formel 1-lagene velger disse ettersom de har best grep, men som også i teorien skal slite mer på gummien. Dermed kan det være duket for flere pit-stopper, noe som er bra for dramatikken.
2018-sesongen inneholder altså 21 løp, noe den også gjorde i 2016 og som er rekord. FIA sier at de har fått mange henvendelser fra arrangører som ønsker seg formel 1, men at de har valgt å prøve å beholde de nåværende. To nye runder er med i år, Frankrike og Tyskland. Det betyr altså et gjensyn med Hockenheim-banen.
Sesongen starter som vanlig i Australia i slutten av mars, og avsluttes i Abu Dhabi i slutten av november. Her er sesongoppsettet:
Dato | Land | Sted |
25/3 | Australia Grand Prix | Melbourne |
8/4 | Bahrain Grand Prix | Sakhir |
15/4 | Kina Grand Prix | Shanghai |
29/4 | Aserbajdsjan Grand Prix | Baku |
13/5 | Spania Grand Prix | Barcelona |
27/5 | Monaco Grand Prix | Monaco |
10/6 | Canada Grand Prix | Montreal |
24/6 | Frankrike Grand Prix | Le Castellet |
1/7 | Østerrike Grand Prix | Spielberg |
8/7 | Storbritannia Grand Prix | Silverstone |
22/7 | Tyskland Grand Prix, | Hockenheim |
29/7 | Ungarn Grand Prix | Budapest |
26/8 | Belgia Grand Prix | Spa-Francorchamps |
2/9 | Italia Grand Prix | Monza |
16/9 | Singapore Grand Prix | Marina Bay |
30/9 | Russland Grand Prix | Sochi |
7/10 | Japan Grand Prix | Suzuka |
21/10 | USA Grand Prix | Austin |
28/10 | Mexico Grand Prix | Mexico City |
11/11 | Brasil Grand Prix | Sao Paulo |
25/11 | Abu Dhabi Grand Prix | Yas Marina |
Det er 10 lag og 20 førere i årets sesong, og dette er den bekreftede oppstillingen.
Lag | Førere |
Mercedes | Lewis Hamilton og Valtteri Bottas |
Ferrari | Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen |
Red Bull | Daniel Ricciardo og Max Verstappen |
Force India | Sergio Perez og Esteban Ocon |
Williams | Lance Stroll og Sergei Sirotkin |
Renault | Nico Hulkenberg og Carlos Sainz |
Toro Rosso | Pierre Gasly og Brendon Hartley |
Haas | Romain Grosjean og Kevin Magnussen |
McLaren | Stoffel Vandoorne og Fernando Alonso |
Sauber | Marcus Ericsson og Charles Leclerc |
Til nå har Haas, Williams og Red Bull avduket sine biler. Bildene er hentet fra Red Bulls 2018-modeller, som ble lansert i går. Både Sauber og Renault skal lansere sine biler i dag, mens erkerivalene Mercedes og Ferrari viser sine senere i uka.
- Les også: «Formel 1»-bil for vanlig vei
- Les også: Se formel 1-bilen ta seg opp alpevei
- Les også: Aston Martin vil inn i formel 1