- Annonse -
HjemNyheterFå forandringer i årets formel 1

Få forandringer i årets formel 1

Etter fjorårets overhaling av formel 1 roer FIA ting ned foran årets sesong. Det er noen, men ikke mange, endringer.

Foran 2017-sesongen ble det gjort en rekke endringer i formel 1, og teamene gikk på overtid for å finne de beste løsningene. Bilene ble blant annet bredere, både chassis og dekk, og dermed håpet også FIA på mer action i selve løpene.

- Annonse -

De lyktes til en viss grad, men det var raskt tre team som stakk av fra resten; Mercedes, Ferrari og Red Bull.

Mercedes-fører Lewis Hamilton ble soleklar verdensmester med 363 poeng, med Sebastian Vettel fra Ferrari på 2. plass med 317 poeng og Hamiltons finske lagkamerat Valtteri Bottas på tredje med 305 poeng.

Resten av røkla havnet langt bak den trioen.

Men nå er det blanke ark og nye muligheter.

- Annonse -

Så hva er nytt foran 2018-sesongen?

Haifinnen bak og den T-formede vingen er borte fra og med 2018.
Haifinnen bak og den T-formede vingen er borte fra og med 2018.

Borte er T-vingen og haifinnen, et smutthull lagene fant i fjor. Haifinnen bak med den avsluttende T-vingen er nå forbudt, og FIA er også lei av smutthull. Så de har lagt ned forbud om å utvikle begge øvre sider av bilen, men det er fortsatt lov til å utvikle området rundt bakvingen.

Noe alle umiddelbart vil legge merke til er det som FIA kaller halo. Dette er en cockpit-sikkerhet som skal gjøre føreren sikrere. Halo, som betyr glorie, ser ut som nettopp det, og omkranser cockpiten med en stolpe midt i synsfeltet til føreren. Det ser nesten ut som et todelt visir uten glass, og her har FIA ikke vært så strenge på designet. Alle teamene må følge et visst utgangspunkt, men kan til dels lage sine egne varianter.

- Annonse -

Halo skal altså sikre føreren mot løse ting som har kommer flyvende rett mot føreren, og har vært forsket på i flere år allerede.

Dette er halo, som skal beskytte føreren bedre.
Dette er halo, som skal beskytte føreren bedre.

FIA har også sett at flere team har hatt fleksible oppheng foran som kan justere seg selv under kjøring, og dermed forbedre aerodynamikken for eksempel i svingene. Blant annet prøvde Ferrari og Red Bull ut slike løsninger i fjor. Dette er ulovlig i år.

I et forsøk på å redusere kostandene enda mer ‒ og å gjøre motorene mer holdbare, har FIA nå satt grensen på tre motorer i løpet av sesongen. Det er en mindre enn i fjor, som også inneholdt ett løp mindre.

Dette kan fort føre til flere startposisjonstraffer. I fjor var reglene rundt hvor mange posisjoner førerne ble straffet med uklare, og drev fansen til vanvidd. I år er det enklere. En fører som får en straff som innebærer at han flyttes bakover med 15 plasser eller mer skal starte i bakerste rad. Er det flere førere med slike straffer, bestemmes rekkefølgen etter når delene ble byttet.

Dette er RB14. Mer eksakt (fokus nå!): Aston Martin Red Bull Racing TAG-Heuer RB14 Special Edition.
Dette er RB14. Mer eksakt (fokus nå!): Aston Martin Red Bull Racing TAG-Heuer RB14 Special Edition.

Nytt i 2018 er at det også kommer mange flere dekktyper. Som i fjor, vil Pirelli kun ta med seg tre forskjellige dekktyper for tørt vær, men disse tre velges nå ut fra sju gummiblandinger. I fjor valgte de fra fem gummiblandinger.

I år blir det blant annet dekk med rosa markering, som har den mykeste gummiblandingen kalt hypersoft. På den andre enden av skalaen kommer Pirelli med oransjemerkete dekk som er superharde.

Om du følger formel 1 er det kanskje lurt å lære seg fargene en gang for alle. Her er de:

Gummiblanding Fargemarkering
Hypersoft Rosa
Ultrasoft Lilla
Supersoft Rød
Soft Gul
Medium Hvit
Hard Blå
Superhard Oransje

Pirelli har laget enda mykere dekk i håp om at formel 1-lagene velger disse ettersom de har best grep, men som også i teorien skal slite mer på gummien. Dermed kan det være duket for flere pit-stopper, noe som er bra for dramatikken.

2018-sesongen inneholder altså 21 løp, noe den også gjorde i 2016 og som er rekord. FIA sier at de har fått mange henvendelser fra arrangører som ønsker seg formel 1, men at de har valgt å prøve å beholde de nåværende. To nye runder er med i år, Frankrike og Tyskland. Det betyr altså et gjensyn med Hockenheim-banen.

Sesongen starter som vanlig i Australia i slutten av mars, og avsluttes i Abu Dhabi i slutten av november. Her er sesongoppsettet:

Dato Land Sted
25/3 Australia Grand Prix Melbourne
8/4 Bahrain Grand Prix Sakhir
15/4 Kina Grand Prix Shanghai
29/4 Aserbajdsjan Grand Prix Baku
13/5 Spania Grand Prix Barcelona
27/5 Monaco Grand Prix Monaco
10/6 Canada Grand Prix Montreal
24/6 Frankrike Grand Prix Le Castellet
1/7 Østerrike Grand Prix Spielberg
8/7 Storbritannia Grand Prix Silverstone
22/7 Tyskland Grand Prix, Hockenheim
29/7 Ungarn Grand Prix Budapest
26/8 Belgia Grand Prix Spa-Francorchamps
2/9 Italia Grand Prix Monza
16/9 Singapore Grand Prix Marina Bay
30/9 Russland Grand Prix Sochi
7/10 Japan Grand Prix Suzuka
21/10 USA Grand Prix Austin
28/10 Mexico Grand Prix Mexico City
11/11 Brasil Grand Prix Sao Paulo
25/11 Abu Dhabi Grand Prix Yas Marina

Det er 10 lag og 20 førere i årets sesong, og dette er den bekreftede oppstillingen.

Lag Førere
Mercedes Lewis Hamilton og Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen
Red Bull Daniel Ricciardo og Max Verstappen
Force India Sergio Perez og Esteban Ocon
Williams Lance Stroll og Sergei Sirotkin
Renault Nico Hulkenberg og Carlos Sainz
Toro Rosso Pierre Gasly og Brendon Hartley
Haas Romain Grosjean og Kevin Magnussen
McLaren Stoffel Vandoorne og Fernando Alonso
Sauber Marcus Ericsson og Charles Leclerc

Til nå har Haas, Williams og Red Bull avduket sine biler. Bildene er hentet fra Red Bulls 2018-modeller, som ble lansert i går. Både Sauber og Renault skal lansere sine biler i dag, mens erkerivalene Mercedes og Ferrari viser sine senere i uka.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her