Hjem / Motorsport / F1 tok tilbake banerekorden
Sebastian Vettel i Ferrari sørget for at formel 1 tok tilbake banerekord på Spa. (Foto: Ferrari)
Sebastian Vettel i Ferrari sørget for at formel 1 tok tilbake banerekord på Spa. (Foto: Ferrari)

F1 tok tilbake banerekorden

9. april i år skjedde det noe svært oppsiktsvekkende. Da mistet nemlig formel 1 statusen som verdens raskeste bil rundt Spa-banen. Men F1 slo nådeløst tilbake.

Porsche, som ikke har vært involvert i formel 1 siden 1991, har utviklet en bil som blåser det aller meste av banen. Bilen er en Porsche 919 Hybrid, og den har dominert langdistanse-VM med tre sammenlagtseire på tre år.


Men det skjer ikke i år. For de ga seg foran inneværende sesong, men før de pensjonerte bilen helt har de luftet den på et par velkjente baner.

Det første Porsche gjorde var å fjerne begrensninger som var lagt inn på grunn av FIA-reglementet, og bilen spratt opp i 1.160 hestekrefter, fikk mer marktrykk og en aktiv aerodynamikk.

Den ble altså en enda råere kjøremaskin.

Dette er en helt vill kjøremaskin, Porsche 919 Hybrid Evo. (Foto: Porsche)
Dette er en helt vill kjøremaskin, Porsche 919 Hybrid Evo. (Foto: Porsche)

De døpte også hybriden om til Porsche 919 Hybrid Evo, og satte deretter kurs for den legendariske Spa-banen i Belgia 9. april.

Bak rattet satt Le Mans-vinner Neel Jani, så det skulle iallfall ikke stå på føreren. Og det sto ikke på bilen heller.

For det skulle vise seg at 919 Hybrid Evo faktisk var raskere enn formel 1-bilene som kjører VM-løp på den samme banen. Jani ble klokket inn på 1:41,770 minutt, noe som var en solid forbedring av banerekorden.

Den tilhørte britiske Lewis Hamilton i Mercedes, som under fjorårets kvalifisering til Belgias Grand Prix satte ny banerekord med 1:42,553. Jani og 919 Hybrid Evo var altså 0,783 sekund raskere enn Mercedes’ lynraske formel 1-bil.

Hvem hadde trodd det?

Men det var altså fjorårets F1-biler. Årets versjoner er de raskeste noensinne, og har blant annet satt nye banerekorder under løp på Katalonia-banen i Barcelona, Paul Ricard-banen i Frankrike, Red Bull Ring i Østerrike og rundt Monaco-banen.

Sist helg forflyttet formel 1-sirkuset seg til Belgia og Circuit de Spa-Francorchamps som banen offisielt heter. Under løpet søndag satte finske Valtteri Bottas hos Mercedes ny banerekord med 1:46,286, men de offisielle løpsrekordene er ikke de aller raskeste rundene.

De blir nemlig satt under kvalifisering dagen før løpene.

Sist lørdag regnet det i Francorchamps, noe som førte til at store deler kvalifiseringen ble gjennomført på vått underlag. Da var selvsagt formel 1-bilene langt unna banerekorden til 919 Hybrid Evo.

Men den første delen av kvalifisering som kjøres i tre bolker ble gjort unna på tørt underlag, og da slo F1-bilene tilbake.

Raskest av samtlige var Ferrari-føreren Sebastian Vettel med 1:41,501, med sin finske lagkamerat Kimi Räikkönen og Hamilton rett bak på samme tiendedel. Alle de tre var dermed raskere enn Jani, men kun med noen få tiendedeler.

Porsche-føreren selv var raskt ute med denne Tweeten:

Selv om Porsche fikk slettet rekorden på Spa-banen har de fortsatt den kanskje aller viktigste.

For etter at rekorden i Belgia forflyttet Porsche seg hjem til Tyskland, og satte kurs for den mest legendariske racerbanen av dem alle ‒ Nürburgrings Nordschleife.

Den aller raskeste bilen rundt Nordsløyfa har vært en Rothmans Porsche 956 C med tiden 6:11,13 minutter satt i mai 1983, og den rekorden fikk stå i 35 år.

Den offisielle rekorden tilhørte derimot en McLaren P1 XP1 LM Prototype med 6:43,22 på banestrekket som måler 20,6 kilometer.

Begge de to døde en sommerdag i juni.

For med den regjerende langdistanse-verdensmester Timo Bernhard bak rattet føk Porsche 919 Hybrid Evo rundt banestrekket som måler 20,8 kilometer på utrolige 5:19,55 minutter, en tid så raskt at det nesten ikke er til å fatte. Snittfarten rundt «det grønne helvete» var på 233,8 km/t, og rekordforbedringen var på hele 51 sekunder.

Ja, selvsagt må du se den runden. Så fest setetbeltet og sjekk ut dette:

Lamborghini har for tiden rekorden for den raskeste gatelovlig bilen rundt banestrekket på 20,6 kilometer som er den vanlige strekningen, og en Avanetador SVJ ble tidligere denne måneden klokket inn på 6:44,97. Også det er så lynraskt at det nesten ikke er til å tro.

Men:

Altså nærmere halvannet minutt bak 919 Hybrid Evo ‒ bilen som for en stakket stund var raskere enn formel 1-bilene.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Det skal mye til for at Kimi Räikkönen smiler. Det faktum at han er klodens raskeste rundt en racerbane holder ikke. (Foto: Ferrari)

Kimi ble klodens raskeste fører

Formel 1-fører Kimi Räikkönen ble lørdag det raskeste mennesket rundt en racerbane, mens Johan Kristoffersson …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *