Tre gode Tesla-nyheter på en gang. For for første gang på to år går de med overskudd, en ny Model Y har fått grønt lys og Model 3 kommer til Europa tidlig neste år.
Tesla har presentert nye kvartalstall, og for en gang skyld var det stort sett positive nyheter de kunne presentere. For det er ikke vanlig kost.
Elbilprodusenten har nemlig kun to ganger presentert overskudd i kvartalsregnskapet, og sist gang det skjedde var i 2016. Men etter å ha satt alle kluter inn for å få levert så mange som mulig Model 3, så gir 3. kvartal faktisk et sjeldent overskudd for Tesla.
Fortjenesten endte på solide 2,6 milliarder kroner, og kontrasten er stor i forhold til 3. kvartal 2017. Da gikk de nemlig med 5,2 milliarder i underskudd, og det er selvsagt den litt mer rimelige Model 3 som drar salget.
De leverte 56.065 Model 3 til kundene i 3. kvartal, og køen av kunder er også borte. Det vil si at kundene ikke lenger trenger å reservere en bil, men kan kjøpe den direkte. De leverte også 27.710 Model S og Model X i forrige kvartal.
Tesla har til nå fokusert om å levere biler til USA, og de har også nådd 200.000 biler totalt i hjemlandet. Det betyr at incentivene går ut, og etter nyttår halveres skattekreditten fra 7.500 dollar til 3.750 dollar. Dette vil igjen halveres til 1.875 dollar 1. juli 2019, og skattefordelen for Tesla-kunder forsvinner helt etter 31. desember 2019.
Dette er dårlig nytt for de som har ventet på den billigste varianten av Model 3 som skal starte på 35.000 dollar, og nå koster den billigste 46.000 dollar (383.000 kroner). Når Tesla eventuelt skal begynne å sette sammen den aller billigste versjonen er fortsatt uklart.
Hva incentivkuttet vil si for Tesla er også usikkert, men de tar grep og vil nå begynne leveringene til Europa og Kina i 2019 ‒ to andre potensielt svære salgsregioner.
I et brev til aksjeeierne onsdag skriver Tesla at Europa står for tur tidlig neste år, mens Kina vil følge deretter. De skriver også at de vil starte opp produksjon i Kina i løpet av det kommende året, og denne produksjonen er ment for det kinesiske markedet.
Tesla har planer om en fabrikk i Shanghai som skal ha en kapasitet på 500.000 elbiler i året, men arbeidet med å bygge en slik er fortsatt ikke startet. Så det er litt uklart om hva de mener med kinesisk produksjon, og vi vet jo også at president Donald Trump har gått til handelskrig mot den folkerike nasjonen som gir følger for eksport mellom USA og Kina.
Men først i køen står Europa.
«Mellomklasse sedan-markedet i Europa er dobbelt så stort som det samme segmentet i USA. Derfor er vi veldig spent når vi bringer Model 3 til Europa tidlig neste år», skriver Tesla.
Den tredje positive nyheter er at Model Y nå har fått godkjent-stempelet, så med den kommende Roadsters går dermed antall Tesla-modeller opp til fem ‒ Model S, Model X, Model 3, Roadster og Model Y.
Sistnevnte blir et billigere alternativ til SUV-modellen Model X, slik som Model 3 er til Model S. Den opprinnelige planen var at produksjonen skulle starte opp i november neste år, men administrerende direktør Elon Musk sa under kvartalsframleggelsen at det nå skal skje i 2020.
I tillegg utvikler Tesla en elektrisk lastebil kalt Semi, og etter Model Y skal de også komme med en pickup.
Så totalt skal Tesla produsere sju forskjellige om noen år ‒ om det går som Musk ønsker.
- Les også: Tesla ut av listen over mest verdifulle merker
- Les også: Vraket Tesla til fordel for denne
- Les også: Starter produksjon av Model Y om halvannet år