EU vil bremse dødstallene på veiene med flere sikkerhetskrav til kjøretøyprodusentene.
Norske veimyndigheter har jobbet målrettet for å få ned dødstallene på norske veier, og har lyktes. Aldri før har så få dødd på veiene som nå. I årets 10 første måneder omkom 89 personer, mot 122 i samme periode i fjor.
Men våre europeiske naboer er ikke like flinke. Faktisk langt fra.
For hvert år dør det så mange som 25.000 personer på de veiene i EU, og hundretusener blir skadet.
Og det er vår feil. Altså menneskenes. For rundt 90 prosent av alle ulykkene skyldes menneskelige feil.
35 prosent av dødsulykken skjer i urbane strøk, og involverer ofte myke trafikanter.
Dette er tall fra EU selv, så de vet hva som foregår. Og hvordan de skal snu utviklingen.
Tirsdag kom de med en ikke-bindende resolusjon rettet mot bilprodusentene. Den er ført i pennen av tyske Dieter-Lebrecht Koch.
‒ Om det er bilister, fotgjengere eller syklister, vi gjør alle feil. Og da kan automatiske co-piloter hjelpe oss til å avverge dem, sier han til EU Reporter.
EU vil at bilene skal utstyres med flere sikkerhetsanordninger, slik som fotgjenger- og sykkelgjenkjenner, automatisk nødbremsing og intelligent fartsholder. Mange av de dyre bilene har allerede slike systemer, men tre fjerdedeler har fortsatt ikke noe av dette.
Ifølge EU vil ikke dette gi særlig mye dyrere biler om man inkluderer utprøvd utstyr som automatisk nødbrems når kjøretøyet er på vei mot gående eller syklende.
EU ser også på muligheten for å senke alkoholgrensen til 0 prosent, og å innføre beltevarslere på alle plassene i bilen.
- Les også: Skjerper kravene til verkstedene
- Les også: Vannvittig kjøring
- Les også: Ikke stol 100 prosent på denne