Annonse
HjemNyheterEU: Uber er et taxiselskap

EU: Uber er et taxiselskap

Det vil seg ikke helt for Uber for tiden. Nå har EU konkludert med at de er et transportselskap.

Saken havnet i EU-domstolen da en spansk drosjeorganisasjon mente at Uber burde følge taxi-reglene i Barcelona, og tok saken til retten. Det skjedde tilbake i 2014.

Uber hevdet på sin side at de rett og slett tilbydde en slags sosial, digital tjeneste via en app, og var ikke hovedsakelig en transporttjeneste. De skulle dermed følge reglene for de digitale tjenestene i EU.

Men de fikk ikke medhold i det.

Saken fortsetter under Annonsen

EU-domstolen har slått fast at hovedformålet til Uber er «å knytte sammen, via en smarttelefon og for en godtgjørelse, ikke-profesjonelle førere som bruker egne kjøretøy, med personer som gjerne vil reise til sentrum. Dette må klassifiseres som en transportservice i henhold til EU-loven».

En talsperson for Uber sier at denne dommen ikke har så mye å si for driften av Uber, ettersom de følger transportloven i de fleste land allerede.

‒ Men mange europeere er fortsatt forhindret til å bruke apper slik som våre. Som vår nye administrerende direktør har uttalt, er det hensiktsmessig å regulere tjenester som Uber, og så vil vi fortsette dialogen med byer over hele Europa. Dette er den tilnærmingen vi skal ta for å sikre at alle kan få en pålitelig tur via et trykk på en knapp, sier talspersonen ifølge BBC.

Avgjørelsen kom ikke som en overraskelse, og allerede i mai publiserte en generaladvokat i EU-domstolen en uttalelse hvor de mente at Uber var et transportselskap. Dette var dog bare en ikke-bindende innstilling, men viste likevel hvilken vei det bar.

Spørsmålet har hele tiden vært om Uber hører under den såkalte delingsøkonomien, noe som har ført til forvirring rundt om i Europa.

I Norge har Uber trukket den populære tjenesten UberPOP fra markedet, men tilbyr fortsatt UberBLACK, UberXXL og UberLUX i Oslo.

En av de som er sterkt kritiske til å putte Uber inn i delingsøkonomi-kategorien er Norges Taxiforbund. De er fortsatt amper, selv om de er fornøyd med selve avgjørelsen.

‒ Mange innen politikk, medier og næringsliv bør gå i sitt lønnkammer i dag, etter at de ukritisk har formidlet Ubers falske narrativ gjennom tre års ulovlig virksomhet i Norge. Det var fullt mulig å avsløre dette fra starten, sier direktør Roar Refseth.

Taxiforbundet stempler Ubers virksomhet som «organisert pirattaxivirksomhet».

Uber har for øvrig hatt noen tunge måneder, noe du lese mer om via lenkene under.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse